Holder på å bygge et nytt hus i 1,5 etasje. Vi er veldig redde for mugg og vekster på treverket. Derfor startet vi med reising av konstruksjonen under sensommeren i raskt tempo med hjelp fra snekkere. Dette gikk fort, og det regnet i prinsippet ikke på konstruksjonen før taket var på og duk rundt huset. Da jeg målte fuktighetskvoten på konstruksjonen, lå den rundt 11-13%. Dette gjorde meg veldig glad, og jeg tenkte at vi hadde lykkes bra.
Høsten kom, og vindusleveransen kludret seg til og ble forsinket, derfor trakk det ut på tiden med panel og vinduer. Huset ble helt klart utvendig for omtrent 3 uker siden, så vi rakk ikke isolere og varme opp huset før vinteren.
Nå til de store bekymringene, vi bor på vestkysten, og den siste måneden har det i prinsippet regnet konstant og vært rundt 5-10 grader med ekstrem høy luftfuktighet. Dette ser ut til å ha ført til at konstruksjonen har sugd til seg fukt fra luften? Jeg forstår ikke hva som ellers har skjedd, for nå ligger fuktighetskvoten på konstruksjonen rundt 16-18%, og det har begynt å danne seg vekster overalt inne i huset. Dette gjør både meg og min kone stresset og deprimert.
Hva kan man gjøre nå? Skal jeg bare godta situasjonen og vente til våren kommer så huset kan tørke? Skal jeg begynne å slipe/høvle bort vekster? Det er litt vanskelig å varme opp huset siden det ikke er isolert, og hele gulvet er åpent ned mot krypkjeller. Vil avfukter gi noe i denne situasjonen når det er så åpent?
Dette er noen eksempler på hvordan det ser ut nå, det finnes lignende vekster på ~20 steder til, og det blir mer for hver dag, føles det som.
Holder på å bygge et nytt hus i 1,5 plan. Vi er veldig redde for mugg og påvekster på treet. Derfor satte vi opp stommen under sensommeren i rask tempo med hjelp fra snekkere. Dette gikk fort og det regnet nesten ikke på stommen før taket var på og duk rundt huset. Da jeg målte fuktighetskvoten på stommen lå den rundt 11-13%. Dette gjorde meg veldig glad og jeg tenkte at vi hadde lykkes bra.
Høsten kom og vindusleveransen gikk galt og ble forsinket, derfor tok det lengre tid med panel og vinduer. Huset ble helt ferdig utvendig for omtrent 3 uker siden, så vi rakk ikke isolere og varme opp huset før vinteren.
Nå til de store bekymringene, vi bor på vestkysten og den siste måneden har det nærmest regnet konstant og vært rundt 5-10 grader med ekstrem høy luftfuktighet. Dette ser ut til å ha medført at stommen har sugd til seg fukt fra luften? Forstår ikke hva som har skjedd ellers for nå ligger fuktighetskvoten på stommen rundt 16-18% og det har begynt å dannes påvekster overalt inne i huset. Dette gjør både meg og min kone stressede og deprimerte.
Hva kan man gjøre nå? Skal jeg bare akseptere situasjonen og vente til våren kommer så huset kan tørke? Skal jeg begynne å slipe/høvle bort påvekster? Det er litt vanskelig å varme opp huset siden det ikke er isolert og hele gulvet er åpent ned mot krypkjeller. Vil avfukter gi noe i denne situasjonen når det er så åpent?
Dette er noen eksempler på hvordan det ser ut nå, det finnes lignende påvekster på ~20 steder til og det blir mer for hver dag føles det som.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Sørg for at treverket tørker ut før du isolerer..
Legger ved litt info om blåved..
Det er svartmugg og det kommer til å fortsette å vokse gjennom vinteren hvis du ikke får til et kontrollert miljø.
Hvorfor har dere ventet med alle arbeidene pga manglende vinduer?
Nå gjelder det å tette til huset og få på litt grunnvarme for å holde luftfuktigheten under 75%. Deretter kan du få ned fuktigheten i stommen og begynne å behandle muggen.
Det er svartmugg og det vil fortsette å vokse gjennom vinteren om du ikke får en kontrollert miljø.
Hvorfor har dere ventet med alle arbeidene pga manglende vinduer?
Nå gjelder det å tette huset og få på litt grunnvarme for å holde luftfuktigheten under 75%. Deretter kan du få ned fuktigheten i stommen og begynne å behandle muggen.
Kan man varme opp uten at det er isolert? Neste steg er isolere gulvet på plan 1 og legge gulvspon. Er det mulig å varme opp litt etter det til tross for at vegger og tak er uisolerte og vil det gi noe?
Ja, oppvarming under bygging koster, men sammenlign hva det koster å senere fjerne mugg dersom man unnlater å holde det tilstrekkelig tørt under byggetiden...
Har du høy fuktighet i treverket eller i luften så vil det kunne vokse. Har du ordentlig kaldt så vokser det dog ikke så fort selv med høy relativ fuktighet.
I vår/sommer når du får alt varmt og tørt så slutter det å vokse forutsatt at det ikke blir for fuktig igjen.
Vil du stoppe veksten helt allerede nå så må du varme opp en masse for å holde den relative fuktigheten nede og det høres dyrt ut uten isolasjon.
Gitt hvordan det ser ut nå er det vel på tide å bruke penger på energi og få ned den relative fuktigheten og opp varmen. Å legge gulvspon som du skriver før noen form for oppvarming eller uttørking føles mindre bra.
En ordentlig, men midlertidig, værtetting om du ikke allerede har en slik for å separere luftmassen innvendig fra uteluften og deretter ordentlige varmekanoner. Svir eventuelt i lommeboka.
Om dere har fuktig trevirke skal dere være forsiktig med for mye varme da det fremmer veksten. Avfukter er nok bra å kjøre til å begynne med og heve varmen trinnvis. Forutsetter dog at det er relativt lufttett. Så får du prøve å slipe/høvle treverket rent fra vekst når det har tørket.
Hvordan sitter egentlig vindsperren, er det et luftrom innenfor vindsperren og utenfor?
En ordentlig men midlertidig værtetting om du ikke allerede har en slik for å separere luftmassen innvendig fra uteluften og deretter ordentlige varmekanoner. Svir evt i lommeboka