Skal snart begynne å sette opp glasset i mitt treveksthus. Har lurt lenge på hvordan man får dem til å holde seg på plass, men de jeg har spurt har ikke kunnet svare. Selvfølgelig kan jeg sette noen skruer eller lignende som stopper nederst, men jeg vil gjerne at det ikke synes. Som på de vedlagte bildene. Noen som har peiling på hvordan man fester glass her? Holder listtrykket? De kan jo ikke ha limt dem og holdt dem stille, føles heller ikke tidsriktig.
Takknemlig for hjelp!
Takknemlig for hjelp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Tetningslister både over og under fikser jobben. Glass må ikke holdes spent, da sprekker det med en gang.
Gummilister mener du da? Og at det så trykkes fast ved at man skrur på plass listene?J justusandersson skrev:
Noen spesifikk variant av list du kan anbefale? Min far mente jeg bare skulle silikonere under.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vanlige tetningslister av gummi med rektangulært tverrsnitt og lim på baksiden. Ingen O-profiler eller lignende. Glass er ganske følsomt for spenninger og må kunne bevege seg fritt. Silikon fungerer sikkert, men blir slitsomt når man må bytte en glassplate. Alle fabrikkproduserte drivhus jeg har sett har en eller annen form for gummilist som glasset hviler på. Metall har aldri direkte kontakt med glass.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du kan legge en slik list rundt hele glasskanten må det være perfekt. Forskjellen i bevegelser mellom glass og f.eks. tre er betydelig og en kilde til problemer. Mine svigerforeldre hadde et drivhus der glasset på den ene siden ble holdt fast med et metallklips. Jeg måtte nok i løpet av årene bytte hver eneste rute minst 2 ganger. Så en gummilist (eller to) som holder glasset på plass ved hjelp av friksjon er tryggest.
Klikk her for å svare