4.337 lest ·
32 svar
4k lest
32 svar
Hvordan skal jeg gjøre så det nybygde huset ikke mugner?
Jeg gjetter at det skal isoleres 45 mm liggende utenpå stolpene.Centano skrev:
Om dere har fuktig virke skal dere være forsiktig med for mye varme da det fremmer veksten. Avfukter er nok bra å kjøre til å begynne med og øke varmen gradvis. Forutsetter dog at det er relativt lufttett. Så må du prøve å slipe/høvle virket rent fra vekst når det har tørket.
Hvordan sitter egentlig vindsperren, er det en luftspalte innenfor vindsperren og utenfor?
[bilde]
Med oppvarming betyr ikke nødvendigvis at det må være romtemperatur, men kanskje bare 5 grader varmere enn utendørs da Rh synker raskt med de første gradene som luften varmes opp og det er dette som er viktig for å komme under 75% Rh i så stor volum av bygningsflaten og dets vegger som mulig og helst litt lavere.
varmere luft vil også stige og ser man til å kontrollere dens utløp slik at man ikke får kondensutfelling og rennende vann fra kalde deler hvis veien ut for luften er i plastmateriale - eller at det holdes varmere av den varmere luften som passerer med tilstrekkelig strøm uten å bli avkjølt for mye for å ikke bli for fuktig hvis det er utført i tremateriale
varmere luft vil også stige og ser man til å kontrollere dens utløp slik at man ikke får kondensutfelling og rennende vann fra kalde deler hvis veien ut for luften er i plastmateriale - eller at det holdes varmere av den varmere luften som passerer med tilstrekkelig strøm uten å bli avkjølt for mye for å ikke bli for fuktig hvis det er utført i tremateriale
Man ser på blåningen i det første bildet at det fantes allerede før regel ble satt opp. Man ser spor fra distansestokkene da virket lå stablet, sannsynligvis under en presenning eller noe der det var fuktig.M Martin Lj skrev:Holder på å bygge et nytt hus i 1,5 etasje. Vi er veldig redde for mugg og påvekster på treverket. Derfor satte vi opp konstruksjonen i raskt tempo med hjelp fra snekkere i sensommeren. Dette gikk fort, og det regnet nesten ikke på konstruksjonen før taket var på og duk var rundt huset. Når jeg målte fuktighetsinnholdet i konstruksjonen, lå den rundt 11-13%. Dette gjorde meg veldig glad, og jeg tenkte at vi hadde lykkes bra.
Høsten kom, og vindusleveringen ble forsinket, derfor tok det lengre tid med panelet og vinduene. Huset ble helt ferdig på utsiden for omtrent 3 uker siden, så vi rakk ikke å isolere og varme opp huset før vinteren.
Nå til store bekymringer, vi bor på vestkysten, og den siste måneden har det nærmest regnet konstant og vært rundt 5-10 grader med ekstrem høy luftfuktighet. Dette ser ut til å ha medført at konstruksjonen har sugd til seg fuktighet fra luften? Jeg forstår ikke hva som har skjedd ellers, for nå ligger fuktighetsinnholdet i konstruksjonen rundt 16-18%, og det har begynt å danne seg påvekster overalt inne i huset. Dette gjør både min kone og meg stresset og deprimerte.
Hva kan man gjøre nå? Skal jeg bare akseptere situasjonen og vente til våren kommer slik at huset kan tørke? Skal jeg begynne å slipe/høvle bort påvekster? Det er litt vanskelig å varme opp huset siden det ikke er isolert og hele gulvet er åpent ned mot krypkjeller. Vil en avfukter hjelpe i denne situasjonen når det er så åpent?
Dette er noen eksempler på hvordan det ser ut nå, det finnes lignende påvekster på ~20 steder til, og det blir mer for hver dag føles det som.
[bilde]
[bilde]
[bilde]

De nakne takstolene i garasjen min har hatt ganske mye blåning i snart 25 år, men det øker ikke.
Bra observasjonCruzze skrev:
Man ser på blånaden i første foto at det fantes allerede før regelen ble satt opp. Man ser spor fra distansepinnene da virket lå stablet, sannsynligvis under en presenning eller noe der det var fuktig.
[bilde]
De nakne takstolene i mitt garasje har hatt ganske mye blåning i snart 25 år men det øker ikke.
Hva er det egentlig som gjør at bjelkene har blitt blå eller muligens fått mugg på seg? De sitter beskyttet fra nedbør inne bak vindsperren.
Brett og bjelker på trelastlageret oppbevares ofte under samme omstendigheter og de klarer seg jo.
Og i det ferdigbygde huset vil bjelkene havne utenfor dampsperren, og et sted i isolasjonen burde samme forhold kunne oppstå som nå, dvs. at det kan bli fuktig der? Eller tenker jeg feil?
Brett og bjelker på trelastlageret oppbevares ofte under samme omstendigheter og de klarer seg jo.
