Føler meg oppgitt for jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette?!

Har engasjert snekkere for å bygge nye innervegger for å dele av stuen og montere en skyvedør som skal møte ytterhjørnet på gipsvegg. Jeg har understreket at jeg vil ha en sømløs overgang mellom dør og vegg og at jeg ikke vil ha noen åpning der. Jeg sparkler og maler selv og har satt hjørnebeskyttelse siden hjørnet kan bli utsatt for slag. Altså når de var ferdige med veggen begynte jeg med maling og sparkel. NÅ når de hengte opp skyvedøren ser jeg at det er en stor "glippe" mellom dør og vegg som i en bue der døren ligger tett inntil kun ved tak og gulv. Hjørnet er ikke rett. Hvordan skal jeg løse dette? Kan jeg kreve at de utbedrer? Spontant tenkte jeg at jeg skulle sparkle på hjørnet for å få det rett, men da mister jo hjørnebeskyttelsen sin funksjon med 5 mm sparkel på - et slag vil resultere i merker.....? Det går jo ikke å justere døren siden den ligger tett inntil oppe og nede...

Lært meg en lekse å kontrollere arbeidet før jeg begynner med sparkel og maling men stolte helt på at snekkerne hadde gjort det ordentlig. Men nå er det som det er og spørsmålet er hva jeg skal gjøre nå?

Hjelp!

Aquabead hjørnebeskyttelse
Gipsvegg
Sparkle
Skyvedør
Bygge innervegger

• Skillevegg med hvite skyvedører og en del dekket med blå plast. Det er en problemstilling med plasseringen av dørene mot gipsveggen.
  • Glippe mellom skjutdør og vegg; ikke sømløs overgang. Maskeringstape på gulv og en del av veggen.
  • Skjult dør mot hvit gipsvegg, med en ujevn åpning mellom døren og veggen fra topp til bunn, som viser et potensielt byggproblem.
  • Glippe mellom skjutdør og gipsvegg i stue, med ujevn overflate og synlig avstand langs kanten, noe som indikerer defekt montering av dør.
F
Selv med hjørnebeskyttere tror jeg det er en viss risiko for stygge merker i hjørnet.

Jeg tror det er vanskelig å få firmaet til å gjøre det om igjen, men jeg vet ikke hvilke toleranser man tillater i den retningen. Den typen avvik løser man jo ofte enkelt med en list eller noe lignende. Monterer man en dør, har man jo alltid en karm som døren slutter pent mot, og så dekker man overgangen mellom vegg og karm med gerikt eller fugemasse. Her dropper du jo den rette "karmen" og bruker veggen til samme funksjon i stedet. Muligens kan man sette en list som døren kan gå imot, som du også kan gjøre tynnere i over- og underkant for å ta opp forskjellen. Maler man den inn og deretter en tynn streng med fugemasse kan det nok bli bra, men mye styr for å tilpasse en tynn list.

Eller bare like situasjonen. Du kommer sikkert til å fortsette å se det, men ikke spesielt mange andre. Man venner seg...

• Liker
g_51
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Selv med hjørnebeskyttelse tror jeg det er en viss risiko for stygge merker i hjørnet.

Jeg tror det er vanskelig å få firmaet til å gjøre om det, men jeg vet ikke hvilke toleranser man tillater i den retningen. Den typen avvik løser man jo ofte enkelt med en list eller noe lignende. Monterer man en dør har man jo alltid en karm som døren slutter tett mot, og så dekker man overgangen mellom vegg og karm med for eller fugemasse. Her hopper du jo over den rette ”karmen” og bruker veggen for samme funksjon i stedet. Muligens kan man sette en list som døren kan gå mot som du også kan gjøre tynnere i over- og underkant for å ta opp forskjellen. Maler man den inn og så en tynn streng fugemasse kan det nok bli bra, men mye styr å tilpasse en tynn list.

Eller bare godta situasjonen. Du kommer sikkert til å fortsette å se det, men ikke spesielt mange andre. Man venner seg...
Takk for raskt svar! Jeg er perfeksjonist ut i fingertuppene og når jeg nå brukte håndverkere så har jeg vanskelig for å senke forventningene.... Til saken at døråpningen er veldig smal så vil helst ikke sette opp list for å gjøre det enda smalere....

Sparkle opp med gipssparkel og så nytt hjørnebeskyttelse på eller finkapp noe å sette på kortsiden. Men tror ikke hjørnebeskyttelse vil holde over tid.

Tror det går raskere å løsne gipsplaten eller sage opp den og vinkle den riktig enn å prøve med masse finlir

Takk for alle svar!!
Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å prøve å akseptere det. 😊 Om jeg i fremtiden blir plaget av det eller om uten får noen smell, så tenkte jeg å montere smal hjørnelist.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.