39.977 lest ·
100 svar
40k lest
100 svar
Hvordan skal en godt bygget yttervegg se ut?
Hadde jeg bygget et hus i dag, hadde jeg bygget den bærende stokken av 120 alt 145 mm lekter (med tanke på at vi har en tendens til å overdimensjonere alt i dag. http://www.byggahus.se/forum/byggma...e-dagens-hus-kraftigt-overdimensionerade.html )
Så hadde jeg lekt opp en "indre yttervegg" og mellom de to hadde jeg isolert med ubrutt kuldebro. Utsiden hadde jeg kledd med fasadeplate eller celleplast.
Type:
Panel+Lekter
50 mm fasadeplate
Utegips - for å stabilisere konstruksjonen
120 mm stående lekter + 120 mm MU
Isoleringssjikt 45 mm MU
"innvegg" stående 95 mm + 95 mm MU
Plast
45mm liggende + 45 MU (installasjonssjikt)
OSB+gips
Så hadde jeg lekt opp en "indre yttervegg" og mellom de to hadde jeg isolert med ubrutt kuldebro. Utsiden hadde jeg kledd med fasadeplate eller celleplast.
Type:
Panel+Lekter
50 mm fasadeplate
120 mm stående lekter + 120 mm MU
Isoleringssjikt 45 mm MU
Plast
OSB+gips
Eller så kjører du med begge, både 15° + masonit.Suhagg skrev:
Bukseseler + belte ...
Jeg har 45x45 liggende regel, så jeg har satt 25x50 spikerlekt akkurat på denne regelen, for da får jeg bedre og stødigere spikerlekt med støtte bak. Men du virker å være inne på 28x70 som spikerlekt, så det blir jo bra støtte direkte.
Men i mitt tilfelle hadde masonitremser altså medført en liten ulempe.
Slike tanker har jeg også. Jeg har ingen plan over nøyaktig hvordan jeg skulle realisere dette, men noe lignende det du beskriver.jeppeknaster skrev:Hadde jeg bygget et hus i dag hadde jeg bygget den bærende stommen av 120 alt 145 mm stendere (med tanke på at vi har en tendens til å overdimensjonere alt i dag. [lenke] )
Så hadde jeg snekret opp en "indre yttervegg" og mellom de to hadde jeg isolert med ubrutt kuldebro. Utsiden hadde jeg kledd med fasadeplate eller cellplast.
Typ:
Panel+Lekter
50 mm fasadeplate
120 mm stående stendere + 120 mm MU
Isolasjonssjikt 45 mm MU
Plast
OSB+gips
Men jeg tror nesten at jeg ville bygget med den bærende stommen innover og hatt en kun fasadebærende stamme på utsiden, kanskje med kun 45x70. Takstoler og bjelkelag liker at spennviddene minsker. Det blir også bedre belastningssymmetri på vortene i platen.
Jeg bygde min vegg med den bærende delen ytterst. Det er helt sikkert bedre fra et styrkesynspunkt å legge den innerst, men for meg overveide fordelene med å raskt få huset værbestandig så jeg kunne isolere ferdig i ro og mak under tak.
Jeg hadde plasten på innsiden av den indre veggen. Det ble et veldig bra installasjonsområde, men det var kronglete å bygge.
Jeg hadde plasten på innsiden av den indre veggen. Det ble et veldig bra installasjonsområde, men det var kronglete å bygge.
Har en del 170 liggende så kanskje en konstruksjon så jeg kan bruke opp det ville vært fornuftig.
Panel
28-70 Spikrekke. (gir stabilitet også)
50 mm fasadskiva
Vindduk
170 mm stående stendere + 170 mm MU
"Innervegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
45 mm liggende + 45 MU (installasjonssjikt)
OSB+gips
Hva tror dere om denne da?
Pris/jobb/isolasjonsverdi
Fester man spikrekken med skruer gjennom fasadskivan inn i 170-stenderne. 100mm lange?
