Finnes ingen grunn til å gjøre noe med dette. Det vil tørke ut frem mot våren. Når huset er klart vil det fortsette å være tørt og ikke forårsake noen problemer. I og med at huset er plastet på innsiden så vil ingen muggsoppsporer komme inn i huset uansett hvor mye mugg det måtte finnes i konstruksjonen. Det som vises på bildene nå er jo ingenting å bry seg om.

Skal huset isoleres mm nå i løpet av vinteren så er det derimot et problem da tykk isolasjon og plast på innsiden gjør at det tar låååång tid å tørke ut. Dvs, det vil forverre situasjonen.

• Liker
useless
  • Laddar…
Cheesen
M Martin Lj skrev:
Holder på å bygge et nytt hus i 1,5 plan. Vi er veldig redde for mugg og vekster på treverket. Derfor kjørte vi på med stømreisning under sensommeren i rask tempo med hjelp fra snekkere. Dette gikk fort og det regnet i prinsippet ikke på stømmen før taket var på og duk rundt huset. Når jeg målte fuktighetskvoten på stømmen lå den rundt 11-13%. Dette gjorde meg veldig glad og jeg tenkte at vi hadde lyktes bra.

Høsten kom og vindusleveransen rota seg til og ble forsinket, derfor tok det tid med panel og vinduer. Huset ble helt ferdig på utsiden for omtrent 3 uker siden så vi rakk ikke å isolere og varme opp huset før vinteren.

Nå til de store bekymringene, vi bor på vestkysten og den siste måneden har det stort sett regnet konstant og vært rundt 5-10 grader med ekstrem høy luftfuktighet. Dette ser ut til å ha ført til at stømmen har sugd til seg fukt fra luften? Forstår ikke hva som ellers har skjedd for nå ligger fuktighetskvoten på stømmen rundt 16-18% og det har begynt å danne seg vekster overalt inne i huset. Dette gjør både meg og min kone stresset og deprimerte.

Hva kan man gjøre nå? Skal jeg bare akseptere situasjonen og vente til våren kommer så huset kan tørke? Skal jeg begynne å slipe/høvle bort vekster? Det er litt vanskelig å varme opp huset siden det ikke er isolert og hele gulvet er åpent ned mot krypkjeller. Vil avfukter gi noe i denne situasjonen når det er så åpent?

Dette er noen eksempler på hvordan det ser ut nå, det finnes lignende vekster på ~20 steder til og det blir mer for hver dag føles det som.

[bilde]

[bilde]
[bilde]
Har du plate på mark så er det grunnen som tørker ut. Viktig å få huset tett og varmt så fort som mulig for å slippe fukt i stømmen. Du trenger ikke å være bekymret, stømmen tørker etter hvert, men skjønnhetsflekker som du aldri ser kommer du ikke bort fra.

Sørg for å holde jevn og god temperatur. Det lønner seg alltid. Mugg kommer av fukt og fukt oppstår når det er tett og ikke oppvarmet. Se på alle kalde hus som forfaller raskt, hus som tidligere fungerte fint da de var oppvarmede.
Hold god ventilasjon, men sørg for å aldri kaldstille rom i troen om at det gir en kostnadsreduksjon - det kan bli motsatt! Mugg er levende organismer og trives der fukt finnes, og der fukt får bli fordi man kaldstiller og ingenting tørker ut.
Bedre å holde huset varmt - dropp luftavfuktere da disse trekker strøm og kun arbeider lokalt der de står.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.