Jeg holder på å bygge et tosidig gjerde, 175 cm høyt, med liggende ribber (45x45) på stolper som er 70x70. Jeg vil ha en dør ut fra tomten. Åpningen er 101 cm og jeg vil at døren skal være like høy som gjerdet. Jeg har kjøpt stolper som er 70x45 for å bygge en ramme.
1. Skal jeg lage en N (altså uten over og underligger) eller en Z (altså med over og underligger)? Jeg er redd for at hele døren blir for tung når jeg deretter skal ha 17 ribber på hver side.
2. Hvor mye mindre skal jeg lage rammen enn åpningen for at døren skal kunne åpnes når det er 45x45 ribber på innsiden? Døren skal åpnes ut mot gaten.
3. Hvilke hengsler skal jeg velge? Elektroforsinkede eller galvaniserte? Hvor mange og hvor lange? Jeg tenker minst 3 stk.
Jeg legger ved et bilde av hvordan det ser ut så langt. Det skal til en overhengende skråstilt planke over hele gjerdet. Har ikke bestemt tykkelse. Er det noen tanker rundt det? Jeg har laget gjerdet etter samme modell som jeg har mot naboen nedenfor.

• To hus med nybygde, doble gjerder av liggende ribber. Muren under støtter gjerdene, og det er et prosjekt som pågår i et boligstrøk.
  • Dobbelsidig gjerde under bygging ved et hus, med liggende ribber og en åpning for en port. En enkel krakk står på en steinsti ved gjerdefundamentet.
  • Dobbelsidig trestakett med liggende ribber under bygging, stendig skrånende over betongblokk, med en blomsterhage ved siden av.
  • Gjerderhenger og beslag i ulike størrelser og priser utstilt på en hylle i en jernvarehandel.
  • Hengslesett med monteringsdeler i en handlekurv, priset 159 kr og 189 kr, pakket i rød og klar plastemballasje, fra merket "habo".
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Gjorde faktisk nettopp en nesten lik grind til et gjerde. Når det gjelder bredden så satte jeg først sammen grinden med bare 2-3 tverrgående ribber for å teste bredden (etter å ha målt omtrent). Så bygde jeg den ferdig når jeg hadde bekreftet at den åpnet bra. Det var vel noen cm på hver side.

Gjerdet mitt hadde 95x95-stolper, men jeg brukte smalere (95xnoe) som ramme til grinden for å holde vekten nede.

Brukte bare en diagonal planke midt i grinden som jeg justerte for å få den rett når den var opphengt. Man kunne sikkert hatt ytterligere for bedre stabilitet.

Brukte to hengsler.

• Liker
Lena Hj
  • Laddar…
Hei.
På spørsmål 1 bør du lage en N siden du vil kunne feste 45x45 på samme måte som på gjerdet. Det går ikke med en Z uten å også fylle sidene. Det viktige i denne sammenhengen er at skråstaget havner på riktig side. Den nedre delen skal være nærmest stolpen som porten er festet til.

På spørsmål 2 avhenger det av hvilken retning du setter din 45x70 regel, altså hvor bred porten din skal være. Siden du har en 45x45 på hver side bygger det 9 cm. Deretter blir det enten 7 cm eller 4,5 cm til, avhengig av hvilken retning du setter den. Det spiller en rolle fordi det er det diagonale målet der porten er som lengst som skal få plass i portåpningen. Diagonalen beregner du med Pythagoras' læresetning. Så enten kvadratroten av (101x101+13,5x13,5) eller kvadratroten av (101x101+16x16). Det blir 101,89 alternativt 102,259 cm. Et alternativ er å skjære alle ender 1 cm kortere på portens innside, så den lengste strekkes i stedet blir diagonalen av ribbens utside og portens midtregel. Altså 4,5 + 4,5 eller 4,5 + 7 cm avhengig av hvordan du setter midtreglen. Da blir det jo kvadratroten av (101x101+9x9) eller (101x101+11,5x11,5), som jo blir 101,4 henholdsvis 101,65 cm.
Innse at jeg viste beregning for hvor stort hullet må være. Bare bytt ut 101 med noe mindre og se hva som blir under 101 med litt margin. Eksempel: kvadratroten av 99x99+16x16= 100,28 som burde bli ganske greit om du har 70x45 regel på bredeste retning. Da skal porten altså være 99 cm bred.

Spørsmål 3 har jeg dessverre ikke kontroll på behandling, ville rett og slett valgt det dyrere for å være sikker på at det ikke ville ruste.
To beslag bør holde bra, har en massiv dør som er nesten like høy og bred med det som trolig er mye tyngre enn din. Har fungert bra i mange år.

Edit: Ville nok trukket fra ca 5 mm på hver side av porten siden tre er et levende materiale.
+rettet slurvefeil på grunn av at jeg skriver på mobil.
+lagt til beregning for bredde på port og ikke bare hull.

Sist redigert:
  • Liker
yonna og 1 annen
  • Laddar…
Lena Hj Lena Hj skrev:
Jeg holder på å bygge et dobbelsidig gjerde, 175 cm høyt, med liggende ribber (45x45) på stolper som er 70x70. Jeg vil ha en dør ut fra tomten. Åpningen er 101 cm og jeg vil at døren skal være like høy som gjerdet. Jeg har kjøpt stolper som er 70x45 for å bygge en ramme.
1. Skal jeg lage en N (altså uten over og underligger) eller en Z (altså med over og underliggere)? Jeg er redd for at hele døren blir for tung når jeg deretter skal ha 17 stykker ribber på hver side.
2. Hvor mye mindre skal jeg lage rammen enn åpningen for at døren skal kunne åpnes når det er 45x45 ribber på innsiden? Døren skal åpnes utover mot gaten.
3. Hvilke hengsler skal jeg velge? Elforsinket eller galvanisert? Hvor mange og hvor lange? Jeg tenker minst 3 stk.
Jeg sender med bilde på hvordan det ser ut så langt. Det skal til en overliggende skråstilt planke over hele gjerdet. Har ikke bestemt tykkelse. Er det noen tanker rundt det? Jeg har lagd gjerdet etter samme modell som jeg har mot naboen nedenfor.
Pent! Hvordan ble sluttresultatet med døren? Skal akkurat bygge noe lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.