Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan velge å utføre brannåtgjerdene fra én side. En tommelfingerregel som gjelder for gips fra de store produsentene er at en standardgips 13mm gir 15 minutters brannmotstand. Branngips 15mm gir 30 minutter.
Så 2 lag branngips i garasjen eller 4 lag standardgips og du er i mål.
Avhengig av hvordan taket ser ut så må du nok også gipse det, alternativt veggen på loftet og 600 mm på rupanelen.
@Matti_75
Hei!
Kaprer tråden litt, har et lignende spørsmål:

Jeg vil installere batterier i garasjen min som er sammenbygd med huset på to sider. Det er nytt krav fra 1. juni 2025 om at batterilagring over 20 kWh som skal installeres innendørs skal være plassert i egen branncelle med brannklasse El60.

På de fleste steder jeg har lest så står det at det holder med doble gipsplater på begge sider av veggen. Problemet er at jeg ikke kan rive/installere gipsplater på den ene siden da det er et nytt kjøkken montert... Holder det at jeg bare installerer to gipsplater bare på garasjesiden da? Du skrev ovenfor at man kunne utføre brannåtgjerdene fra én side.

Jeg er klar over at det finnes andre tiltak som også må tas, for eksempel branntetting av rørgjennomføringer osv.

Ja det er nok med tiltak fra 1 side men det blir da 4 stk standardgips 13mm eller 2 stk brandgips 15mm

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det rekker med tiltak fra 1 side men det blir da 4 stk standardgips 13mm eller 2 stk branngips 15mm
Det avhenger vel også en del av hvordan den delen av veggen man ikke rører er konstruert.
Gips på den siden? Isolering i veggen? Regelbredde.

Fordi han vil ha en branncelle for sin batterilagring så holder det å gjøre dette fra én side. 2 stk. branngips tåler 60 minutter, men disse må fullskrues i henhold til leverandørens anvisninger i begge lagene i regel.

Takk for svar!

Har vedlagt en tegning av hvordan det ser ut. Kan som sagt ikke gjøre noe med innsiden av veggen mot kjøkkenet og vaskerommet.

Holder det med bare enkel branngips oppå den eksisterende enkelgipsen på ytterveggen dvs. den delen som ikke er i kontakt med resten av huset?

Enkel branngips oppå det eksisterende innertaket?

Skal bytte innerdøren mot Vaskerommet med en som er El60 klassifisert.

Må jeg bytte garasjedøren også?

• Håndtegnet plantegning som viser romplassering av kjøkken, garasje, vaskerom, med dører og merking av EL-sentral og batterier.
Mikael_L
Sett steinull mellom stenderne i innerveggene, om det går å gjøre uten altfor mye jobb, eller allerede er isolasjon der. Da klarer du deg garantert med dobbel branngips mot innsiden av garasjen, eller maks trippel vanlig gips (trenger ikke 4 lag).

Se innlegg #4 i denne tråden, jeg har bedt moderator oppdatere lenken til Parocs dokument, og der på slutten av den PDF'en så finner du addisjonsmetoden, og med den kan du regne ut hva du får for brannmotstand i en slik vegg som ikke blir som noen typvegg.

ASZ007 ASZ007 skrev:
@Matti_75
Hei!
Kaprer tråden litt, har et lignende spørsmål:

Jeg vil installere batterier i min garasje som er sammenbygget med huset på to sider. Det er nytt krav fra 1. juni 2025 på at batterilagring over 20 kWh som skal installeres innendørs skal være plassert i egen branncelle med brannklasse El60.

På de fleste steder jeg har lest så står det at det er nok med doble gipsplater på begge sider av veggen. Problemet er at jeg ikke kan rive/installere gipsplater på den ene siden da det er et nytt kjøkken montert... Holder det at jeg bare installerer to gipsplater kun på garasjesiden da? Du skrev ovenfor at man kunne utføre brannbeskyttelsen fra en side.

Jeg er klar over at det finnes andre tiltak som må tas også f.eks. branntetting av rørgjennomføringer osv.
De nye reglene har en overgangsperiode på ett år, så det går an å anvende de gamle reglene frem til neste sommer. Så er det jo selvfølgelig en grunn til at disse reglene finnes, så det er jo ikke så dumt å anvende dem likevel.

• Liker
ASZ007
  • Laddar…
C
ASZ007 ASZ007 skrev:
@Matti_75
(...) Problemet er at jeg ikke kan rive/installere gipsplater på den ene siden da det er et nytt kjøkken montert... Holder det at jeg bare installerer to gipsplater bare på garagesiden da? Du skrev ovenfor at man kunne utføre branntiltakene fra én side.
Veggen er jo dekket med et lag gips mot boligsiden og et lag mot garasjen. De må du også regne med når du legger sammen helheten til EI60. Likeså eventuell steinullsisolasjon i veggen.
ASZ007 ASZ007 skrev:
Jeg er klar over at det finnes andre tiltak som må tas også f.eks. branntetting av rørgjennomføringer osv.
Taket er faktisk viktigst å være nøye med. Det fremgår ikke om det er yttertak (dvs bolighuset er bygd i vinkel rundt garasjen), eller etasjeskiller (dvs det finnes en boligetasje over garasjen).

