39.082 lest ·
115 svar
39k lest
115 svar
Hvordan unngå at spor fra armering vises ved støping?
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Skal støpe en benkeplate som er 3 cm tykk og er veldig bekymret for at mørke spor der armeringsnettet er, skal synes i det ferdige resultatet slik jeg har sett på mange bilder på nettet.
Ønsker tips om teknikk ved støpningen snarere enn produkter som må kjøpes, siden alle produktene allerede er kjøpt, så det kan ikke endres. Kjører med finbetong.
Ønsker tips om teknikk ved støpningen snarere enn produkter som må kjøpes, siden alle produktene allerede er kjøpt, så det kan ikke endres. Kjører med finbetong.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
Ingen anelse men:
Hvorfor blir det mørke spor?
Er det fordi nettet ruster? I så fall klarlakk eller erstatte med glassfiber?
Kan man helle i betong først, så vente litt og etter en stund sette ned nettet?
Hvorfor blir det mørke spor?
Er det fordi nettet ruster? I så fall klarlakk eller erstatte med glassfiber?
Kan man helle i betong først, så vente litt og etter en stund sette ned nettet?
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Ja det er dette jeg vil vite. Har ikke selv begynt å støpe ennå men vil finne ut hvordan man forhindrer det fenomenet før jeg begynner.Johannes Carlsson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 826 innlegg
Bruk rustfritt armeringsnett. Brukes vanligvis ved baderomsbygg.
Merkene blir ikke av at armeringen ruster. Det gjør den ikke da betongen beskytter den. Derimot kan det bli merker av at betongen "røres rundt" når armeringen senkes ned. Jeg har ikke noe godt svar på hvordan man løser dette, men ekstrem nøyaktighet med hvor nettet plasseres (skal være i midten) bør hjelpe.
Medlem
· Stockholm
· 826 innlegg
Men om man har rustfri armering skjer jo ikke "fargeavsettelsen"V vectrex skrev:Merkene blir ikke av at armeringen ruster. Det gjør den ikke da betongen beskytter den. Derimot kan det bli merker av at betongen "beveger seg" når armeringen senkes ned. Jeg har ikke noe godt svar på hvordan man løser dette, men ekstrem nøyaktighet med hvor nettet plasseres (skal være i midten) bør hjelpe.
Det er ikke rusten som gjør at det blir nyanseforskjeller i betongen etter at nettet har blitt senket ned. Det skyldes at konsistensen, eller hva man skal si, endres der man har trykket ned nettet. Det beste er nok å feste nettet på riktig høyde før man fyller betong. Alternativt fylle halvveis, legge i nettet og fylle resten. Så må man røre om overflatesjiktet ordentlig slik at betongen er helt homogen.
Nå har jeg riktignok brukt ekspanderbetong for de platene jeg har støpt, men jeg har laget en rigg for armeringen så jeg kan fylle litt under halve høyden først uten armering. Så henger jeg inn armeringskonstruksjonen og fyller på resten av betongen. Har ikke fått noen merker etter verken armeringsnett eller armeringsjern.
Rustfritt er ikke nødvendig og bare unødvendige penger.
Rustfritt er ikke nødvendig og bare unødvendige penger.
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Spørsmålet er om man skal banke eller ikke etter at man har lagt ned armeringen? Det ser ut til å være ulike teorier der. Å henge armeringen blir jo vanskelig siden jeg skal dra med en rettholt over rammen.
Men det føles som man uansett vil ha armeringen så langt fra benkeoverflaten som mulig, og da er det vel nesten bedre å legge den så nær toppen som mulig når man støper, slik at den ender opp så langt nede som mulig når platen er ferdig. Om det vises armeringsspor på undersiden av platen gjør jo ingenting.
Men det føles som man uansett vil ha armeringen så langt fra benkeoverflaten som mulig, og da er det vel nesten bedre å legge den så nær toppen som mulig når man støper, slik at den ender opp så langt nede som mulig når platen er ferdig. Om det vises armeringsspor på undersiden av platen gjør jo ingenting.
