B
P patrikd84 skrev:
Nå kan jeg ikke si at det er så generelt, men min oppfatning er at de som regner og kommer ut fra skolen i dag har en sivilingeniøreksamen mens de som tegner/modellerer har en byggingeniøreksamen eller har tatt en YH-utdanning innen det. Deretter bør en interessert og flittig bygging. sikkert kunne få utføre visse beregninger også hvis en brennende interesse finnes da dere leser en del i emnet. Tegneteknikk skiller seg mellom ulike disipliner innen bygg, så å lære ut en for streng mal under utdanningen tror jeg ikke ville gjøre så mye nytte. Sist, men ikke minst så har hvert firma sin måte å utforme sin tegning og en tegnemanual som beskriver dette.

Det er ikke noe rart med å føle at man ikke kan noe "vettig" når man begynner å jobbe, det praktiske rommes ikke i dagens utdanninger. For å få inn det så er det et sabbatsår hos en byggeentreprenør som kreves, antakeligvis.
Det er min oppfatning også. Jeg er en høgskoleingeniør med stor interesse for både å tegne/modellere og å regne. Høgskoleingeniører pleier oftest å kalles konstruktører/byggingeniører mens sivilingeniører kalles beregningsingeniører eller sivilingeniører. Det er så ifølge min erfaring :) Men det er et helt annet diskusjonsemne :D

Jeg har også forstått det som at alle firma har sine egne maler. Har du tips på ting jeg kan studere/lære meg på egen hånd mens jeg leter etter jobb istedenfor bare å rulle på tomlene hjemme i sofaen? :D Så at jeg i det minste er kjent med visse ting når jeg begynner å jobbe og for å imponere sjefen. Jeg synes det er veldig gøy og interessant, så liker ikke at jeg må vente på å få en jobb for å få forståelse for det. Jeg mener ikke at jeg vil lære det på samme nivå som en ingeniør med 10 års erfaring, men i det minste bli kjent med det og få en viss forståelse for det. For nå kan jeg bokstavelig talt ingenting om k-tegninger. Jeg ser på eksisterende tegninger og forstår absolutt ingenting av hvorfor det er konstruert på den måten.
 
B byggingenjören97 skrev:
Stilig! Har du tips på ting jeg kan studere/lære meg på egen hånd mens jeg leter etter jobb i stedet for å bare snurre tommeltotter hjemme i sofaen? :D Mener ikke at jeg skal lære meg det selvstendig på samme nivå som en bygningsingeniør med 15 års erfaring. Men finnes det en måte jeg i det minste kan forberede meg på slik at jeg får en OK start når jeg først setter foten i bransjen, slik at det ikke blir en humpete start? Hva som helst.
Nå endte jeg ikke som byggeingeniør så spesifikke anbefalinger kan jeg ikke komme med.
Men les tegninger og forstå helheten gjør mye.
Prøv å holde tankesettet gående.
Vær åpen for andre muligheter også. F.eks. arbeidsleder i byggefirma, videreutb osv.
Det du har lært er grunnlaget og tankesettet som ingeniør.
 
B
GoC GoC skrev:
Etter 30 år i konsulentbransjen, hvorav flere år som sjef på ulike nivåer, kan jeg bare konstatere at man gjennom høyere akademiske utdanninger kun lærer teori og å regne.
Å jobbe som konsulent/konstruktør må man lære på arbeidsplassen. Aller best blir det om man også er med ute på bygg og får se hvordan virkeligheten ser ut og hvordan det man skal/har designet fungerer å bygge.
Men 90% av det man daglig jobber med Lærer man på jobben, øvrige 10% har man med seg fra skolen.
Har du tips på noe jeg kan lære meg litt av eller i det minste forsøke å bli kjent med før jeg får den første jobben som nyutdannet? Jeg synes at k-tegninger er veldig interessante men akkurat nå så forstår jeg ingenting av det. Liker ikke tanken på at jeg må vente på å få begynne å jobbe for å kunne få noen forståelse for det i det hele tatt :D Jeg var nylig på et jobbintervju for et veldig lite firma hvor de vil ansette noen som kan komme i gang raskt med å lage detaljtegninger. Så jeg er redd for at jeg kommer til å sitte der og ikke forstå noe fra dag én om jeg får jobben. De forventer sikkert ikke at jeg skal være Einstein direkte men jeg vil likevel forebygge en hakkete start så mye som mulig, da det sikkert kommer til å være litt høyere ansvar på mine skuldre når det er et lite nystartet firma.
 
