39.977 lest ·
100 svar
40k lest
100 svar
Hvordan skal en godt bygget yttervegg se ut?
Sørg for å ha luftspalte bak ytterpanelet, uten den vil det bli problemer, dvs. fasaden vil råtne sakte.
/Kent
/Kent
Mja, jeg vet ikke hvor magisk mye bedre krysslekting blir. Jeg har nok en tro på at veggens totale energiprestasjon ikke påvirkes så mye av krysslekting i seg selv, men at det er andelen tre vs andelen isolasjon som bestemmer mest. Altså lettvegger ifølge masonittbjelker gir bedre energiprestasjon på grunn av mindre treinnhold i veggen.Suhagg skrev:
Men slik resonerte jeg.
195 + 45 gir tykkere og mer isolert vegg enn 220mm.
Men viktigst av alt, jeg har stående panel, så jeg bruker 25x50 spikerlekter mot de liggende 45x45, hvilket gir god stabilitet for spikerlekter og panel når det er massivt tre bak spikerlektene.
Ellers tror jeg det føles bedre å gå opp til 28x70 som spikerlekter. Fasadepanelet trenger ikke være spesielt vrien for at det skal klare å dra ut spiker som kun sitter i 25x50 lekter av dårlig trevirkekvalitet (som bærelektene ofte er.)
Ja og ja.
Celleplast er vindtett og diffusjonsåpen. Så får man bare skjøtene vindtette (hvilket kanskje kan være besværlig) så går det nok bra å hoppe over øvrig vindsikring, altså intet behov for vindsperre/utvendig gips/asfaboard
Eller slamfärg som jeg har valgt.snickarboden skrev:
Men jeg har selvfølgelig luftspalte uansett, men kun 25mm og ingen ekstra luftåpning (masoniteremse) slik johan g foreslo.
Det ville ha vært veldig hyggelig, spesielt siden 70mm mineralullplater er så uendelig mye mer solide og bedre å jobbe med enn de slappe 45'erne.Gabbe1 skrev:
Men hvordan slår du sammen 70mm-treet mot de loddrette stenderne?
4"-spiker er jo ikke nok ...
Sist jeg bygde, skrudde jeg dem med 5x110, og det fungerte utmerket, denne gangen har jeg imidlertid kommet over et stort parti 6x120 skruer.Mikael_L skrev:
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg har lurt på hvordan man best ville feste celleplasten mot bjelkestammen og hvordan man deretter ville feste bærekledningen mot celleplasten. Spikres kledningen rett inn i bjelkestammen gjennom celleplasten? Det føles litt vinglete med tanke på vektstangsprinsippet, men celleplasten er kanskje så stabil at det ikke gjør noe? Jeg har forsøkt å se på hvordan foamsystem med trepanel er konstruerte, men ser ikke slike detaljer på deres skisser.Gabbe1 skrev:
Jeg vil først presisere at jeg ikke kommer til å ha cellplast ytterst i mitt kommende bygge, dette blir ikke aktuelt pga behovet for liggende lekter utvendig i mitt tilfelle.
Ellers fungerer det utmerket å "klemme" 70mm S80 spontane cellplast mellom spikerslag og lekter, jeg gjorde på en lignende måte ved en tidligere bygging, da brukte jeg 22x95 råspont som lekter og 6x160mm skruer.
Ellers fungerer det utmerket å "klemme" 70mm S80 spontane cellplast mellom spikerslag og lekter, jeg gjorde på en lignende måte ved en tidligere bygging, da brukte jeg 22x95 råspont som lekter og 6x160mm skruer.
Hvis jeg kjører sånn, trengs det noe som lufter slik at hvis kondens renner på utegipsen, kommer det forbi spikerlekten? Eller er det ikke nødvendig.Mikael_L skrev:
Denne konstruksjonen føles velprøvd og prisgunstig. Å kjøre 70-170-70 føltes mer komplisert og kanskje dyrere med all skruingen.
være billigere og bedre enn å ha
utegips-45-195- 45
?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Som sagt; masonitremsaSuhagg skrev:Hvis jeg gjør det slik, trenger jeg noe som lufter slik at kondens som renner på uteplaten tar seg forbi spikkelekten? Eller er det ikke nødvendig. Denne konstruksjonen føles utprøvd og prisgunstig. Å bruke 70-170-70 føltes mer komplisert og kanskje dyrere med all skruing.
være billigere og bedre enn å ha
uteplate-45-195-45
?
Jeg droppet masonit-remsa, men på den andre siden kjørte jeg spikläkten i klyvsaga så jeg fikk en 15° skrå ovanside som leder vannet ut ved hver läkt.
Så har jeg slamfärg, som slipper ut fukten raskt og effektivt (samt slipper inn fukten effektivt ved f.eks. slagregn :x).
Så har jeg slamfärg, som slipper ut fukten raskt og effektivt (samt slipper inn fukten effektivt ved f.eks. slagregn :x).
Tips jeg har plukket opp på byggahus.Suhagg skrev:
Begge går ganske raskt, en time ved kløyvsagen så har man skråskåret 1000 meter lekter, nesten iallfall.
I det minste om man har en som fanger bak sagen.
Mange hus har ingenting av det, og fasaden faller ikke av uansett.
Du kjører 15 grader over hele lekten da?Mikael_L skrev:
Føles mer fornuftig og solid enn å fikle med hardfiner hele tiden hvis man nå skal gjøre noe.