Ser ikke hvilken fordel det er å montere karmen etter at gulvet er lagt. Jeg ville foretrukket å regne ut endelig gulvnivå og deretter feste karm og terskel før gulvet er lagt. Laminatgulv skal helst ikke ligge under terskelen.
Når man bygger nytt legger vi gulvet først, så setter vi karmen på. Gulvet skal gå inn under karmen om det skal bli pent.
Jeg mistenkte selvsagt at det finnes de som foreslår denne varianten. Selv er jeg faktisk litt skeptisk fordi:
1) Terskelen kan skape trykk som gjør at gulvet sitter i spenn, noe som fører til unødvendig gulvknirk.
2) Gulvet blir noe vanskeligere å bytte ut i et rom om en terskel står på gulvet.
Selv om man er uten terskel kan det være bra å ha en fuge for å redusere spenninger i gulvet mellom to rom.
Men forklar gjerne hvordan det estetiske overstyrer ovenstående aspekter, eller alternative løsninger.
Men om dere monterer før gulvet er lagt, vil dere trenge en form for list for å dekke sprekken. Kanskje ikke det verste problemet, men en smakssak. Og ikke alltid så pent etter min mening.
Så må man også sørge for at dørbladet ikke havner for langt ned slik at det skraper i gulvet hvis dere monterer karmen først.
Jeg har testet begge variantene. Det ser helt ... ut om man legger gulvet etter at karmen er lagt. Akryl eller silikon i gulvfarge må skjule sprekkene. Det blir et par nemlig.
Spørsmålet gjelder høyden. Jeg tror jeg sager ut og tar opp den lille biten under karmen og døren...
Ja, høyden er vanskelig å mislykkes med om man tar en laminatdel under terskelen for å få karmen på rett høyde. Det der med sprekker avhenger jo av hvor nøye jobben gjøres, en liten streng mykfug nær terskelen ville jeg foretrekke.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.