12.825 lest ·
14 svar
13k lest
14 svar
Hvordan ville dere snekret rundt kjøkkenviften inni et skap?
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Bygg en trommel rundt dritten og sett hyller, som på bildet ovenfor. Tenk på at det finnes brannvernskrav angående kjøkkenvifter.
Som elkyndig ville jeg startet med å fikse elektrisk tilkobling.
Som elkyndig ville jeg startet med å fikse elektrisk tilkobling.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Ingen brennende interesse for regelverk der ikke...
Huseier
· Västerviks kommun
· 467 innlegg
Jeg hadde plassert en plate til venstre for viften og deretter satt opp et par hylleplan. Foran viften/røret hadde jeg skrudd fast en dekkplate for å skjule den.
Har dessverre ingen bilde, men i et tidligere kjøkken så bygde vi en "løs hylle" som var lett å ta ut når man skulle rengjøre eller hadde inspeksjon osv. Man kunne ha krydderposer/krydderbokser der inne.. vi hadde en flat del som dekket for de delene som ikke ble dekket av hylleplanene (mest estetisk).
Men hele innsatsen var veldig lett å ta ut
Men hele innsatsen var veldig lett å ta ut
Krydderhyllen er det verste stedet på kjøkkenet å oppbevare krydder på. De bør oppbevares mørkt, tørt og kjølig, ikke varmt og fuktig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 337 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.337 innlegg
Jeg satte en hylle omtrent midt på, sagde ut for slangen.
Snekkre sammen en hylle foran viftehuset i nederdelen.
Mitt viftehus er like bredt som skapet + at slangen er midt i skapet.
Snekkre sammen en hylle foran viftehuset i nederdelen.
Mitt viftehus er like bredt som skapet + at slangen er midt i skapet.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 337 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.337 innlegg
Krydder man kjøper på butikken pleier å være i en glasskrukke med plastlokk, og som nevnt tidligere, bak skapdørene er det mørkt. Kjølig, mja, neii. Vet ikke hvor det er kjølig på mitt kjøkken, med gulvvarmeD Deathtrip2000 skrev:
Kutt ned tilkoblingsslangen til viften, bør være så rett som mulig, myke bøyinger, så glatt som mulig.
En imkanal trenger ikke å være brannsikret i rommet der den begynner, forutsatt at den bare betjener en branncelle (en leilighet).
Imidlertid bør det være en luftspalte på 5 cm (om jeg husker riktig) til brennbart materiale.
En imkanal trenger ikke å være brannsikret i rommet der den begynner, forutsatt at den bare betjener en branncelle (en leilighet).
Imidlertid bør det være en luftspalte på 5 cm (om jeg husker riktig) til brennbart materiale.
Hvordan hadde dere løst opp til der isolasjonen stikker ut i overskapet?
Det er kanskje 10 cm mellom overskapet og taket, så teoretisk sett burde jeg kunne rive løs isolasjonen inni skapet, men jeg er nysgjerrig på hvordan man fikser unødvendig store utskjæringer i skapet.
Og om man kanskje pakker inn isolerte luftrør med noe plast eller så?
---
Lener mot at jeg korter fleksrøret, fjerner overflødig isolasjon, får elektriker til å rette opp i elektrisk, legger en bedre saget hylleplate i bunnen for å dekke unødvendig stort hull ved vifte motoren, og bare skjærer ut hyller og lar maskineriet være synlig. Eventuelt kler viftedelene med hvitt stoff, men da øker man brannrisikoen antar jeg.
Det er kanskje 10 cm mellom overskapet og taket, så teoretisk sett burde jeg kunne rive løs isolasjonen inni skapet, men jeg er nysgjerrig på hvordan man fikser unødvendig store utskjæringer i skapet.
Og om man kanskje pakker inn isolerte luftrør med noe plast eller så?
---
Lener mot at jeg korter fleksrøret, fjerner overflødig isolasjon, får elektriker til å rette opp i elektrisk, legger en bedre saget hylleplate i bunnen for å dekke unødvendig stort hull ved vifte motoren, og bare skjærer ut hyller og lar maskineriet være synlig. Eventuelt kler viftedelene med hvitt stoff, men da øker man brannrisikoen antar jeg.
Klikk her for å svare