  • Liker
TCG
  • Laddar…
B
T tgr_se skrev:
Hadde dere ingen foreninger der det ble praktisert ved siden av studiene? Typ som Elektrosektionens Tekniska Avdelning eller robotforeningen? Men det blir kanskje vanskeligere å praktisere bygg privat.
Nei, ingenting sånt. Du gjetter ganske riktig. Vanskelig å praktisere bygg privat :D
 
B
J justusandersson skrev:
Interessant tråd men også litt skremmende. Redovisningsteknikkens grunner (projeksjonslære, tegningssymboler, linjetykkelser mm) burde du ha lært på Chalmers. Om ikke, så skaff en bok om dette straks. Derutover er det bare øving som gjelder. Man må tenke tredimensjonalt og forstå at en tegning bare er en horisontal eller vertikal seksjon gjennom en 3-D modell. Dagens ungdom som ikke får lære seg å tegne med penn og papir (eller tegnefilm) har nok en vanskeligere læringskurve. Dagens datastøttede teknikk er ikke bare av det gode. Dessuten blir jo de fleste K-tegninger gjort med A-tegninger som grunnlag.
Jeg sikter ikke til tegneteknikk. Det lærte jeg meg på videregående og enda mer på Chalmers. Det er imidlertid ikke hva tråden handler om. Jeg sikter til hvordan konstruksjonen er oppbygd/tegnet som den er. Hvorfor er den designet på den måten? Hva har alle komponentene for formål, hvordan fungerer de sammen og hvorfor ble det valgt å gjøre det akkurat på den måten? Det er hva jeg sikter til. Altså ingeniørtenkningen bak selve designen av det man tegner. Hvordan lærer man seg det, lurer jeg på.
 
B
useless useless skrev:
Mye av hvordan man konstruerer standardiserte ting på detaljert nivå finnes beskrevet i AMA-bøkene.
Der står det bare noe i stil med "Gjør sånn her, bruk dette materialet og disse målene". Okei, men jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg er interessert i å forstå teorien bak selve konstruksjonstegningen og ikke bare tegne uten å fatte hvorfor.
 
Ritteknikk har nok aldri stått særlig høyt i kurs på de byggtekniske ingeniørutdanningene dessverre. Jeg har selv vært med og undervist kommende sivilingeniører i et praktisk fag, og deres presentasjoner var ganske nedslående. Jeg forstår ikke hvorfor det har blitt sånn. Min morfar (født 1884) som hadde en enklere elingeniørutdanning var en mester på ritteknikk og projeksjonslære. For en høyskoleingeniør tror jeg den beste praksisen kan være på et mellomstort-større arkitektkontor. Da får vedkommende lære seg å tegne.
 
B
R Robert-san01 skrev:
For 30 år siden syntes jeg det var dritt å tegne en masse figurer på folie mm. Hva skulle det være bra for?

I dag når jeg tegner elschemaer, konstruerer solcelleanlegg og lager underlag for konstruktører som skal regne på fasthet mm. Tegnet også K og A for mitt eget hus.

Nå er jeg veldig fornøyd med å ha fått lære meg fra grunnen av. :D
Hvor mye av det kan en lære på egen hånd lurer jeg på. Kan jeg på noen måte lære meg visse ting selv selv om det bare er ekstremt lite? Eller må jeg bare sitte og rulle tommeltotter i sofaen til jeg lander en jobb?
 
B
fgo fgo skrev:
Nå havnet jeg ikke som bygningskonstruktør så spesifikke anbefalinger kan jeg ikke komme med.
Men les tegninger og forstå helheten gjør mye.
Forsøk å holde i gang tankemåten.
Vær åpen for andre muligheter også. F.eks arbeidsleder på byggfirma, videreutb osv.
Det du har lært deg er grunnene og tankemåten som ingeniør.
Det er det jeg gjør for tiden. Jeg ser på tegninger, men jeg skjønner ingenting. Hvordan skal jeg få forståelse for hvorfor det er konstruert som det er? Er det bare gjennom jobb jeg kan få den forståelsen? Er jeg virkelig så maktesløs at jeg rett og slett bare må tvinne tommeltotter i sofaen inntil jeg lander en jobb der jeg lærer det?
 
