58.577 lest ·
27 svar
59k lest
27 svar
Hvordan oppfyller man EI60?
Holder på å totalrenovere et hus som skal bli et mindre utleiehus, og ifølge brannsikkerhetsdokumentasjonen må hver leilighet være en egen branncelle med klassen EI60 mot tilstøtende leiligheter.
Hvordan oppfyller man EI60 på eksisterende vegger og tak?
Huset er bygd med stående planker og har trebjelkelag.
Hvordan oppfyller man EI60 på eksisterende vegger og tak?
Huset er bygd med stående planker og har trebjelkelag.
4 lag vanlig gips (2+2) eller 2 lag protect F 15 mm branngips
Allvitende
· Stockholms län
· 822 innlegg
Det kommer også an på hva slags isolasjon du har. Har du steinull i veggene kan det holde med et lag branngips på hver side om din nåværende vegg regnes som en sponplate.
Branngips er dog dyrt. Jeg har laget EI60 vegger da jeg innredet loftet. Der var det et lag vanlig gips så jeg satte på ytterligere to lag vanlig gips og oppnådde da EI60. Har man tre lag gips spiller det ingen rolle hva slags isolasjon det er i veggen.
Se denne siden: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Er du usikker på hvordan du skal gjøre det, kan du spørre den som har laget brannsikringsdokumentasjonen.
Branngips er dog dyrt. Jeg har laget EI60 vegger da jeg innredet loftet. Der var det et lag vanlig gips så jeg satte på ytterligere to lag vanlig gips og oppnådde da EI60. Har man tre lag gips spiller det ingen rolle hva slags isolasjon det er i veggen.
Se denne siden: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Er du usikker på hvordan du skal gjøre det, kan du spørre den som har laget brannsikringsdokumentasjonen.
Les denne nøye, her finner du utrolig mye nyttig informasjon.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/
I slutten er addisjonsmetoden beskrevet, som fungerer opp til visse IE-klasser om typkonstruksjoner ikke kan brukes.
Ikke glem at det også finnes lydkrav mellom forskjellige leiligheter, som du må bygge for.
Og at brannceller ikke bare består av vegger, men også hvordan sjakter, ventilasjonskanaler, gjennomføringer, vinduer og dører og slikt fungerer som branntetting mellom cellene.
Det er nok en krevende oppgave å dimensjonere og konstruere for brannceller, planlegger du å gjøre alt selv må du forberede deg på mye arbeid.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/
I slutten er addisjonsmetoden beskrevet, som fungerer opp til visse IE-klasser om typkonstruksjoner ikke kan brukes.
Ikke glem at det også finnes lydkrav mellom forskjellige leiligheter, som du må bygge for.
Og at brannceller ikke bare består av vegger, men også hvordan sjakter, ventilasjonskanaler, gjennomføringer, vinduer og dører og slikt fungerer som branntetting mellom cellene.
Det er nok en krevende oppgave å dimensjonere og konstruere for brannceller, planlegger du å gjøre alt selv må du forberede deg på mye arbeid.
Sist redigert av en moderator:
Løfter tråden litt. Holder på å bygge en garasje sammen med rekkehuset så en vegg går mot mitt hus. Kravet er IE60 vegg mot huset. Er det da bare veggen eller gjelder det taket også så man må sette du belgips helt opp til undertaket alternativt dobbeltgips i hele taket?
Holder det med A60 dør eller må det være IE60 dør?
Holder det med A60 dør eller må det være IE60 dør?
Først og fremst håper jeg at du ikke er ivrig etter å maksimere snarveiene, men at du faktisk er interessert i din og din families egen sikkerhet.
For ellers blir spørsmålet litt som "Kan jeg reparere bilbeltet med tape, uten at bilkontrollen oppdager det?"
Hvis spørsmålet ditt fortsatt ønsker et svar, så må vi tenke litt videre.
Døren:
Slik jeg forstår det, er A60 en alternativ brannklassifisering som anses som tilsvarende IE60.
Kanskje bør sjekkes opp, noen nye lover på området trådte jo i kraft for 2 uker siden.
For ellers blir spørsmålet litt som "Kan jeg reparere bilbeltet med tape, uten at bilkontrollen oppdager det?"
Hvis spørsmålet ditt fortsatt ønsker et svar, så må vi tenke litt videre.
Døren:
Slik jeg forstår det, er A60 en alternativ brannklassifisering som anses som tilsvarende IE60.
Kanskje bør sjekkes opp, noen nye lover på området trådte jo i kraft for 2 uker siden.
Klart man vil gjøre det riktigMikael_L skrev:
Først og fremst håper jeg at du ikke er sugen på å maksimere snarveiene, men at du faktisk er interessert i din og din families egen sikkerhet.
For ellers blir spørsmålet litt som "Kan jeg reparere bilbeltet med teip, uten at bilkontrollen oppdager det?"
Om spørsmålet ditt fortsatt ønsker et svar, så får vi fundere videre litt.
Døren:
Hva jeg forstår så er A60 en alternativ brannklassifisering som sees som tilsvarende IE60.
Kanskje bør sjekkes opp, noen nye lover innen området trådte jo i kraft for 2 uker siden.
Fram til 80-90-tallet en gang bygde man mange rekkehus der branncellegrensen mellom "leilighetene" bare hadde beskyttelse opp til loftet, men ikke gjennom loftet, ellers på loftet var det ingen, eller dårlige, brannbeskyttelse mellom (eller skal vi kalle det over) branncellene.
Dette har blitt lagt merke til ved at svært mange rekkehus har brent ned totalt, da brannen har spredt seg med en utrolig hastighet gjennom kaldloftene. Derfor må man i dag ha samme brannklasse også gjennom loftsrommet, og svært mange eldre rekkehus bygges om hvert år (dvs får forsterket branncellegrense på loftet).
Så min mening er at man alltid skal etterstrebe en utførelse hvor brannbeskyttelsen er intakt gjennom hele huskroppen der det er forskjellige brannceller som møtes, men også om det finnes andre årsaker til å ha en forsterket brannbeskyttelse, også om det ikke nødvendigvis er av lov, tegning eller krav, en ekte branncelle.
Jeg kan imidlertid ikke peke på noen regel eller lov som viser at branncellegrensen må gå opp mot yttertaket, og jeg orker ikke sette meg ned og lete (dette er ikke mitt problem helt enkelt).
Jeg er imidlertid ganske sikker på at man ikke trenger å gipse undersiden av rupanelet. Jeg har aldri sett en slik utførelse, og jeg har tross alt vært og herjet i ganske mange hus. Som yttertak sitter det jo som regel plåt, tegl, betongtakstein eller noe lignende som også skaper en rimelig brannmotstand, faktisk så skaper også papptak og shingel en viss brannmotstand (da det hindrer branngasser å gå gjennom en stund).
Jeg tenker også at man kan jo gjøre tiltak som overgår det man minimum kreves, f.eks. så var jeg nøye med å gjøre garasjeveggen mot naboens tomt slik at den oppfylte brannteknisk klasse at den kunne være 2 meter fra annen bygning om den også oppfylte samme brannteknisk klasse (og det var ikke vanskelig, veggens konstruksjon var tilstrekkelig allerede slik jeg hadde tenkt den, det var bare vindusarealet jeg måtte ta hensyn til, om jeg ville unngå dyre spesialvinduer). Dette var ikke noe krav til meg, men da garasjen var 1 meter fra tomtegrensen, og den da ubebygde nabotomten kunne da velge å også plassere garasjen 1 meter fra tomtegrensen, uten at jeg hadde hindret eller vanskeliggjort deres muligheter til dette.
Dette har blitt lagt merke til ved at svært mange rekkehus har brent ned totalt, da brannen har spredt seg med en utrolig hastighet gjennom kaldloftene. Derfor må man i dag ha samme brannklasse også gjennom loftsrommet, og svært mange eldre rekkehus bygges om hvert år (dvs får forsterket branncellegrense på loftet).
Så min mening er at man alltid skal etterstrebe en utførelse hvor brannbeskyttelsen er intakt gjennom hele huskroppen der det er forskjellige brannceller som møtes, men også om det finnes andre årsaker til å ha en forsterket brannbeskyttelse, også om det ikke nødvendigvis er av lov, tegning eller krav, en ekte branncelle.
Jeg kan imidlertid ikke peke på noen regel eller lov som viser at branncellegrensen må gå opp mot yttertaket, og jeg orker ikke sette meg ned og lete (dette er ikke mitt problem helt enkelt).
Jeg er imidlertid ganske sikker på at man ikke trenger å gipse undersiden av rupanelet. Jeg har aldri sett en slik utførelse, og jeg har tross alt vært og herjet i ganske mange hus. Som yttertak sitter det jo som regel plåt, tegl, betongtakstein eller noe lignende som også skaper en rimelig brannmotstand, faktisk så skaper også papptak og shingel en viss brannmotstand (da det hindrer branngasser å gå gjennom en stund).
Jeg tenker også at man kan jo gjøre tiltak som overgår det man minimum kreves, f.eks. så var jeg nøye med å gjøre garasjeveggen mot naboens tomt slik at den oppfylte brannteknisk klasse at den kunne være 2 meter fra annen bygning om den også oppfylte samme brannteknisk klasse (og det var ikke vanskelig, veggens konstruksjon var tilstrekkelig allerede slik jeg hadde tenkt den, det var bare vindusarealet jeg måtte ta hensyn til, om jeg ville unngå dyre spesialvinduer). Dette var ikke noe krav til meg, men da garasjen var 1 meter fra tomtegrensen, og den da ubebygde nabotomten kunne da velge å også plassere garasjen 1 meter fra tomtegrensen, uten at jeg hadde hindret eller vanskeliggjort deres muligheter til dette.
Takk. Jeg kjøper en EI60 dør og bruker dobbelt gips på begge sider av veggen. Blir dog vanskelig halvparten av garasjen da det vender mot badet og den veggen vil jeg ikke rive. kanskje bruke tre lag gips?Mikael_L skrev:
Fram til 80-90tallet en gang bygde man mange rekkehusrekker der branncellegrensen mellom "leilighetene" bare hadde beskyttelse opp til loftet, men ikke gjennom loftet, for i loftet var det ingen eller dårlige brannsikringer mellom (eller skal vi kalle det over) branncellene.
Dette har blitt lagt merke til fordi veldig mange rekkehusrekker har brent ned totalt, da brannen har spredt seg med en utrolig hastighet gjennom kaldloftene.
Derfor må man i dag ha samme brannklasse også gjennom loftsrommet, og veldig mange eldre rekkehus bygges om hvert år (dvs får forsterket branncellegrense på loftet).
Så min mening er at man alltid skal etterstrebe en utførelse der brannsikring er intakt gjennom hele bygningskroppen der det er forskjellige brannceller som møtes, men selv om det finnes andre årsaker til å ha en forsterket brannsikring, selv om det ikke nødvendigvis er av lov, tegning eller krav, en riktig branncelle.
Jeg kan dog ikke peke på noen regel eller lov som viser at branncellegrensen må gå opp mot yttertaket, og jeg orker ikke sette meg ned og lete (dette er ikke mitt problem rett og slett).
Jeg er dog ganske sikker på at man ikke trenger å gipse undersiden av sutaket.
Jeg har aldri sett en slik utføring, og jeg har likevel vært og herjet i ganske mange hus.
Som yttertak sitter det jo som regel plater, tegl, betongstein eller noe lignende som også skaper en rimelig brannmotstand, faktisk så skaper også papptak og shingel en viss brannmotstand (da det forhindrer branngasser å gå gjennom en tid).
Jeg tenker også at man jo kan gjøre tiltak som overstiger det man som minimum kreves, f.eks. så var jeg nøye med å lage garasjeveggen mot naboens tomt slik at den oppfylte brannteknisk klasse at den kunne være 2 meter fra annen bygning om den også oppfylte samme branntekniske klasse (og det var ikke vanskelig, veggens konstruksjon var tilstrekkelig allerede slik jeg hadde tenkt meg den, det var bare vindusarealet jeg måtte ta hensyn til, om jeg ville slippe dyre spesialvinduer).
