Slik er det skal sette inn 6 stykker vinduer med målene 10x21 og dessuten en pardør med målene 15x21 og en enkeldør 10x21 helglassede på en vegg, som måler 9.2 meter. Hvordan skal jeg gjøre det for å få det hele stabilt med limtredrager osv, kan noen hjelpe meg. Jeg legger ved en planløsning så dere forstår bedre hva jeg mener.

Antar at det er en eksisterende vegg.
Først skal du støtte den opp slik at du kan lage plass til vinduene dine m.m., men i prinsippet blir det en midlertidig stendervegg 10-20 cm inn i rommet. Viktig å sikre den sideveis slik at den ikke bøyer seg.

Deretter har du to alternativer (siden det ikke finnes stendere mellom vinduene)
1) en limtrebjelke over hver seksjon med limtresøyler ned til syll eller hva det nå er under. Du må sjekke på moelvens side for beregning av dimensjon, men maks 30 cm i høyde hvis du skal få den inn under takstolen.
2) stendre opp området som vanlig over vinduene, lime en kryssfiner på begge sider og bruke buene som "stendere" ved å støtte opp mellom dem slik at regelverket hviler der vinduene sitter sammen (ikke over glassdelen).

Uansett hadde jeg nok likevel sørget for å få ut en håndverker. Det ordner dette ganske raskt og de kan mer på plass se hvilken løsning som fungerer, eller en kombinasjon av de begge.

pbengtsson skrev:
Antar at det er en eksisterende vegg.
Først skal du stive opp den slik at du kan lage plass for vinduene dine m.m., men i prinsippet blir det en midlertidig regelvegg 10-20cm inn i rommet. Viktig å sikre den i sidelengs retning slik at den ikke bøyer seg.

Deretter har du to alternativer (da det ikke finnes bjelker mellom vinduene)
1) en limtredrager over hver seksjon med limtrestolper ned til syll eller hva det nå er under. Du må sjekke på moelvens side for beregning av dimensjon, men maks 30 cm i høyde hvis du skal få den inn under takstolen.
2) bygg opp rommet som vanlig over vinduene, lim en kryssfiner på begge sider og bruk bueene som "bjelker" ved å støtte opp mellom slik at reisverket hviler der vinduene sitter sammen (ikke over glassdelen).

Uansett ville jeg nok sørget for å få ut en håndverker. De fikser dette ganske raskt og de kan lettere se på stedet hvilken løsning som fungerer, eller en kombinasjon av de begge.
Mener du at limtredrageren bør være 30 cm høy? Skal jeg ta en stolpe på utsiden av hver vindusseksjon og deretter ytterligere en på hver side av pardøren og deretter la limtredrageren hvile på disse stolpene?

En bjelke over 4m seksjonen, en over 3,2m seksjonen (limtrebjelker finnes opp til 12m, så en hel over hele kan funke, men da må du få den hjemkjørt). En 90x90 stolpe i hver ende og en eller to 90x90 i midten avhengig av krav på opplegg og en eller to bjelker.
Det finnes f.eks. 90x270/315 bjelker, men om de er tilstrekkelige må du sjekke med Moelvens beregningsprogram eller Treguiden, disse beregner også dimensjon på stolpene.

Men uten å ha regnet burde det lande på disse dimensjonene.

Men vær nøye med at det finnes noe under som tar opp kraften fra stolpene.

pbengtsson skrev:
En bjelke over 4m seksjonen, en over 3,2m seksjonen (limtrebjelker finnes opp til 12m, så en hel over hele kan funke, men da får du ha den hjemkjørt). En 90x90 stolpe i hver ende og en eller to 90x90 i midten avhengig av krav på opplag og en eller to bjelker.
Det finnes for eksempel 90x270/315 bjelker, men om de rekker må du sjekke med moelvens beregningsprogram eller treveiledningen, disse beregner også dimensjon på stolpene.

Men uten å ha regnet burde det lande på disse dimensjonene.

Men vær nøye med at det finnes noe under som tar opp kraften fra stolpene.

Kan man ikke kjøre med en lang limtrebjelke over hele og så en stolpe i hver ende og deretter på hver side av pardøren? Kan jeg sette vinduskarmene mot hverandre?

Jeg hadde gjort følgende:
Om du kan få inn en stående 45 x 95 mellom hvert vindu (altså glippe på 45mm mellom vinduene) så kan du jo droppe limtrebjelker! Legg i stedet inn en bjelke av 45 x 170 (avhengig av takhøyde) under hammarbandet.
og gjerne doble 45 x 95 på dørenes sider.

Med en hel bør det holde med en stolpe på midten. Setter du sammen vinduene skal de også skrus oppover og noen usynlige nedover (tenk at en karm er som en vertikal regel for det andre vinduet), og husk at karmene ikke er 100 cm brede, men snarere 98 cm, så åpningen ikke gjøres for eksempel 4 m, blir litt vel mye glippe ytterst.

Er det på grunn av plassmangel eller estetiske grunner du vil ha karmene sammen? ellers er det enklere med en stående regel mellom hvert vindu.

det er nok mest estetiske grunner. Men om jeg skulle ta en regel imellom hvert vindu tror dere det holder med en 45x95? Jeg hadde nok selv valgt 45x170 eller 45x220

Om du regner litt på det så får du se. en innebygd 2,4m høy 45 x 95 regel c24 kvalitet tåler drøyt 2 tonn.
Går man så opp til 45 X 120 så klarer den 3,9 tonn.
Og du vet hvor mange reglar som går inn.

Så trengs bare takets vekt.

daugaard skrev:
Om du regner litt på det så får du se. en innebygd 2,4m høy 45 x 95 regel c24 kvalitet klarer over 2 tonn.
Går man så opp til 45 X 120 så fikser den 3,9 tonn.
Og du vet hvor mange regler som går inn.

Så trengs bare takets vekt.

Men hvordan regner man om man skulle ha limtredammer på hver side av alle vinduene og så ytterligere en på hver side av pardøren og så limtrebjelke som ligger ovenfor alt sammen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.