15.176 lest ·
35 svar
15k lest
35 svar
Hvordan legge gulvfliser ved fall?
Side 1 av 3
Jeg skal etter hvert legge fliser på betonggulvet i vaskerommet i kjelleren. Akkurat nå holder jeg på med å bygge om badstuen...
Ved gulvsluket til vaskemaskinen har jeg et fall mot sluket på ca 1 m i lengde og 80 cm i bredde. Høydeforskjellen er ca 5 cm ned til sluket. Kona vil selvfølgelig ha store fliser, vil jeg tippe 30x60. Men jeg ser problemet med fallet og å legge slike fliser. Er det mulig å gjøre???
Så leste jeg et sted på forumet at hvis gulvsluket er tidligere enn 1990, så må det byttes. Stemmer det?
Ved gulvsluket til vaskemaskinen har jeg et fall mot sluket på ca 1 m i lengde og 80 cm i bredde. Høydeforskjellen er ca 5 cm ned til sluket. Kona vil selvfølgelig ha store fliser, vil jeg tippe 30x60. Men jeg ser problemet med fallet og å legge slike fliser. Er det mulig å gjøre???
Så leste jeg et sted på forumet at hvis gulvsluket er tidligere enn 1990, så må det byttes. Stemmer det?
Det går ikke uten å knekke platene i mindre deler. Ser alltid ut som en nødløsning i mine øyne, som at man ikke har valgt plater etter omstendighetene. Og det har man jo ikke heller.
Jepp, det stemmer. Sluk skal byttes for at tilkoblingen til tettesjiktet skal være godkjent.
Jepp, det stemmer. Sluk skal byttes for at tilkoblingen til tettesjiktet skal være godkjent.
Nei, det er naturligvis sant. Men på en betongplate, har tettesjiktet noen egentlig betydning? Om det har det, så forstår jeg logikken med å bytte sluk så man får tett hele veien. Men om tettesjiktet ikke har noen betydning, er det da så viktig å bytte sluket?
Nå havnet vi jo litt off-topic, men hva gjelder for tetningssjikt på betongplate? Vaskerommet er en kombinert vask/dusj/badstue med to sluk. En ved dusjen og en ved vaskemaskinen. Totalt skal jeg legge ca 25 m2 flis. Hvor legger jeg tetningssjiktene? Holder det i tilknytning til slukene? Hvordan er det med veggene mot dusj? Den ene veggen er murt av hullstein og de andre to består av lettbetong (blå...). Trenger disse også ha tetningssjikt?
Hele rommet, alle vegger og gulv, skal ha tettesjikt (badstuen er et eget rom, så der trenger ikke veggene tettesjikt). Dette forutsatt at det ikke er betongplate med direkte jordkontakt som det ofte er i for eksempel kjellere. I så fall tettekjsikter man normalt bare der vannesprut forekommer.
Det er en kjellerplate. Så det får bli membran nærmest sluk + vegger i dusj (men jeg lurer på hvor mye membran det finnes bak de flisene som sitter der i dag, anno 1973...). Det virker logisk, med tanke på at alle andre gulv i kjelleren har innvendig platon, for at det skal puste. Hvis man begynner å legge for mye membran, så kryper vel fukten et annet sted?
Ja, akkurat. Men dreneringen fungerer som den skal?
Og forresten, du kan da trygt droppe tetningssjikt og bytte av sluk hvis ikke vannsprut vil forekomme rundt gulvsluket i vaskeridelen. Jeg gikk glipp av at det var kjeller da jeg leste ditt første innlegg, beklager det. De innleggene jeg skrev tidligere gjelder altså ikke kjeller. Min feil.
Og forresten, du kan da trygt droppe tetningssjikt og bytte av sluk hvis ikke vannsprut vil forekomme rundt gulvsluket i vaskeridelen. Jeg gikk glipp av at det var kjeller da jeg leste ditt første innlegg, beklager det. De innleggene jeg skrev tidligere gjelder altså ikke kjeller. Min feil.