10.450 lest ·
32 svar
10k lest
32 svar
Hvordan lage hull for mange bokser i gipsen?
Selv har jeg eksperimentert en del med hjemmesnekrede små jiggar med en utadvent sentrumspiss som jeg satte i boksene. Hadde flere for forskjellige boksstørrelser og syntes at det var kjempefiffigt.
Etter hvert merket jeg imidlertid at presisjonen i sånne løsninger likevel blir ganske begrenset. Grunnproblemet, synes jeg, er at så lenge hullene ikke er saget, går det naturligvis ikke å holde platen nøyaktig som den skal sitte uten man må holde den "foran" og prøve å se så den er midt for der den skal sitte, før man trykker til og får markeringen... det blir altfor ofte noen millimeter feil. Spesielt hvis man jobber i et gammelt hus hvor ting kanskje ikke er så parallelle og vinkelrette. Og det grunnproblemet har man jo også med hole-in-one, laser og lignende.
Så nå for tiden måler jeg og synes at det blir best så.
Etter hvert merket jeg imidlertid at presisjonen i sånne løsninger likevel blir ganske begrenset. Grunnproblemet, synes jeg, er at så lenge hullene ikke er saget, går det naturligvis ikke å holde platen nøyaktig som den skal sitte uten man må holde den "foran" og prøve å se så den er midt for der den skal sitte, før man trykker til og får markeringen... det blir altfor ofte noen millimeter feil. Spesielt hvis man jobber i et gammelt hus hvor ting kanskje ikke er så parallelle og vinkelrette. Og det grunnproblemet har man jo også med hole-in-one, laser og lignende.
Så nå for tiden måler jeg og synes at det blir best så.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 innlegg
Så opplever jeg det også. Derimot bruker jeg sentreringsgrunkene som fulgte med bokshøvlene for å lykkes med å måle til sentrum i boksene. Det går såklart like bra å lage egne sentreringsduppeditter, ideen er å måle til sentrum av boksen.Farzan skrev:Selv har jeg eksperimentert en del med egentilvirkede små jiggar med en utovervendt sentrumspiss som jeg satte i boksene. Hadde flere for ulike boksstørrelser og syntes det var kjempefiffigt.
Etter hvert merket jeg dog at presisjonen i slike løsninger likevel blir ganske begrenset. Grunnproblemet, synes jeg, er at så lenge hullene ikke er saget går det naturligvis ikke å holde platen eksakt som den skal sitte uten man må holde den "foran" og prøve å se så den er midt for der den skal sitte, før man trykker til og får markeringen...det blir altfor ofte noen millimeter feil. Spesielt om man jobber i et gammelt hus hvor ting kanskje ikke er så parallelle og vinkelrette. Og det grunnproblemet har man jo også med hole-in-one, laser og lignende.
Så nå til dags måler jeg og synes det blir best så.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Reparere hull slik at man kan sette opp nye fester.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Hur rätar man upp ett snett anhåll på ett Festool bord?
Verktyg & Maskiner -
Ta upp nytt hål i betong/tegelvägg
Ventilation -
Luras köpa risiga hus till överpris för uppehållstillstånd
Artikelkommentarer