Enklest er å gera 45 gander som om taket var horisontalt og så vinkle de lange listene litt så de passer sammen med den korte.

• Liker
Nilsanni og 1 annen
  • Laddar…
ACME skrev:
Det enkleste er vel at du prøver deg fram med et par prøvestykker og ser om det er mulig å få til. Det blir jo et compound-snitt, 45° ytterger og samtidig tilte saga i halve takvinkelen.
Har laget noen prøvestykker nå og tester meg fram. Forklar gjerne det sistnevnte litt mer.. 45 grader ytterger forstår jeg.
Så tiltar jeg saga slik at jeg får et skrått/vinklet kutt i samme antall grader som takvinkelen?
Det danner altså et kutt men med begge disse vinklene?

useless useless skrev:
Enkleste er å gevere 45 grader som om taket var horisontalt og så vinkle de lange listene litt så de passer sammen med den korte.
Hvordan mener du med å vinkle de lange listene?

P
Nilsanni Nilsanni skrev:
Har laget litt spillbiter nå og tester meg frem. Forklar gjerne det sistnevnte litt mer.. 45 grader yttergjæring forstår jeg.
Så tiltter jeg saga så jeg får et skrått/vinklet kutt i samme antall grader som takvinkelen?
Det danner altså et snitt men med begge disse vinklene?
Hvis du bare lager et ytterhjørne med to 45° kutt og setter dem i hjørnet ditt, vil gjæringen glippe på grunn av takvinkelen. Du må altså også finne vinkelen som den skrånende listen har i forhold til den horisontale og dele den vinkelen mellom to kutt. Ja, listene dine skal altså gjæres med et kutt i to forskjellige vinkler samtidig; både vri og tilte gjærsagen.

Nilsanni Nilsanni skrev:
Har laget litt spillbiter nå og tester meg fram. Forklar gjerne det sistnevnte litt mer.. 45 grader ytterhjørne forstår jeg.
Så vipper jeg saga så jeg får et skrått/skråskjær i samme antall grader som takvinkelen?
Det danner altså et snitt men med begge disse vinklene?
Det går ikke å få sammen to lister som ikke ligger mot samme plan. Men du kan sage 45 grader for å få et 90 graders hjørne og legge begge listene mot taket. Det fungerer.

P
D Daniel 109 skrev:
Det går ikke å sette sammen to lister som ikke ligger mot samme plan. Men du kan sage 45 grader for å få et 90 graders hjørne og legge begge listene mot taket. Det fungerer.
Legge en hulkillist mot taket? Nei.

ACME skrev:
Om du bare lager et ytterhjørne med to 45° kutt og setter dem i hjørnet ditt, vil geringen gape på grunn av takvinkelen. Du må altså også finne vinkelen som den skrånende listen har i forhold til den horisontale og dele den vinkelen mellom to kutt. Ja, listene dine skal altså geres med et kutt i to forskjellige vinkler samtidig; både vri og helle gjærsagen.
Det du beskriver går ikke.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Kappet noen prøvestykker med forskjellige vinkler, dobbeltvinkler Trelistbiter i forskjellige vinkler plassert på en peisovn. etc..

Og poletten falt ned..
Fikk ikke til dette med "dobbelt" sagvinkler.

Men. Hvis jeg gjør to 45 graders. Så får jeg et vanlig 90 graders hjørne.
Hånd som holder opp listverk mot et hjørne, viser to sammenstilte deler for å illustrere vinkeltilpasning mot takets helling.

Hvis jeg deretter vinkler den biten som skal sitte mot taket, i takets helling, så blir hjørnet ikke noe bra. Som dere ser. Hånd som holder en hvit list ved et hjørne, viser hvordan vinkel og plassering påvirker montering mot tak og vegg.

Men, hvis jeg da legger den venstre biten, som sitter horisontalt, litt ut fra taket. Så får jeg et bra hjørne. Men jeg mistenker da at jeg trenger å ta bort en bit i underkanten av listen for å få den plant mot veggen. Og hvordan gjør jeg det enklest?

Hånd holder en hvit list mot et hjørne av en vegg, med diskusjon om vinkler for å få listen til å sitte plant mot veggen. En hånd holder en hvitmalt list mot en vegg for å illustrere vinkeljustering ved montering.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Men jeg mistenker da at jeg trenger å fjerne en bit i underkanten av listen for å få den plant mot veggen.
Trengs det?

• Liker
Nilsanni
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trengs det?
Nei, du har et poeng, det gjør det kanskje ikke. Siden jeg vinkler den ut i overkant så blir det ingen glipe i underkant. Men jeg skal klare å feste den i vinkel på en god måte, noe som burde være vanskeligere om den ikke ligger "dikt an" veggen.

P
D Daniel 109 skrev:
Det du beskriver går ikke.
Du har rett, jeg tok feil. Det må til en abrovink om listene skal monteres som vanlig.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Lyktes helt greit ved å sage den venstre listen på plass og deretter bruke urimelig mye tid på å få til den høyre siden da ingen vinkler er som man tenker seg.
Testbiter og igjen testbiter til begge sider var ok.
Problemet er at alle listene er fofade, og det blir en del jobb å plukke bort, fjerne fog-rester, og settes tilbake.

Føler meg likevel fornøyd med resultatet 🥵😅
Hjørne av rom med nyinstallerte lister rundt en skorsteinpipe. Vegglistene er nøyaktig tilpasset og malt i hvitt, med en moderne innredning. Hjørne av rom med hvit listverk, tilpasset med mye arbeid for å få vinkelene riktige.

• Liker
Kurtivan og 6 andre
  • Laddar…
K
Ser bra ut! Bra jobba

• Liker
Kurtivan og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.