25.757 lest ·
20 svar
26k lest
20 svar
Hvordan tette gjennomføringer i dampsperre
Side 1 av 2
Jeg fikk en forklaring av en bygningsingeniør som fortalte at på et hus som vi holdt på med, så skulle den ukontrollerte ventilasjonen dvs gjennom sprekker etc. tilsvare maks en 100 ventil på over 200 kvm. Nå ligger ikke alt dette på dampsperren, men jo tettere man får det desto bedre...
Et annet tips er å skjære små hull i plasten og presse plasten over bokser etc.
/Kent
/Kent
Selve ventilasjonen gjennom gjennomføringshullene i en dampsperre er oftest ikke den største risikoen med utette gjennomføringer.snickarboden skrev:Jeg fikk en forklaring av en bygningsingeniør som fortalte at på et hus som vi jobbet med skulle den ukontrollerte ventilasjonen dvs gjennom sprekker etc tilsvare maks en 100 ventil på over 200 kvm. Nå ligger ikke alt dette på dampsperren, men jo tettere man får det desto bedre...
/Kent
Ideen med dampsperren er å hindre fuktighet fra å oppstå på innematerialene på grunn av de temperaturforskjellene som finnes på begge sider av dampsperren. I de tilfeller fuktighet oppstår og dampsperren trengs, kan det samle seg kondens på dampsperren. Om den da er utett, risikerer man et rennpunkt der hullet finnes, som kan fokusere uforholdsmessig mye vann gjennom hullet. Hvorved materialene på innsiden får mer konsentrert fuktighet enn de ville fått uten dampsperre.
--- Mats ---
Selvfølgelig, uttrykte meg nok litt dumt der men tok et tilfelle som skulle vise hvor tett man noen ganger vil ha det. At diffspærrens primære funksjon ikke er å styre ventilasjonen er helt klart, og liksom som du skriver at det kan bli vel mye vann der diffspærren ikke er tett.
Så blir jo problemet at ventilasjon og diffspærre hører litt sammen, så jo tettere man bygger desto mer må man sørge for å ha en velfungerende ventilasjon, det er ikke helt enkelt å løse.
/Kent
Så blir jo problemet at ventilasjon og diffspærre hører litt sammen, så jo tettere man bygger desto mer må man sørge for å ha en velfungerende ventilasjon, det er ikke helt enkelt å løse.
/Kent
OK, men da burde man fokusere på å få det tett i alle våtrom, der det tidvis står varm fuktig luft. Min el-sentral havner i vaskerommet så der får man være forsiktig med veven. Kanskje fuge i bunten med el-slanger.....
/C
/C
Jeg er ikke sikker på om jeg kjøper det der, mener du at det skulle bli slike mengder fukt at det renner langs dampsperren? Og mener du at denne fukten i så fall skulle i hovedsak være på utsiden av dampsperren og man vil hindre den fra å trenge inn? Får man noen gang kondens så det renner langs fuktspærren så har man svært alvorlige problemer med huset, dette skjer i prinsippet ikke. Og skulle det skje så ville kondensen havnet på innsiden av fuktspærren, ikke på utsiden. Uten unntak. Men jeg misforstår kanskje det du skriver?Mats Bengtsson skrev:I de tilfeller fukt oppstår og dampsperren trengs, kan det samles kondens på dampsperren. Om den da er utett risikerer man et drenspunkt der hullet finnes, som kan fokusere uproporsjonalt mye vann gjennom hullet. Hvorpå materialene på innsiden får mer konsentrert fukt enn de ville fått uten dampsperre.
Det viktige med å ha det tett er at man ikke vil at fuktig luft skal trenge ut i konstruksjonen, om trykket er høyere innendørs enn utendørs. Da får man et luftstrøm, konveksjon, som kan forårsake forhøyet fuktighet lenger ut i konstruksjonen.
Cacas>Tenkt på at i våtrom finnes en diffspærre i form av tetningslaget.
/Kent
/Kent
Hei, Ja du forstår rett hva jeg skriver (så kan vi diskutere om jeg har rett, så her kommer mer tekst). Som vanlig gjelder at et hus bygget for dampsperre, med forsert ventilasjon, og med intensjon om undertrykk innendørs, ikke er særlig følsomt for problemene.jon_h skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg kjøper det der, mener du at det skulle bli slike mengder fukt at det renner langs dampsperren? Og mener du at denne fukten i så fall skulle i hovedsak være på utsiden av dampsperren og man vil hindre den fra å ta seg inn? Får man noen gang kondens så det renner langs fuktspærren så har man meget alvorlige problemer med huset, dette skjer i prinsippet ikke. Og skulle det skje så ville kondensen havne på innsiden av fuktspærren, ikke på utsiden. Uten unntak. Men jeg misforstår kanskje det du skriver?
Det viktige med å ha det tett er at man ikke vil at fuktig luft skal ta seg ut i konstruksjonen, om trykket er høyere innendørs enn utendørs. Da får man en strøm av luft, konveksjon, som kan forårsake forhøyet fuktighet lenger ut i konstruksjonen.
