Faidros skrev:
Nei, det er flaks at vi ikke bor i Texas. Der anbefaler de tydeligvis diffusjonssperre både på ut- og innsiden:

Where humidity is high in the summer and air conditioning is used, a vapor barrier is recommended on the exterior wall (warm side). During the winter, the interior vapor barrier prevents water vapor from penetrating the insulation and condensing on a cold surface. During the summer, the exterior vapor barrier can prevent water vapor from penetrating the insulation from the outside and condensing on a cold air conditioned surface on the inside of the wall.
Det kanskje skulle være løsningen på alle diskusjoner om å ha fuktsperre eller ikke? :)

Om man har både innsiden og utsiden, så når først byggematerialet har tørket burde det være vanskelig å komme på situasjoner når fuktsperrene kunne skape problemer.

--- Mats ---

Om en av fuktbarrierene ikke er helt tett, så vil konsekvensene av en liten fuktlekkasje et sted bli katastrofale, fukten vil ikke kunne diffundere ut av konstruksjonen. Det vil nok fungere voldsomt dårlig.

jon_h skrev:
Om en av fuktspærrene ikke er absolutt tett, så vil konsekvensene av en liten fuktlekkasje et eller annet sted bli katastrofale, fukten vil ikke kunne diffundere ut av konstruksjonen. Det ville nok fungere voldsomt dårlig.
Rackarns, der falt den også. :)

--- Mats ---

Jepp. Det beste må være å droppe diffspärren helt og holdent om omstendighetene er som de skriver i Texas. Og kanskje bygge steinhus fortrinnsvis.

jon_h skrev:
Jepp. Det beste må være å droppe diffspærren helt og holdent om omstendighetene er som de skriver i Texas. Og kanskje bygge steinhus fortrinnsvis.
Også i Sverige antar jeg at vi kan få slike situasjoner med veldig isolerte hus. Fordelen vi har er jo at vi har rel. tørr luft, så selv med aircondition inne og opp til 30 grader ute så blir det ient så mye kondens.

Ellers tror jeg ikke i det hele tatt på dette med å sperre fukt hit og dit. Det er jo kjempevanskelig å få alt helt tett - og det viser seg jo gang på gang at vi mislykkes (i 5 - 10 års intervall da ulike byggteknikker som var "bra" blir dømt ut).

Bedre å ha holdbare materialer og la husene puste mener jeg, og tette lokalt på slike steder der man har ekstrem fukt (våte rom, badstue etc.)...

/K

Jeg er helt enig. Marginalene er så store som helst i steinhus, og ganske små når man bygger i lettbygningsteknikk med organiske materialer.

• Liker
MikaelJones
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.