Jeg har en konstruksjonstegning for en garasje med tak i henhold til øverste del av bildet nedenfor.
Men jeg hadde gjerne hatt bjelkene synlige, dels fordi det er pent, og dels fordi det er lettere å gjøre innfestninger i innertaket. (Bjelkene er dimensjonert for å kunne bære ytterligere 200 kg på midten.)
Kan jeg gjøre som på bildet nedenfor, eller kan jeg få fuktproblemer på "kaldsiden" av bjelkene? Altså at fukt kunne vandre opp i bjelkene og deretter bli innestengt av plasten (blått strek på bildet) på oversiden?
Det er absolutt en risiko for kondens når diff.sperren havner på den kalde siden, akkurat som du sier. Å få det lufttett kan også bli et problem da det sannsynligvis vil dukke opp vanskelige møter når du skal skjøte den til veggens diffsperre. Jeg vet ikke hva man kan tenkes å henge opp som veier 200 kg i hver takbjelke, men en slik innfestingsdetalj må tilpasses det som skal henges opp, det er vanskelig å lage en generell smidig løsning som takler en slik punktlast. Det ser ut til å være relativt lange bjelker, ligger takbjelkene på tvers av takvinkelen?
Det virker å være relativt lange bjelker, ligger takbjelkene på tvers av takhellingen?
Ja, de spenner over 4 meter, på tvers. Det er slik at jeg får god takhøyde i garasjen.
Det hadde bare vært smidig å kunne gjøre innfestinger i siden av bjelken i stedet for nedenfra, det blir jo litt forskjell i holdbarhet. (Og innfestinger som ikke punkterte dampbarrieren.)
Det er en garasje, så innfestingene var viktigere enn utseendet kanskje. Vel, jeg får vel holde meg til k-tegningen.
Hehe, mengden isolering får du spørre konstruktøren og byggesaksavdelingen om, men det skal opp til en viss k-verdi. Jeg skal ha oppvarmet om vinteren.
Jeg er stort sett ferdig med veggene nå (siporex), hadde inspeksjon av kontrollansvarlig og kommunen i går.
Jeg har en konstruksjonstegning for en garasje med tak i henhold til øverste del av bildet nedenfor.
Men jeg hadde gjerne hatt bjelkene synlige, dels fordi det er pent, og dels fordi det er lettere å gjøre festemidler i himlingen. (Bjelkene er dimensjonert for å kunne bære ytterligere 200 kg på midten.)
Kan jeg gjøre som på bildet nedenfor, eller kan jeg få fuktproblemer på "kalde siden" av bjelkene? Altså at fuktighet ville vandre opp i bjelkene og deretter lukkes inne av plasten (blå strek på bildet) på oversiden?
Du kan gjøre som på bilde nr 2 hvis du bare lar være å trekke plasten opp på oversiden av bjelkene.
Du må altså klippe og feste dampsperren på "midten" av hver limtrebjelke.
Kanskje teipe opp litt halvveis, deretter sette en lekt på som klemmer fast folien ordentlig mot bjelken, hele veien.
Du kan gjøre som på bilde nr 2 dersom du bare dropper å dra opp plasten på oversiden av bjelkene.
Du må altså klippe og feste dampsperren på "midten" av hver limtrebjelke.
Kanskje tape opp litt halvhjertet, så sette en lekt på som klemmer fast folien ordentlig mot bjelken, hele veien.
Mmm, tør man det? Du tenker at eventuell fukt som vandrer oppover i trebjelken uansett vil komme ut på oversiden? Føles som om jeg kanskje introduserer mer risiko for at noe skal bli feil i forhold til hva jeg får, så jeg tør ikke det... Er kanskje ikke verdt det tross alt.
Jeg selv ville nok bare bygge som vanlig, helt tradisjonelt. Enklere og sikrere.
Men skulle jeg ha veldig sterke motiver til en slik løsning, så er det så jeg ville gjort. Det vil nemlig ikke skje spesielt mye damptransport gjennom limtreet, mindre enn homogent tre til og med da limlagene er litt mer damptette. Og maler man eller overflatebehandler bjelkene så blir de antageligvis enda mer tette. Nei, det kritiske er å få det lufttett mellom plasten og bjelkene, der sitter vanskeligheten og problemet.
Ja, jeg er enig. Nå prøver jeg å bygge alt så det holder i minst 40 år, så jeg slipper å bygge om når jeg er 70+ Så det er like greit å satse på en hel dampsperre.
