39.977 lest ·
100 svar
40k lest
100 svar
Hvordan skal en godt bygget yttervegg se ut?
Vil ha en skikkelig god og solid yttervegg i et hus jeg skal bo og varme opp resten av livet.
Vinduer og dører er av god kvalitet og har gode isolasjonsverdier.
Trenger denne ytterveggen forbedres eller er den veldig bra allerede?
Vinduer og dører er av god kvalitet og har gode isolasjonsverdier.
Trenger denne ytterveggen forbedres eller er den veldig bra allerede?
Lock/läkt 22x170 + 16x45 på spikerregel 28.
Utegypsskive 9 mm som utvendig vindsperre og regelavstivning.
Massiv regelstamme 45x170, stående 45x45, 45x45
korslagd (for å unngå kuldebroer).
Mineralullisolasjon 170+45+45 mm trelagsisolering.
Aldersbestandig 0,12 diffusjonssperre samt skjøteteip.
Ferdigkappet stående el/spikerlekt 28 mm på innsiden av ytterveggen
(forenkler el- og røropplegg samt for å unngå unødvendige
hulltakinger i diffusjonssperren).
OSB/Gips
Klokt. Hva finnes det for grunner til at man ikke gjør som du sier tror du?huggan skrev:
Fyller dette tomme rommet noen mer funksjon tro?
Er litt bekymret for at det skal bli resonans og føles litt hul når det er et tomt rom.
Stilte spørsmålet rundt rommet her før
http://www.byggahus.se/forum/byggma...ningsutrymme-pa-ca-2tum-bakom-vaggskivor.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
- Legg en masonittremse mellom utvendig gips og spiklekter, så kan fukt som kondenserer renne forbi spiklektene. Påvirker ikke holdfastheten.
- bestill kortere spiker til panelet slik at den akkurat går gjennom spiklektene og unngår å lage hull i utvendig gips.
- bestill kortere spiker til panelet slik at den akkurat går gjennom spiklektene og unngår å lage hull i utvendig gips.
Sist redigert:
For å få en skikkelig bra vegg ville jeg lagt til råspont innenfor gipsen på innsiden, alternativt en OSB-plate. Det gjør det lettere å skru opp ting på veggene, uten å måtte bruke plugger og finne stendere.
For min del vurderer jeg lettbjelker i veggene, en enkel måte å minimere kuldebroene og bruke ecoisolasjon om man ønsker. Systemet selges f.eks. av Sjömarkens isolering ab.
For min del vurderer jeg lettbjelker i veggene, en enkel måte å minimere kuldebroene og bruke ecoisolasjon om man ønsker. Systemet selges f.eks. av Sjömarkens isolering ab.
Det blir OSB og gips.Denar skrev:For å få en skikkelig god vegg ville jeg lagt til ubehandlet panel bak gipsen på innsiden, alternativt en OSB-plate. Det gjør det enklere å skru opp ting på veggene, uten å holde på med plugg og finne stendere.
For egen del er jeg inne på lettbjelker i veggene, en enkel måte å minimere kuldebroene på og bruke ecoisolasjon hvis man vil. Systemet selges f.eks. av Sjömarkens isolering ab.
Den beste og mest prisverdige veggen får du hvis du kopierer meg. 
panel
25x50 spiklekter (men 28x70 er bedre, spesielt hvis du maler med uteakrylat)
vindduk (valgfritt å ha utvendig gips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
AV plast
liggende 45 + 45 MU + elektriske rør og eventuelt vannrør.
OSB
gips.
Bedre men dyrere blir det med vestkystskiver på utsiden og/eller lettregelstamme.
panel
vindduk (valgfritt å ha utvendig gips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
AV plast
liggende 45 + 45 MU + elektriske rør og eventuelt vannrør.
OSB
gips.
Bedre men dyrere blir det med vestkystskiver på utsiden og/eller lettregelstamme.
Og vindushullene reiler du opp 90 mm større, i hvert fall på bredden.Mikael_L skrev:Den beste og mest prisgunstige veggen får du hvis du kopierer meg.
panel
vindvev (valgfritt å ha utegips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195 mm MU
ÅB plast
liggende 45 + 45 MU + el-rør og evt. vannrør.
OSB
gips.
Så setter du inn f.eks. en 45x120 (evt. 45x145) i liv med den utenpå liggende 45x45'en, så slipper du å få karmeskruv/karmhylsene akkurat i skjøten mellom den stående reilstammen og de liggende 45x45.
Jeg kommer til å bygge 70+170+70mm krysset i mine yttervegger.
Jeg hadde brukt heldekkende isolasjon utvendig (ikke vestkystplater, men vel cellplast) om det ikke var for at jeg trenger de liggende bjelkene utvendig for å kunne reise veggene på en enkel måte.
Jeg hadde brukt heldekkende isolasjon utvendig (ikke vestkystplater, men vel cellplast) om det ikke var for at jeg trenger de liggende bjelkene utvendig for å kunne reise veggene på en enkel måte.
Er fordelen med å ha 45en ytterst at det er mindre risiko for å trekke inn kulde via stammene?Mikael_L skrev:Den beste og mest prisverdige veggen får du om du kopierer meg.
panel
25x50 spikerlekt (men 28x70 er bedre, spesielt hvis du maler med uteakrylat)
vindduk (valgfritt å ha utegips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
SD plast
liggende 45 + 45 MU + elrør og eventuelt vannrør.
OSB
gips.
Bedre men dyrere blir det med vestkystplater på utsiden og/eller lettstolpestamme.
Innfrir meg helt faktaløst at hvis man har en 170 ytterst så trekker kulden inn via stammene lenger.
Risikoen for å få inn fukt lenger i konstruksjonen må jo også være en risiko.
Når du trekker vann og strøm i siste 45 rommet isolerer du sist da?
Mener at du trekker alt og det siste du gjør er å isolere og deretter OSB/gipse.
Velger du bort vindduk eller utegips og har celleplast i dette ytre laget mener du?Gabbe1 skrev:
Søkte litt men fant ingen gode eksempler på denne konstruksjonen.
Sist redigert: