Hei!
Prøver å finne ut hvordan jeg skal feste mine rekkverk på gipsveggen i trappen i vårt hus.
Trappen er av type U-modell. Så to sider er ca. 1,4 m lange og den lange delen ca. 2,4 m.
Hadde tenkt å feste rekkverket med slike håndrekkefester https://www.bauhaus.se/ledstangsbeslag-matt-silver.html
Problemet er at ikke hvert beslag vil havne på en bjelke. Hvordan fester man dem da? Vil jo at det skal se pent ut også.
Det ser ut til å være festet som det skal med 60cc, men skulle man bare feste i bjelkene vil det se stygt ut.
For eksempel på den lange delen i trappen kan man feste i bjelke på midten, men hver ende vil jo ikke treffe noen bjelke.
Så hvordan gjør man det? Skal man bruke kryssplugger og skru i beslaget eller en annen type ankerplugg som tåler en litt mer grovgjenget skrue?
Takk på forhånd!
Prøver å finne ut hvordan jeg skal feste mine rekkverk på gipsveggen i trappen i vårt hus.
Trappen er av type U-modell. Så to sider er ca. 1,4 m lange og den lange delen ca. 2,4 m.
Hadde tenkt å feste rekkverket med slike håndrekkefester https://www.bauhaus.se/ledstangsbeslag-matt-silver.html
Problemet er at ikke hvert beslag vil havne på en bjelke. Hvordan fester man dem da? Vil jo at det skal se pent ut også.
Det ser ut til å være festet som det skal med 60cc, men skulle man bare feste i bjelkene vil det se stygt ut.
For eksempel på den lange delen i trappen kan man feste i bjelke på midten, men hver ende vil jo ikke treffe noen bjelke.
Så hvordan gjør man det? Skal man bruke kryssplugger og skru i beslaget eller en annen type ankerplugg som tåler en litt mer grovgjenget skrue?
Takk på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Min erfaring er at rekkverk kan utsettes for uventet store belastninger noen ganger. Å feste inn i gipsen føles ikke helt bra, spesielt ikke ved endepunktene. Et alternativ er å feste en pen planke som underlag for montering av rekkverket.
Akkurat, jeg føler også at det ikke føles helt riktig å bare bruke en slags plugg i gipsen. Men da trenger jo planken å være hele lengden til rekkverket. Denne planken burde vel være rundt 22mm eller noe for å være noe å feste i?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, det tror jeg. Sats på noe materiale med litt finish, glattkantet furu eller lignende.
Hvordan gikk det med håndrekken i gipsvegg? Har samme spørsmålet som deg nemlig hvordan man får det til å sitte i enkelgips?S Sotarn402 skrev:Hei!
Prøver å finne ut hvordan jeg skal feste håndtankene mine på gipsveggen i trappen i huset vårt.
Hadde tenkt å feste håndtaket med slike håndrekke beslag [lenke]
Det ser ut til å være regelbundet med 60cc, men ville man bare festet i bjelkene kommer det til å se stygt ut.
F.eks. på den lange delen i min trapp kan man feste i bjelken på midten, men hver ende vil jo ikke trekke i noen bjelke.
Så hva gjør man? Skal man bruke plugger og skru i beslaget eller en annen type ankerplugg som holder for en litt mer grovgjenget skrue?
Takk på forhånd!
Hadde litt dårlig tid når jeg demonterte og kastet den originale håndrekke og ikke merket festeanordningene. Så nå står jeg der med nymalte trappehusvegger uten håndrekke og uten merkinger av tidligere festeanordninger. Trolig kortlinger bak gips, men hvordan finner jeg disse?
Klikk her for å svare