Liker klassiske velprøvde konstruksjoner egentlig, men nymotens fasadskiva kan kanskje få være med om den er prisgunstig og bra.
Så at A-hus har en ganske lik variant.

Panel
28-70 Spikrekke. (gir stabilitet også)
50 mm fasadskiva
Vindduk
170 mm stående stendere + 170 mm MU
"Innervegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
45 mm liggende + 45 MU (installasjonssjikt)
OSB+gips
Hva tror dere om denne da?
Pris/jobb/isolasjonsverdi
Fester man spikrekken med skruer gjennom fasadskivan inn i 170-stenderne. 100mm lange?
Liker klassiske velprøvde konstruksjoner egentlig, men nymotens fasadskiva kan kanskje få være med om den er prisgunstig og bra.
Så at A-hus har en ganske lik variant.

Ser ikke noen liggende 45-regler på bildet, derimot stående slike.
Ja, akkurat. Slurv fra deres side antageligvis. Hvordan beregner man veggtykkelse og isolasjonstykkelse? Jeg skal ikke bruke denne produsenten av hus, men jeg er bare nysgjerrig.jeppeknaster skrev:
De skriver slik.
Jeg får det til 50+170+45=265mm isolasjon
Panel 22mm
28-70 Spiklekter. (gir også stabilitet)
50 mm fasadeskiva
Vindsperre
170 mm stående regler + 170 mm MU
"innvegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
OSB 11mm + gips 12mm
"Min" konstruksjon er 310mm isolasjon og totalt 360mm veggtykkelse, eller hvordan skal man regne?
Med dette opplegg på vegg skal 170an ligge kant i kant med platen og fasadeskiva ligger utenfor så å si?
Troligvis ja, man vil jo også ha fasadeplaten over syllen med.
/Kent
/Kent
Det beror på hva du har for platta. Om du har eksempelvis 100mm cellplast ytterst må du flytte inn Syllen minst 45mm for å få ned tyngdene på betongen og ikke bare på cellplasten.Suhagg skrev:
panel-lekt12mm(klemmer duken og gir en luftspalte)-diffusjonsåpen vindsperre-45x45regel horisontalt med iso-45x145regel med iso(alternativt 170,195mm om man vil ha mer iso)-plast-45x45regel med iso,el, vann,-gips(eller plywood,osb og gips)
Ja, med fasadeskive bør man kanskje trekke stommen inn 50mm, deretter montere fasadeskivene helt ned mot betongen (kanskje la det være noen mm for å hindre at vann suges opp). Deretter kan man kanskje legge den nederste spikrosten slik at den dekker sprekken mellom platen og isoleringen.Matti_75 skrev:
Bare noen vill idéer.
Det holder med å legge en plasternas mot betongen eller enda bedre en syllisolasjon.Mikael_L skrev:
Så tidligere om å trekke vann i yttervegg.
Hvis man vil følge sikker vann så får man ikke isolere rommet som rørene går i, dvs i installasjonsveggen.
Men med dagens tykke vegger så tror jeg ikke det er risiko for frysing, så det er nok ingen fare om man har 170mm mineralull og deretter 45mm isolert installasjonsvegg med vannrør.
Hvis man vil følge sikker vann så får man ikke isolere rommet som rørene går i, dvs i installasjonsveggen.
Men med dagens tykke vegger så tror jeg ikke det er risiko for frysing, så det er nok ingen fare om man har 170mm mineralull og deretter 45mm isolert installasjonsvegg med vannrør.
Kommer til å gjøre likt som i garasjen.Matti_75 skrev:
Det blir en ankerbjelke.
Ca 60mm betong i L-form. Burde vel bety at jeg kan legge 170-en helt ut på bjelken og la resten bygge utenfor plata? Eller blir det rart om så mye er utenfor plata at det kanskje er like greit å flytte inn litt.