Det er bra med jern langs kantene, gjerne at de bøyes så de går rundt i hjørnene. Normalt brukes forskalingsolje til støping, men det går fint å smøre formen med vanlig parafinolje. Du skal gynge eller vibrere betongen i første laget og gjøre det samme etter at armeringen er lagt i. Ser en annen sak, hvis du skal ha så skarpe kanter, vil det bli galt, skarpt. Kanskje legge inn en tynn trekantbit i kantene for avrunding, men det kan aldri bli rundt uten sliping. Å vibrere går med en slagbor under, da går betongen ut i kantene på en god måte.
Det er silikon på det som kommer til å bli forkanten så det blir en liten runding. Større runding blir ikke pent på en benk som bare er 3 cm høy.
Må fikse "jern" da, vettetusan om jeg kan "bøye" det selv (?). Holder det med jern bare rundt alle ytterhjørner eller skal det være rundt hele utsparingen også?
Ikke rundt hullet det er den smale biten som må stives opp ellers kan den gå av der, det er tunge ting som skal flyttes og lett at det blir skjev løft på noen måte
Å bøye 10 ans jern er lett, har du en aluminumstige så sett inn jernet i stigetrinnet og bøy, holder du i jernet rett nær stigen så blir bøyen rett snau eller et stålrør som sitter fast
Spørsmålet er jo da om jeg kanskje allikevel kan bruke den armering jeg kjøpte som jeg tenkte å kaste siden den ikke dekket hele veien. Om det er nok å bare legge litt løse biter der det mangler.
Nå begynner det å ligne på noe, du har kryss i hjørnet og det holder, legg gjerne et ekstra jern oppå i den smale delen, det behøver ikke være 10, holder med en 6, eller så klipper du ned av matten med noen vinger igjen og snur den opp ned så faller den ned mellom, bygger da bare litt mer
Edit så at det var en bit som ble til overs men samme sort ikke feil
Er veldig redd for at denne armeringen er for tykk og kommer til å gi synlige spor i betongen. Jeg vet at jeg skal helle i 75% og deretter riste bordet med borhammeren. Så legge i nettet. Men etter det blir det vanskelig. Jeg skal altså helst ikke riste mer etter at nettet er lagt, da kan det gi spor, men samtidig er det viktig å riste så alt setter seg ordentlig?? Hvordan skal jeg egentlig gjøre det etter at jeg har lagt i armeringen og fylt på betong til toppen?
Er skikkelig redd for at denne armeringen er for tykk og vil gi synlige spor i betongen. Jeg vet at jeg skal kjøre i 75% og så riste bordet med slagbor. Så legge i nettet. Men etter det blir det vanskelig. Jeg skal altså helst ikke riste mer etter å ha lagt i nettet fordi det da kan gi spor, men samtidig er det viktig å riste så alt setter seg ordentlig?? Hvordan skal jeg egentlig gjøre det, etter jeg har lagt i armeringen og fylt på betong til toppen?
Jeg tror du skal være mest redd for å knekke platen ved de smale stedene rundt utskjæringen. Det var utrolig tynt det ser ut der. Er det ikke mulighet for å støpe på en liten bjelke (type fjær) innerst mot utskjæringen?
Jeg tror at fargeforskjellen du ikke vil ha, skyldes at det ikke kommer inn noe ballast mellom form og armering. Det blir trolig jevnere om du bruker betong med for eksempel 4mm stein, men også om du går opp en cm i total tykkelse.
Du skal vibrere den til du er sikker på at du har en glatt betong mot formen, dvs. din synlige overside og kantene rundt om. Det er dine hjørner som vil være verst, både ytterhjørnene og utsparingen.
Armeringen kan du feste med rustfri ståltråd som du justerer høyden på før du henger den opp på løse pinner som hviler på rammen. Da er risikoen null for at armeringen faller igjennom, og du er sikker på at den havner på riktig høyde.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg ville nok ha hatt i en halv kapsyl flyt, forutsatt at formen er tett og helt i vater ved støping.
Om dette skulle lykkes. Våger man? Veldig mye armering på en bare 3 cm tynn benkeplate. Og ingenting skal "skinne" gjennom betongen på de synlige sidene. Hva er oddsene liksom, haha.. våger man å ta sjansen??
Legge betong riktig høyt opp så armeringen blir så langt mot bunnen som mulig uten å bli blottet mot luft og risikere rust..
Vibrere med borhammer før man legger i armeringen. Og bare banke litt lett med gummihammer etter armeringen er på plass? Eller?
Om dette skulle lykkes. Våger man? Veldig mye armering på en bare 3cm tynn benkeplate. Og ingenting skal få "lyse" igjennom betongen på de synlige sidene. Hva er oddsen liksom, haha.. våger man sjansen??
Legge betong riktig høyt opp så armeringen blir så langt mot bunnen som mulig uten å blottlegges mot luft og risikere rust..
Vibrere med borhammer før man legger i armeringen. Og bare banke litt lett med gummihammer etter armeringen er i? Eller?
[bilde]
Du kommer aldri til å kunne løfte den platen uten at den knekker med så lite armering. Ikke en sjanse. Men prøv, formen kan jo brukes igjen og det er ikke mange liter betong.
Du kommer aldri kunne løfte den platen uten at den knekker med så lite armering. Ikke en sjanse. Men prøv, formen går jo å bruke igjen og det er ikke mange liter betong.
LITE armering?
Om det skal være mer armering må jeg nesten kjøpe et tettere nett. Da får det bli et tynnere nett med såndær gulvarmering.