Dette var ikke noe krav på meg i det hele tatt, men da garasjen var 1 meter fra tomtegrensen, og den da ubebygde nabotomten kunne velge å også der sette garasjen 1 meter fra tomtegrensen, uten at jeg hadde tullet eller vanskeliggjort deres muligheter for dette.
Om du fyller veggen med steinullisolasjon og så har dobbelt gips på begge sider eller enkel brannsikringsgips på begge sider så skal det vel oppfylle EI60.
Du kan kanskje kjøre kun dobbelt gips, eller enkel brannsikringsgips mot badet, det blir jo ganske nær EI60, og det kan hende det blir det også. Den veggen finnes ikke som typvegg.
Har du fliser på veggen på badet?
Det øker jo garantert brannmotstanden tilstrekkelig.
Men om du har noen krav å følge så kanskje "noen" ikke nøyer seg med avvik fra typkonstruksjoner ...
Du kan kanskje kjøre kun dobbelt gips, eller enkel brannsikringsgips mot badet, det blir jo ganske nær EI60, og det kan hende det blir det også. Den veggen finnes ikke som typvegg.
Har du fliser på veggen på badet?
Det øker jo garantert brannmotstanden tilstrekkelig.
Men om du har noen krav å følge så kanskje "noen" ikke nøyer seg med avvik fra typkonstruksjoner ...
dessverre er det våtromsbelegg. Kjører dobbeltgips og steinull der det går å klemme inn det. Så kjører jeg noen brannbeskyttende tetningsmasse i gjennomføringene.Mikael_L skrev:
Om du fyller veggen med steinullisolasjon og så har dobbeltgips på begge sider eller enkel brannsikringsgips på begge sider så skal det vel oppfylle EI60.
Du kan kanskje kjøre kun dobbeltgips, eller enkel brannsikringsgips mot badet, det blir jo ganske nær EI60, og det kan hende det også blir det. Den veggen finnes ikke som typevegg. Har du fliser på veggen i badet? Det øker jo garantert brannmotstanden tilstrekkelig.
Men om du har noe krav å følge så kanskje "noen" ikke vil nøye seg med avvik fra typekonstruksjoner ...
Du kan velge å utføre brannverntiltakene fra én side. En tommelfingerregel som gjelder gips fra de store produsentene er at en standardgips 13mm gir 15 minutters brannmotstand. Branngips 15mm gir 30 minutter.
Så 2 lag branngips i garasjen eller 4 lag standardgips og du er trygg.
Avhengig av hvordan taket ser ut må du nok også gipse det, alternativt veggen på loftet og 600 mm på undertaket.
Så 2 lag branngips i garasjen eller 4 lag standardgips og du er trygg.
Avhengig av hvordan taket ser ut må du nok også gipse det, alternativt veggen på loftet og 600 mm på undertaket.
Matti_75 skrev:
Du kan velge å utføre branntiltakene fra én side. En tommelfingerregel som gjelder gips fra de store produsentene er at en standardgips 13mm er 15 minutters brannmotstand. Branngips 15mm er 30 minutter.
Så 2 lag branngips i garasjen eller 4 lag standardgips og du er hjemme.
Avhengig av hvordan taket ser ut må du nok gipse det også, alternativt veggen på loftet og 600 mm på råsponten.

Bygningsveteran
· 2 741 innlegg
Kommet bort fra dette litt de siste årene.
Hvor mye gjør det med osb eller plyfa bak enkel eller dobbelt gips?
Hvor mye gjør det med osb eller plyfa bak enkel eller dobbelt gips?
Du må nok dessverre kle innertaket. Det finnes et krav om at brann ikke får spre seg fra et lavere liggende tak.R Revoman skrev:
En brannkonsulent kan sikkert gi deg et korrekt svar på hvordan du får utforme dette. Det er ditt og din families liv som henger på dette så vær ikke gjerrig.