Hadde ingen større bekymringer med å dra med avretningsskinnen, det var jo bare å vippe "rundt" opphengene.
Risikoen du tar med å legge armeringen nær overflaten er at den kan begynne å ruste og da kan betongen sprenges. Fyller du som sagt halve formen først så får du ingen merker, om du i tillegg vibrerer den første halvdelen først så har du både bukseseler og livrem.
Risikoen du tar med å legge armeringen nær overflaten er at den kan begynne å ruste og da kan betongen sprenges. Fyller du som sagt halve formen først så får du ingen merker, om du i tillegg vibrerer den første halvdelen først så har du både bukseseler og livrem.
3 cm tykk er en utfordring, kan du gjøre den tykkere så letter det mye, den blir ikke så følsom for å flyttes senere også.
Jeg har fulgt denne guiden fra Finja med gode resultater https://bit.ly/2LQXmJm. En endring jeg har gjort som mexitegel også skriver er at det er best å helle i halvparten av betongen uten armering og banke bort alle luftboblene, det er dette momentet som ellers gjør at det blir spor i overflaten av armeringen. Deretter legger man inn armeringen og heller på resten av betongen, og så rører man ikke betongen unntatt litt forsiktig i forkanten så man får bort boblene der.
Jeg har fulgt denne guiden fra Finja med gode resultater https://bit.ly/2LQXmJm. En endring jeg har gjort som mexitegel også skriver er at det er best å helle i halvparten av betongen uten armering og banke bort alle luftboblene, det er dette momentet som ellers gjør at det blir spor i overflaten av armeringen. Deretter legger man inn armeringen og heller på resten av betongen, og så rører man ikke betongen unntatt litt forsiktig i forkanten så man får bort boblene der.
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Prøver å finne noe armering der stengene ikke ligger oppå hverandre så nettet blir dobbelt så tykt. Vanskelig å finne...
Forresten, et annet spørsmål, hvis jeg vil ha litt matt overflate, ikke så blank. Bør jeg da IKKE behandle formplywood eller må man det uansett? Eller er materialet som formplywood har nok til å få løs platen?
Forresten, et annet spørsmål, hvis jeg vil ha litt matt overflate, ikke så blank. Bør jeg da IKKE behandle formplywood eller må man det uansett? Eller er materialet som formplywood har nok til å få løs platen?
Behandle formen må du, ellers er risikoen stor for at det fester seg biter av betongen i den, ikke så pent. Men det er ikke formplywoodens overflate som gir den glatte overflaten på betongplaten, du må slipe overflaten på platen når betongen har herdet for å få den glatt (et jævla hestejobb). Så er betong porøst, så avhengig av hva du skal bruke den til, må du f.eks. forsegle overflaten med vattglass for at den ikke skal suge til seg væsker. Det finnes eksempler på overflatebehandling i finjabetongs guide. Jeg brukte bivoks, men det blir litt blankere overflate da.peterwesterlund skrev:
Forsøker å finne noen armering som ikke gjør at stengene ligger oppå hverandre slik at nettet blir dobbelt så tykt. Vanskelig å finne...
Forresten et annet spørsmål, hvis jeg vil ha litt matt overflate, ikke så blank. Bør jeg da IKKE behandle formplywooden eller må man det likevel? Eller holder det med materialet som formplywooden har for å få løs platen?
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Tenkte å kjøpe gulvarmeringsnett, men det er for kort. Kan man kjøpe to og overlappe eller er det meningsløst? Blir det ikke like stabilt på det området?
Armeringsnett er for sprekkarmering, for "stabiliteten" er det vanlig armeringsstål du skal bruke.
Skal du få det holdbart så bruk 10 mm eller helst 12 mm armeringsstål langs med hver langside. Naja fast bistål langs kortsidene og vær ca 20-25 cm. Her innser du sikkert at 30 mm tykkelse er for tynt
Skal du få det holdbart så bruk 10 mm eller helst 12 mm armeringsstål langs med hver langside. Naja fast bistål langs kortsidene og vær ca 20-25 cm. Her innser du sikkert at 30 mm tykkelse er for tynt
Sist redigert: