5.654 lest ·
18 svar
6k lest
18 svar
Hvordan lager jeg nytt bjelkelag i torpargrunn?
Holder på å renovere et hus der de eldste delene er en torp fra 1880-tallet, ombygd sent 20-tall. Nå er jeg i et rom som er fra 1880-tallet og etter å ha oppdaget at gulv og bjelkelag var dårligere enn forventet, har jeg nå revet ned til de gjenværende gulvbjelkene. Det er torpargrunn og veldig lavt under gulvbjelkelaget. På mange steder ligger stein som støtte for gulvbjelkene. Jeg tenker å grave bort så mye løst materiale (blanding av sagflis som har rast fra gulvbjelkelag, sand og stein). Dog er det mye berg og veldig store steiner som vil bli igjen. Materialet i bunnen føles tørt, men avstanden mellom blindbunn og mark er ca. 10-20 cm på mange steder. Gulvslukene er 15 cm og avstand ca. 1 m så ikke overdimensjonert direkte (på det lå gulvplank som var 2 tommer tykke så det var nok stabilt en gang i tiden). Eksisterende gulvslukene er i varierende tilstand, fra ok til helt borte og erstattet (på 20-tallet?) med nye som bare er lagt på stein og skrudd fast i gulvplank som er lappet og reparert. Mistenker en gammel gammeldags vannskade ovenfra.
Hvordan bør jeg nå konstruere mitt nye bjelkelag? Huset er nå fast bolig og ligger utenfor Uppsala, så en rimelig isolering kreves. Planen er massivt tregulv.
Hvordan bør jeg nå konstruere mitt nye bjelkelag? Huset er nå fast bolig og ligger utenfor Uppsala, så en rimelig isolering kreves. Planen er massivt tregulv.
Da jeg renoverte et rom en gang i tiden skrudde jeg ganske enkelt fast nytt bjelkelag i det gamle. Da kunne jeg få alt i vater. Noenlunde... Isolerte med løsull da målene mellom stenderne varierte fra 55cm til 75cm. På det massivt furugulv.
En gammel torpargrunn fungerer ganske annerledes enn mer moderne krypkjellere. For det første er det viktig at bakken overalt luter bort fra huset slik at det ikke kommer inn vann. For det andre må gulvet være gjennomtrengelig slik at markfukt som kommer opp kan ventileres inn i huset. Videre må gulvet være dårlig isolert slik at rommet mellom bakken og gulvet varmes opp noe. Det finnes i motsetning til nyere krypkjellere ingen ventilasjon mot uteluften. Det er ikke sikkert at det er en god idé å bare isolere bjelkelaget uten å endre noe mer.
Hei,
Jeg står overfor en lignende utfordring som beskrevet i denne tråden. Hvordan gjorde du/bør man gjøre med bjelkelaget, skal det festes i vegg eller vil man holde det flytende? Hvil deretter bare bjelkelaget på steiner eller leca blokk?
Hvordan gjorde dere med luftgapet mellom bakken og bjelkelaget, finnes det noen tommelfingerregel for denne avstanden?
Jeg står overfor en lignende utfordring som beskrevet i denne tråden. Hvordan gjorde du/bør man gjøre med bjelkelaget, skal det festes i vegg eller vil man holde det flytende? Hvil deretter bare bjelkelaget på steiner eller leca blokk?
Hvordan gjorde dere med luftgapet mellom bakken og bjelkelaget, finnes det noen tommelfingerregel for denne avstanden?
Hei!
Hei! Jeg festet med bjelkesko i vegg. Støpte støttepunkt på midten for ekstra støtte selv om spennvidden ikke ble veldig stor. Vet ikke hva tommelfingerregelen for avstand er, men det er trolig større enn hva jeg kunne få til... Jeg gravde bort det som gikk, og høyden varierer, men det er steinete under. Tørt og fint dog. På de laveste stedene er det nok ikke mer enn ca 20 cm mellom mark og blindbunnsplater.E Erka20 skrev:Hei,
Jeg står overfor en lignende utfordring som beskrevet i denne tråden. Hvordan gjorde du/bør man gjøre med bjelkelaget, skal det festes i vegg eller vil man holde det flytende? Hviler da bare bjelkelaget på steiner eller lecablokker?
Hvordan gjorde dere med luftgap mellom mark og bjelkelaget, finnes det noen tommelfingerregel for denne avstanden?
Lei meg for at jeg stiller egne spørsmål i tråden, men jeg har omtrent samme spørsmålsstilling som TS og tenker at det derfor kan være av eventuelt interesse for noen i fremtiden.
Jeg rev bort ned til bjelkelaget i mitt torp (bygd 1830-tallet) i helgen og fant dels at bjelkene bare var festet i ytterveggsiden og at materialet i torpargrunden ligger mer eller mindre helt mot undersiden av bjelkene. En bjelke er i ganske dårlig stand og burde nok byttes, øvrige ok. Bjelkene er derimot alle skjeve og har et fall mot ytterveggen.
Min tanke var å feste nye lekter 45*120mm mot de gamle bjelkene for å få det nye gulvet i vater. Samt sette lekter vinkelrett mot de nye på cc60 for å få bedre stabilitet for gulvsponplaten.
Direkte på torpargunden hadde tidligere eiere isolert med EcoPrim-cellplastskiver og presset ned glassull litt her og der, dvs det finnes ingen blindbunn. Ja, jeg har hatt problemer med mus!
-Bør jeg grave ut løst materiale så jeg får litt avstand mellom bakken og undersiden av lekter så jeg kan legge en skikkelig blindbunn?
-Hvordan erstatter jeg best den bjelken som er slutt, jeg kommer ikke til dens innfesting i yttervegg så jeg må nok skjøte på en ny lekt etter å ha saget av bjelken i dens ytterste del, dvs nærmest yttervegg, som virker å være i god stand? Kan det holde å bare skru fast i bjelkens endetre? Er det for spinkelt å bruke 120mm-lekt (lengden på lektene vil være ca 170cm).
Jeg rev bort ned til bjelkelaget i mitt torp (bygd 1830-tallet) i helgen og fant dels at bjelkene bare var festet i ytterveggsiden og at materialet i torpargrunden ligger mer eller mindre helt mot undersiden av bjelkene. En bjelke er i ganske dårlig stand og burde nok byttes, øvrige ok. Bjelkene er derimot alle skjeve og har et fall mot ytterveggen.
Min tanke var å feste nye lekter 45*120mm mot de gamle bjelkene for å få det nye gulvet i vater. Samt sette lekter vinkelrett mot de nye på cc60 for å få bedre stabilitet for gulvsponplaten.
Direkte på torpargunden hadde tidligere eiere isolert med EcoPrim-cellplastskiver og presset ned glassull litt her og der, dvs det finnes ingen blindbunn. Ja, jeg har hatt problemer med mus!
-Bør jeg grave ut løst materiale så jeg får litt avstand mellom bakken og undersiden av lekter så jeg kan legge en skikkelig blindbunn?
-Hvordan erstatter jeg best den bjelken som er slutt, jeg kommer ikke til dens innfesting i yttervegg så jeg må nok skjøte på en ny lekt etter å ha saget av bjelken i dens ytterste del, dvs nærmest yttervegg, som virker å være i god stand? Kan det holde å bare skru fast i bjelkens endetre? Er det for spinkelt å bruke 120mm-lekt (lengden på lektene vil være ca 170cm).