Mikael_L
Selv ser jeg alt dette mest fra den andre siden, altså utfører-siden, ikke konstruksjonssiden. :)

Men det finnes jo visse grunnkrav, som sikkert ikke er satt alt for høyt. Men så burde vel konstruksjon, bruksområde og plassering kunne kreve høyere krav og klasse i visse tilfeller, antar jeg.

Men generelt sett er det jo ikke noen spesielt farlige krav på garasje og andre mindre frittstående bygninger i én etasje. Er garasje sammenbygget med hus så skal de som regel (alltid!?) være separate brannceller, og kravet pleier vel aldri strekke seg til mer enn EI30, evt. EI60 hvis brannvesenet har lang innsatsstid ...? for slike mindre enkle bygninger?

Jeg skriver mange spørsmålstegn av en grunn her. :) Jeg har ikke så veldig god oversikt. Jeg rotet litt i brannklasser, innsatsider og utførelseskrav da jeg bygget, men det var jo enkle konstruksjoner. I arbeidet pleier jeg å ha full kontroll på brannsikringsgrenser og hvilken EI-klasse som skal oppfylles, ettersom jeg kobler inn ganske mange brannspjeld, gjør gjennomføringer i vegger og dekker osv., i større bygninger.

Jeg har en konstruktør og ansvarlig som har tegnet hvordan brannsikkerheten skal oppfylles. Jeg har ikke satt meg inn i klassene, men det faktum at jeg bygger sammen naboens garasje med mitt hus (som har ventilasjonsvalg til gavlen) setter visse krav.

I hovedsak er det brannisolering under den vanlige isolasjonen 1 meter ut fra huset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.