Hei,

Jeg holder på med en renovering i et bolighus som er bygd i 2008. Jeg har en vegg som vender mot trappehuset hvor jeg ser at denne veggen har 3 gipsplater. Alle elbokser osv. har ingen branntetting på den måten eller at boksene selv opprettholder noen form for brannklasse.

Bak disse veggene når jeg stikker inn telefonen så ser jeg mineralull, stålstendere med ganske bra avstand til det jeg tror er en form for treplate.

Jeg lurer på om disse platene er mer til lydisolering enn brannklasse? Derimot når vi åpnet opp en takboks i stuen så lå det også der 3 lag gips men bak boksen var det en brannpute. Er det noen som på strak arm vet hva som er til hva?

• Utklipt gipsvegg med synlig åpning, avslørende tre lag gips og metallkomponenter, indikativt på renoveringsarbeid og isolasjon i en bolig fra 2008.
  • Gipsvegg med utklippet hull, synlig el-dåse og håndskrevne notater på veggen, muligens fra pågående renovering.
  • Stålstender innesluttet av mineralull i en vegg, muligens for lydisolering.
EI60 er ganske enkelt å oppnå. Tre gipsplater på én side av stålstendere oppfyller kravene.

Men veggen ser også ut til å være grense for en branncelle? Da er det en del andre krav som også må oppfylles.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.