I det første tilfellet trenger enten garasjetaket holde EI60, eller de omkringliggende (høyere?) husveggene, eller så skal summen av begge beskyttelsene være minst EI60. Er det noe vindu over garasjetaket, så er det likevel enklere å legge hele beskyttelsen i garasjetaket, ellers må man bytte til et dyrt ikke-åpningsbart spesialvindu.

I det siste tilfellet må selvsagt etasjeskilleren holde brannklassen, men også der får du godskrevet deg det materialet som allerede finnes i konstruksjonen. Men i dette tilfellet må etasjeskiller holde REI60, dvs ikke bare avskille og varmeisolere, men heller ikke rase ned på de 60 minuttene. Det pleier riktignok å klare seg med de vanligst forekommende dimensjonene og spennviddene på gulvbjelkene, skruvlimt gulvsponplate oppå, steinull imellom og tre lag gips på undersiden, men har du en uvanlig bjelkelagstype så er det verdt å sjekke.

Outside the box. Jeg overser kanskje noe her, men er det noe som hindrer at du bygger et eget EI60-klassifisert "skap" til batteriene, så du slipper å gi deg i kast med hele garasjen? Den løsningen dugde til og med i avansert lab-miljø på en teknisk høyskole.

Sist redigert:
  • Liker
hydrolift og 2 andre
  • Laddar…
Innervæggene har isolering, 45x95 regler og enkeltgips. Det finnes innertak i garasjen med enkeltgips, så glespanel, takstoler, loft, og deretter yttertak.

Om jeg setter et lag brannsikre gipsplater, type denne:

https://www.hornbach.se/p/brandskyddsskiva-norgips-gips-brand-f-15-x-900-x-2500-mm/8645244/

ovenpå de eksisterende enkeltgipsene på både tak og vegger, holder det da? Har lest at et lag brandgips er det samme som to lag standardgips, så det blir omtrent tre lag gips overalt.

C Chrzan skrev:
Outside the box. Jeg går kanskje glipp av noe her, men er det noe som hindrer deg i å bygge et eget EI60-klassifisert "skap"/nisje for batteriene, så du slipper å gi deg på hele garasjen?
Det går sikkert, men tar mye plass og begrenser plassen i garasjen tenker jeg. Så tenker jeg å ha andre maskiner i garasjen også, så det er bedre at hele garasjen er en branncelle.

C
ASZ007 ASZ007 skrev:
Innervæggene har isolasjon, 45x95 lekter og enkeltgips. Det finnes innertak i garasjen med enkeltgips, deretter spaltepanel, takstoler, loft, og så yttertak.

Hvis jeg setter et lag brannsikringsgipsplater, som denne:

[lenke]

oppå den eksisterende enkeltgipsen på både tak og vegger, holder det da? Har lest at ett lag branngips er det samme som to lag standardgips, så det blir typisk tre lag gips overalt.
Vanlige gipsplater går også og blir sannsynligvis billigere samlet sett til tross for flere lag. Pluss at glassfiberskiktet sliter på verktøyene og platene er litt mer plagsomme å jobbe med (i hvert fall for meg som ikke er proff).

Men du kan se i den ypperlige tabellen som er lenket ovenfor i tråden, eller sjekke i Gyprocs like ypperlige men mer omfattende håndbok. Her er en direkte lenke til brannklasser på vindsbjelkelag, andre trebjelkelag, resp innveggar med standardlekter fra den håndboken.

C
ASZ007 ASZ007 skrev:
Det går sikkert men tar mye plass og begrenser plass i garasjen tenker jeg. Så tenker jeg å ha andre maskiner i garasjen også så det er bedre at hele garasjen er en branncelle.
Det er vel bare dørkarmens dybde som skiller nisjen fra om batteriene ligger på en åpen hylle?
Utgjør de andre maskinene også brann/eksplosjonsfarer, eller skal de tvert imot beskyttes fra skade hvis det skjer noe med batteriene?

C Chrzan skrev:
Vanlige gipsplater går også og blir trolig billigere samlet til tross for flere lag. Pluss at glassfibersjiktet sliter på verktøyene og platene er litt mer plagsomme å håndtere (i hvert fall for meg som ikke er proff).

Men du kan slå i den ypperlige tabellen som lenkes ovenfor i tråden, eller sjekke i Gyprocs like ypperlige men mer omfattende håndbok. Her er direkte lenke til brannklasser på loftsbjelkelag, andre trebjelkelag, henholdsvis i nnervegger med standardregler fra den håndboken.
Takk @Chrzan og @Mikael_L for lenke til dokumentene!
Står veldig tydelig hvordan man skal gjøre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.