Og i det ferdigbygde huset vil bjelkene havne utenfor dampsperren, og et sted i isolasjonen burde samme forhold kunne oppstå som nå, dvs. at det kan bli fuktig der? Eller tenker jeg feil?
Veldig enkelt kan vi si det slik. Tre som blir vått er ikke et problem hvis det får tørke. Tre som blir vått gjentatte ganger og ikke får mulighet til å tørke, blir et problem.
Jeg er en entusiastisk hobbyist som bygger alt selv. Mine konstruksjoner står i all slags vær. Når de først kommer under tak og får tørke ut, er det ikke et problem lenger.
Alle hus som bygges i dag er bygget for å kunne tørke ut. Uansett om isolasjon eller plast er på plass. Så ingenting av det du viser frem er et problem. Så lenge huset bygges etter de spesifikasjoner og krav som gjelder.
Er dere bekymret, gjør løpende fuktmålinger i treverket. Dere vil se at det tørker ut raskt.
Jeg er en entusiastisk hobbyist som bygger alt selv. Mine konstruksjoner står i all slags vær. Når de først kommer under tak og får tørke ut, er det ikke et problem lenger.
Alle hus som bygges i dag er bygget for å kunne tørke ut. Uansett om isolasjon eller plast er på plass. Så ingenting av det du viser frem er et problem. Så lenge huset bygges etter de spesifikasjoner og krav som gjelder.
Er dere bekymret, gjør løpende fuktmålinger i treverket. Dere vil se at det tørker ut raskt.
Problemet er det som man ser på bildene er at virket har blitt forurenset med små partikler, ofte fra bakken, som under riktige forutsetninger begynner å mugne. Derfor blir det som på et av bildene at der underlagene har vært, så finnes det ikke noe mugg.
Jeg har målt tømmeret kontinuerlig siden taket kom på, og det som forstyrrer meg er at fuktighetsnivået har gått opp nå de siste 2 månedene.Bart skrev:
Jeg var overbevist om at så snart man fikk huset værsikkert kunne man puste ut, men nå forstår jeg at konstruksjonen tydeligvis blir våt bare ved at uteluften er våt 🥲. Kanskje logisk, men ikke noe jeg regnet med.
Om jeg har forstått rådene riktig, så skal jeg sørge for å få luften inne i huset til å bli lavere enn 75% rh. Dette oppnås ved å tette mot at ny luft kommer inn og kjøre med en adsorpsjonsavfukter om vinteren. Før jeg plastlegger og isolerer, må fuktighetsnivået i konstruksjonen være lavere enn 16%.
Du har flere deler som motarbeider deg:
Løsningen med utenpåliggende krysslagt isolasjon som ikke er montert føles også litt bakvendt? Skal man stå og prøve å tre inn alle isolasjonsplatene i etterkant?
Hvordan er arbeidet anbudsbelagt? Dette er jo i stor grad et planleggingsspørsmål som burde vært tatt med konstruktøren. Skal man bygge i lav takt med usikkerhet, ville jeg si at utenpåliggende isolasjon på vindtett lag i form av for eksempel vestkystplate er en veldig god løsning. Da er huset i alle fall litt isolert og værbeskyttet.
Som nevnt tidligere er sannsynligvis fukten opprinnelig fra da treverket lå på bakken, da det har vært såpass fuktig luft har dette ikke fått sjanse til å tørke opp. Lå det ordentlig hevet fra bakken så grunnfukten kunne lufte ut?
Det er fortsatt ingen ekstreme mengder, så handler man raskt og prøver å få inn en avfukter, kommer det nok ikke til å være et problem. Jeg ville prioritert å få det lufttett og tette mot grunnen.
- Vestkysten er ekstremt fuktig
- Åpent ned i krypkjeller med markavdampning som havner i huset uten å lufte ut
- Ikke ferdigstilt klimaskjerm
Løsningen med utenpåliggende krysslagt isolasjon som ikke er montert føles også litt bakvendt? Skal man stå og prøve å tre inn alle isolasjonsplatene i etterkant?
Hvordan er arbeidet anbudsbelagt? Dette er jo i stor grad et planleggingsspørsmål som burde vært tatt med konstruktøren. Skal man bygge i lav takt med usikkerhet, ville jeg si at utenpåliggende isolasjon på vindtett lag i form av for eksempel vestkystplate er en veldig god løsning. Da er huset i alle fall litt isolert og værbeskyttet.
Som nevnt tidligere er sannsynligvis fukten opprinnelig fra da treverket lå på bakken, da det har vært såpass fuktig luft har dette ikke fått sjanse til å tørke opp. Lå det ordentlig hevet fra bakken så grunnfukten kunne lufte ut?
Det er fortsatt ingen ekstreme mengder, så handler man raskt og prøver å få inn en avfukter, kommer det nok ikke til å være et problem. Jeg ville prioritert å få det lufttett og tette mot grunnen.
Medlem
· Halland
· 4 518 innlegg
Sånn er det med trehus. Finnes ingen trehus, spesielt på vestkysten, som ikke har mugg. Det gjelder å holde det innen rimelige nivåer.