Holder det bare til jeg er 80, så er man nok så gammel at man gir blaffen i om det regner inn litt her og der. Men fram til da skal det holde.
Mmm, tør man det? Du tenker at eventuell fukt som vandrer oppover i trebjelken uansett kommer ut på oversiden? Føles som om jeg kanskje introduserer mer risiko for at noe går galt i forhold til hva jeg får, så jeg tør ikke det... Er kanskje ikke verdt det tross alt.
Jeg hadde i første omgang gjort som på det første bildet (da får man plass til litt mer isolasjon i tillegg). Det er jo ikke så vanskelig å finne ut hvor bjelkelaget går når man skal feste opp noe tungt.
Hvis jeg hadde gjort som det andre alternativet, hadde jeg kuttet til plasten, lagt den i hvert enkelt rom og klemt den fast mot takstolen med den lekten som uansett trengs for å feste glesepanelet.
Fuktbelastningen i en garasje er vel ikke så stor? Maler du bjelkene med en dekkende maling, vil de garantert ikke suge opp fukt som vandrer over til den kalde siden.
Jeg hadde nok gjort som Mikael L foreslår, det blir vel samme prinsipp som når man teiper dampsperren mot en vinduskarm for eksempel, den går jo også "rett gjennom" veggen.
Men så lurer jeg på om du ikke bør tenke en runde på brannsikkerheten? Jeg er litt usikker på reglene for tilleggsbygning på stående fot, men brannsikkerheten av den bærende konstruksjonen forsvinner ettersom du ikke kler den inn med gips, og det kunne være et problem. Nå trekker jeg bare paralleller til andre typer bygg der man har limtre som bærende konstruksjon, men det kan være verdt å dobbeltsjekke
Men siden lurer jeg på om du ikke må tenke på brannsikkerheten en gang til? Er litt usikker på reglene for tilleggsbygg på stående fot, men brannsikkerheten til den bærende konstruksjonen forsvinner når du ikke kler den med gips, og det kan være et problem. Nå trekker jeg bare paralleller til andre typer bygg hvor man har limtre som bærende konstruksjon, men det kan være verdt å dobbeltsjekke
Det avhenger av hvilken brannteknisk klasse som skal oppfylles. Er det EI så er det bare beskyttelse mot røyk, flammer og varmestråling, er det REI så skal også bæreevnen opprettholdes i angitt tid.
Så først og fremst må man vurdere om det er en branncelle i det hele tatt, deretter om bæreevne må opprettholdes, og til slutt hvor lenge.
Men helt klart blir det tøft å oppnå R på eksponerte trebjelker hvis det trengs. Male med svellende brannbeskyttelsesfarge og/eller overdimensjonere.
Jeg har uansett eksponert limtre tvers gjennom huset, og har ærlig talt ikke engang tenkt på det. Huset er samme branncelle, så den eneste brannklassifiseringen jeg kan tenke meg som ville gjelde her er R30 i så fall. Da alt rundt om bjelken er samme branncelle, blir det ingen E eller I-krav.
Det kommer an på hvilken brannteknisk klasse som skal oppfylles. Er det EI så er det bare beskyttelse mot røyk, flammer og varmestråling, er det REI så skal også bæringen være intakt i den angitte tiden.
Så først og fremst får man vurdere om det er en branncelle i det hele tatt, og så om bæringen må opprettholdes, til slutt hvilken tid det må klareres.
Men helt klart blir det tøft å klare R på eksponerte trebjelker om det trengs. Male med svellende brannbeskyttelsesfarge og/eller overdimmensjonere.
Jeg har i alle fall eksponert limtre på tvers gjennom huset, og har faktisk helt ærlig talt ikke engang tenkt på det. Huset er samme branncelle, så den eneste brannklasse jeg kan tenke meg skulle gjelde her er R30 i så fall. Da alt rundt bjelken er samme branncelle så blir det ingen E eller I-krav.
Ja, det har du nok rett i. Om det finnes en eller flere brannceller trenger jo ikke være avgjørende men derimot klassifiseres vel garasje som byggeteknisk klasse Br3 og da finnes det ingen generelle krav til brannsikring av bærende stamme, så det bør være fritt frem å gjøre som man vil Jeg har mest bygget skoler, kontorer osv. og da gjelder andre krav.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.