B
J justusandersson skrev:
Ritteknikk har nok aldri stått særlig høyt i kurs på de byggtekniske ingeniørutdanningene dessverre. Jeg har selv vært med og undervist fremtidige sivilingeniører i et praktisk fag og deres presentasjoner var ganske nedslående. Jeg forstår ikke hvorfor det har blitt sånn. Min morfar (født 1884) som hadde en enklere elingeniørutdanning var en kløpper på ritteknikk og projeksjonslære. For en høyskoleingeniør tror jeg den beste praksisen kan være på et mellomstort-større arkitektkontor. Da får vedkommende lære seg å tegne.
Har aldri hatt problem med ritteknikk. Blant det letteste å lære seg på universitetet. Forskjell på å være en kløpper og på å være grei nok. Vi hadde kurs der vi lærte oss ritteknikk og skulle lage egne detaljtegninger som deretter skulle granskes av ekte ingeniører. Vi lærte oss bare hvordan man tegner, men aldri teorien bak det. Blir litt småirritert over det når jeg tenker på det nå haha.
 
S
Er det ikke byggnadsfysik du tenker på? Som eksempel.
 
B byggingenjören97 skrev:
Der står det bare noe i stil med "Gjør slik, bruk dette materialet og disse målene". Okei, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg er interessert i å forstå teorien bak selve konstruksjonstegningen og ikke bare tegne uten å forstå hvorfor.
Men da er det vel ikke selve tegneteknikken du er interessert i?
 
Av innlegg #20 forstår jeg at jeg har misforstått tråden. Det handler altså ikke om tegnemetode, men om husbygging. Det interessante spørsmålet er hvem eier designen? Tidligere var dette et typisk arkitektområde. To tredjedeler av alle ansatte på et arkitektkontor var bygningsingeniører. Konstruktørens ansvar var begrenset til å dimensjonere de ulike elementene. (Selvfølgelig var den bærende konstruksjonen et felles ansvar) I takt med at arkitekters tekniske kompetanse har minket (dog ikke entydig) har grensedragningen mellom arkitekt og konstruktør endret seg. En god måte å studere husbygging på er å lese om eldre (ikke historiske) byggemetoder.
 
  • Liker
snart framme
  • Laddar…
B byggingenjören97 skrev:
Det er det jeg gjør i dag. Jeg ser på tegninger, men jeg skjønner ikke en dritt. Hvordan skal jeg få forståelse for hvorfor det er konstruert som det er? Er det bare gjennom jobb jeg kan få den forståelsen? Er jeg virkelig så maktesløs at jeg rett og slett bare må sitte og tvinne tomler i sofaen til jeg får en jobb der jeg lærer det?
Jeg tror at du kan lære deg ved å lese tegningene. Jaha, du ser på dem og "skjønner ikke en dritt". Finn ut av det da! Det er det man har ingeniører til. Spør her på forumet, les på nettet, sammenlign ulike konstruksjoner og legg merke til hva som er likt og hva som er annerledes. Tenk over hvorfor det er gjort som det er gjort.

Interessant nok har jeg nesten nøyaktig motsatt problem. Jeg har en grei teoretisk bakgrunn (siv.ing. teknisk fysikk) så jeg synes at jeg kan ta til meg det fysiske ganske raskt. Men jeg mangler den formelle kvalifikasjonen for å kunne ta en jobb som bygningsingeniør, noe jeg er ganske interessert i ellers.
 
B
S sinuslinus skrev:
Er det ikke bygningsfysikk du tenker på? Som eksempel.
Jo men typ! Jeg er interessert i å forstå hvorfor tegningen ser ut som den gjør? Hvorfor er isolering akkurat der for eksempel? Hvorfor har man luftspalte på den måten? Hva gjør alle andre deler og hvorfor er det designet på akkurat den måten? Bygningsfysikken bak tegningen rett og slett :) Hvordan lærer man det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.