5.645 lest ·
18 svar
6k lest
18 svar
Hvordan lager jeg nytt bjelkelag i torpargrunn?
Det var i begynnelsen av tråden litt diskusjon om eldre og nyere torpargrunner. Det høres ut som om du muligens har den eldre typen som ventileres inn i rommet i stedet for ut gjennom kattglugger. Hvis det stemmer så er det mulig at du skaper problemer ved å isolere gulvet.TrumJalle skrev:
Er den frisk ved ytterveggen og råtten lenger inn i huset? Sørg for at du blir klar over hvorfor den har råtnet slik at du ikke gjentar en tidligere feil. Trenger du å skjøte en regel, kan du legge en bit regel ved siden som overlapper noen dm på begge delene. Stumfuge og skru i endetre blir ikke stabilt.TrumJalle skrev:
-Hvordan erstatter jeg best den bjelken som er ødelagt? Jeg kommer ikke til dens innfestning i ytterveggen, så jeg må nok skjøte på en ny regel etter å ha saget av bjelken i dens ytterste del, altså nærmest ytterveggen, som ser ut til å være i god stand. Kan det holde å bare skru fast i bjelkens endetre?
Resten av torpargrunnen under huset har mer rom mellom grunnen og bjelkene, det er bare i dette rommet (hallen) at bakken ligger opp til bjelkene.A Avemo skrev:Det var i begynnelsen av tråden litt diskusjon om eldre og nyere torpargrunner. Det høres ut som at du muligens har den eldre typen som ventileres inn i rommet i stedet for ut gjennom kattglugger. Hvis det stemmer, så er det mulig at du skaper problemer ved å isolere gulvet.
Er den frisk ved ytterveggen og råtten lenger inn i huset? Pass på at du finner ut hvorfor den har råtnet, slik at du ikke gjentar en tidligere feil. Trenger du å skjøte en bjelke, kan du legge en bit bjelke ved siden av som overlapper noen dm på begge delene. Stompfuge og skru i endetre blir ikke stabilt.
På hver side av grunnmuren finnes en kattglugg/ventil. De ser ut til å være en del av den opprinnelige konstruksjonen.
Bakken ser ut til å være helt tørr, så jeg tror at skaden har stoppet for lenge siden. Utsiden av der rommet finnes har en liten helling mot huset. På 90-tallet ble det gravd ut og drenert, så jeg håper at det har rettet opp årsaken til skadene. Øvrige bjelker i rommet er nesten ikke påvirket av råte, ut fra det jeg har funnet så langt.
Akkurat slik ser vår grunn ut, mullbänk. Vi har bjelkelaget liggende i diverse bøs, stein, grus og alt mellom himmel og jord. Hadde litt dårlige deler i et baderom som vi tror har å gjøre med en eldre vannskade (ikke sikkert), så vi sagde det bort, erstattet med nye lekter. Kjøkkenet rev vi for 3 år siden, der fantes det også en eldre vannskade da de forrige eierne hadde dusj på utsiden av huset, dusjvannet rant på svillen inn i huset og ødela gulvet under kjøkkenet og også litt på en bjelke. Reparerer og alt la vi tilbake på samme måte men nå uten råte og tørt. 3 år senere, har jeg en liten del jeg kan se ned mellom, alt er fint og har det bra. Vet ikke hvor lenge en mullbänk varer, men vår er nok (uklart) ca 150-200 år i dag og fortsatt i god stand.TrumJalle skrev:
Beklager om jeg stiller egne spørsmål i tråden, men har omtrent samme problemstilling som TS og tenker at det derfor kan være av eventuell interesse for noen i fremtiden.
Jeg rev bort ned til bjelkelaget i mitt torp (bygd 1830-tallet) i helgen og fant dels at bjelkene bare var festet i ytterveggen og at materialet i torpargrunnen ligger mer eller mindre helt mot undersiden av bjelkene. En bjelke er i ganske dårlig stand og bør nok byttes, øvrige ok. Bjelkene er derimot alle skjeve og har et fall mot ytterveggen.
Min tanke var å feste nye lekter 45*120mm mot de gamle bjelkene for å få det nye gulvet i vater. Samt sette lekter vinkelrett mot de nye på cc60 for å få bedre stabilitet for gulvsponplaten.
Direkte på torpargunden hadde tidligere eiere isolert med EcoPrim-styrofoamskiver og presset ned glassull litt her og der, dvs det finnes ingen blindbunn. Ja, jeg har hatt problemer med mus!
-Bør jeg grave ut løst materiale så jeg får litt avstand mellom mark og undersiden av lektene slik at jeg kan legge en ordentlig blindbunn?
-Hvordan erstatter jeg best den bjelken som er dårlig, jeg kommer ikke til dens innfesting i ytterveggen så jeg må nok skjøte på en ny lekt etter å ha saget av bjelken i dens ytterste del, altså nærmest ytterveggen, som ser ut til å være i god stand? Holder det å bare skru fast i bjelkens endetre? Er det for spinkelt å bruke 120mm-lekt (lengden på lektene vil være ca 170cm).
For meg endte det med at jeg fjernet alle de gamle tømmerbjelkene, gravde ut for å få litt distanse mellom bakken og de nye bjelkene. Satt opp nye bjelker og bunnsvill, samt fylte med trefiberisolasjon. Noen av de nye bjelkene kunne jeg feste i svillen, og noen måtte ligge flytende og i stedet holdes sammen med kortlinger og støttes mot betongplater på bakken.
Rett eller galt, men det føles veldig stabilt. Allt skadet bjelkelag er borte og det er nå i vater.
Rett eller galt, men det føles veldig stabilt. Allt skadet bjelkelag er borte og det er nå i vater.
Klikk her for å svare