Jo, som sagt, man tettsjiktar der vannpåføring forekommer. Også i kjellere.

Og følgelig trenger jeg å bytte gulvsluket, eller?

Den i dusjen mener du? Nja, jeg har faktisk ikke fått klart for meg hva reglene sier om dette. I praksis er det risikofritt å beholde den gamle sluken, men sannsynligvis skal man bytte den hvis det skal gjøres by the book. Jeg gjetter at så snart man påfører en membran, skal sluken membranen skal kobles til være av en nyere modell. Jeg skal ringe Byggkeramikkrådet i en annen sak i morgen, skal passe på å spørre dem om dette også.

Skal du uansett ringe, så spør. Men på den andre siden heter det ofte at "spør man, så får man ikke". Å være uvitende har hittil ikke vært straffbart, om du forstår hva jeg mener. Forresten, takk for at du svarer og engasjerer deg!

Så lite så. Men man kan knapt skylde på uvitenhet hvis man gjør feil og får en skade på grunn av det. Det gjelder jo også loven, at man ikke visste at noe er forbudt er ikke en unnskyldning..

Jeg rapporterer hva de sa når jeg kommer hjem i morgen kveld.

Jeg venter til i morgen, så får vi se hva som gjelder.

Men, hva kan egentlig skje? Jeg forstår om det er trebjelkelag f.eks., at det kan få kjedelige konsekvenser om tettesjiktet ikke fungerer. Men når det er ren betong? Skulle ikke betong tåle vann, så finnes det mange hus og veier som ikke har det bra...

Ikke mye kan skje i ditt tilfelle, som jeg jo skrev. Den eneste risikoen er jo hvis tilkoblingen til brønnen ikke blir tett og fuktigheten stiger så mye at nærmeste organiske materiale får skader.

Ettersom det eneste organiske jeg har i kjelleren er syllen i en mellomvegg, som ligger 6-7 m fra dusjen, så burde det være helt risikofritt. Resten er betong, skrukketroll, litt, litt blåbetong.

Tilbake til opprinnelsesspørsmålet: Vil det se merkelig ut om jeg knekker klinkeren så fallet holdes noenlunde intakt? Eller bør man satse på noe innlegg av helt andre fliser, typ 10x10 lokalt der fallet er?

Etter min mening er det ikke pent å gjøre sånn, men det er min personlige mening. Heller gå over til mindre fliser i dusjhjørnet i så fall.

Noe annet forslag på hvordan man kommer rundt problemet? Dusjhjørnet hadde jeg tenkt å legge slike små mosaikkfliser i, så der er det greit. Men det er vaskemaskinbrønnen som skaper problemer. Dessuten går jo helningen utover i rommet, så det blir veldig synlig, hva jeg enn gjør...

Takk ByggaNytt. Å gjøre som du har gjort med de store platene, kunne fungert. Men jeg lurer på, var fallet planlagt etter hvilke plater du hadde tenkt deg? Jeg har jo et eksisterende fall...

Jeg har nå snakket med byggkeramikrådet. De er beinharde på at så fort man har et tetningslag påført en viss overflate, skal det utføres i henhold til alle kunstens regler. Ny sluk, alle forseglinger som de skal være, og så videre. Han nektet å svare på om han var enig med meg om at det ville være risikofritt å beholde den gamle sluken i et tilfelle som ditt, noe jeg forstår. Du må rett og slett velge om du vil gjøre et avvik fra reglene. Jeg ville ikke ha gjort det, men jeg jobber jo med dette.

Takk for ditt svar jon_h! Selvfølgelig kan han ikke si annet enn det han har betalt for å si. Over en kopp kaffe, så kanskje hans virkelige oppfatning hadde vært en annen...
Så liker jeg BKRs regler angående sluk og plastmatter, der man ikke spesifiserer en metode, men et produkt, Aqua Tät. Jeg lurer på hvor mange hundre prosent dyrere det produktet ble da regelen ble sluppet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.