Man må skille mellom to ting, fuktdiffusjon og fuktighetskonveksjon. Fuktdiffusjon er fukt som drives ut gjennom veggen//vindsperren/... Det er det problemet man vil hindre med en dampsperre, som tillater veldig lite fuktdiffusjon. Det du beskriver med kondens på innsiden av dampsperren gjelder bare så lenge dampsperren er tett (ikke i betydningen tett mot diffusjon men i betydningen tett mot hull), og så lenge vi forutsetter at det er fuktigere luft inne enn ute (unntaket er om sommeren i vanlige hus og en større del av året i mindre oppvarmede sommerhus eller boder).
Det jeg snakker om er to forskjellige problemer, dels det som kalles fuktighetskonveksjon, forårsaket av et hull i dampsperren som ellers er diffusjonstett, ved overtrykk innenfra og med den fuktige luften inne i huset. Dessuten problem som oppstår ved undertrykk innenfra og med den fuktige luften utendørs (når det begynner å bli varmt ute, og der man av en eller annen grunn ikke holder en høyere temperatur inne enn ute (uteboder, boder og tak i vanlige hus om sommeren).
Om man i dampsperren har steder med hull, da risikerer man i første tilfellet å få fuktighetskonveksjon, og problemene rundt fuktighetskonveksjon er som verst når vi snakker om små hull i dampsperren. Luftkonveksjon driver opp fuktigheten utenfor dampsperren og kan forårsake råte. Dette kan i forbindelse med overtrykk innendørs skape meget store problemer, derfor er diskusjoner om å ikke kombinere fuktspærre og hus basert på naturlig ventilasjon svært viktige.
I andre tilfellet risikerer man å få fuktansamlinger på utsiden av dampsperren, som avhengig av hvordan dampsperren er gjort kan forårsake fuktproblemer både utenfor og innenfor fuktspærren om det finnes hull i fuktspærren.
--- Mats ----
Jeg har helt klart for meg forskjellen mellom diffusjon og konveksjon, men forstår fortsatt ikke hvordan det skulle kunne oppstå kondens på utsiden av diffusjonssperren i et oppvarmet hus? Eller mener du kanskje at fuktinnholdet kan økes i veggen generelt hvis fuktig luft tillates å ta seg ut gjennom diffusjonssperren og deretter kondensere i veggen? I så fall forstår jeg, og er enig.
Ja, den ene halvdelen av min argumentasjon handler om den årsaken du beskriver, så den kan vi da slippe som klar.jon_h skrev:Jeg har helt klart for meg forskjellen mellom diffusjon og konveksjon, men forstår fortsatt ikke hvordan det skulle kunne oppstå kondens på utsiden av diffusjonssperren i et oppvarmet hus? Eller mener du kanskje at fuktigheten kan øke i veggen generelt hvis fuktig luft får lov til å ta seg gjennom diffusjonssperren og deretter kondensere i veggen? I så fall forstår jeg, og er enig.
Men jeg har et tillegg til det. Det finnes en hyppig diskusjon om man alltid skal eller ikke skal ha diffusjonssperre, der faktorer som hvor mye man varmer opp og hvordan huset er bygd, ... påvirker argumentene.
Min påstand er at det finnes situasjoner når den fuktigste luften er på utsiden. Disse oppstår først og fremst når det er varmt ute. I den situasjonen kan det være slik at husets innside er den kalde flaten (spesielt når man begynner med luftkondisjonering, men hvis man velger å ikke varme huset mer enn litt kan det inntreffe enda oftere om våren og høsten). Da risikerer man også kondens, og den får man på utsiden av diffusjonssperren.
--- Mats ---
Det stemmer utmerket, og det er et problem om man har diffusjonssperre i sommerhus og lignende som står uoppvarmet. Men i en vanlig villa så oppstår ikke kondens på utsiden av diffusjonssperren, selv om det er uvanlig varmt og fuktig ute. Om uteluften skulle kondensere mot en overflate som holder kanskje 22-23 grader (som jo kan være rimelig at diffusjonssperren har) så ville den jo forårsake kondens på vegger og tak innendørs om man luftet litt. Så ekstreme fuktforhold har vi ikke. Dessuten ville man få ganske alvorlige skader på huset om det var som du beskrev, spesielt med en helt tett diffusjonssperre.
Nei, det er flaks at vi ikke bor i Texas. Der anbefaler de tydeligvis dampsperre på både ut- og innsiden:jon_h skrev:
Where humidity is high in the summer and air conditioning is used, a vapor barrier is recommended on the exterior wall (warm side). During the winter, the interior vapor barrier prevents water vapor from penetrating the insulation and condensing on a cold surface. During the summer, the exterior vapor barrier can prevent water vapor from penetrating the insulation from the outside and condensing on a cold air conditioned surface on the inside of the wall.