Grop skrev:
Takk ByggaNytt. Å gjøre som du har gjort med de store platene, kunne funke. Men jeg lurer på, var fallet planlagt etter hvilke plater du hadde tenkt deg? Jeg har jo et eksisterende fall...
Jo, det var grovplanlagt så og bildene var vel egentlig bare litt ideer/inspirasjon!
 
jon_h skrev:
Jeg har nå snakket med byggkeramikrådet. De er steinharde på at så snart man har en membran påført en viss overflate, skal det utføres etter kunstens regler. Ny sluk, alle tetninger som de skal være, og så videre. Han nektet å svare på om han var enig med meg i at det ville være risikofritt å beholde den gamle sluken i et tilfelle som ditt, noe jeg forstår. Du må ganske enkelt velge om du vil gjøre et avvik fra reglene. Jeg hadde ikke gjort det, men jeg jobber jo med dette.

Jeg synes reglene er ganske krystallklare, merkelig at han ikke ville uttale seg om det tilfellet når gulvet er betong og ingen membran finnes.

Byggkeramikrådets bransjeregler for våtrom sier EKSAKT dette:

"Reglene gjelder for funksjon og påføring av membransystemer på forskjellige underlag når fliser, klinker eller mosaikk skal utgjøre overflate på gulv og vegger i våtrom, som bad og dusjrom i private boliger eller rom med tilsvarende vannbelastning. Reglene anvendes også for gulv på toaletter og for gulv i vaskerom samt for gulv i rom med varmtvannsbereder (ikke våtrom), hvor membran føres opp min. 50 mm på vegg. (BBR 6:5331) Både nyproduksjon og renovering omfattes av reglene."

Hvilket jeg tolker som at de KUN gjelder når en membran er involvert. I prinsippet finnes det ingen regler når du ikke har membran, i hvert fall har ikke jeg funnet noen. Så noe slukbytte trenger du altså ikke å gjøre. MEN, sjekk med forsikringsselskapet først, det er jo uansett deres tolkning som gjelder, selv om den er feil!!!
 
Jeg forstår ikke helt innlegget ditt. Trådstarter skal jo ha tettskikt i dusjhjørnet, og reglene er krystallklare på at da skal sluken være av en godkjent type. Det sa jo også fyren på BKR. Skal man ikke ha tettskikt rundt en sluk finnes det ingen grunn til å bytte den (om den er i bra stand), verken i praksis eller ifølge noen regler.
 
Grop skrev:
Nå havnet vi jo litt off-topic, men hva gjelder for tettesjikt på betongplate? Vaskerommet er en kombinert vask/dusj/badstue med to sluker. En ved dusjen og en ved vaskemaskinen. Totalt skal jeg legge ca 25 m2 klinker. Hvor legger jeg tettesjiktene? Holder det i forbindelse med slukene? Hvordan er det med veggene mot dusj? Den ene veggen er murt av hullstein og de andre to består av lettbetong (blå...). Trenger disse også ha tettesjikt?
jon_h: Jeg trodde nok vi snakket om sluket ved vaskemaskinen, der trengs det ikke tettesjikt, men ved dusjen gjør det det.
 
Hvorvidt det trengs tettesjikt rundt brønnen eller ikke, avgjøres av vannpåføringen. Hvis det ikke vil bli sprutet vann rundt vaskemaskinbrønnen, er jeg enig med deg om at man kan droppe tettesjiktet der og derfor ikke bytte det.
 
Ja, enig
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.