Holder på og forbereder for å reise rammen til mitt fremtidige campingvongngarasje, og da jeg ikke vil bruke skråstag, tenkte jeg å bruke hullbånd (40X2mm).
Da jeg ikke får bygge mer enn 30m2 (Attefall) så er hver mm viktig, og vil maksimere åpningen, og trenger da å stabilisere konstruksjonen så godt som mulig uten å kreve plass.
Bygningen blir 8,57X3,5m og 4m høy med 3m høy åpning.
Utvendig vil garasjen kles med stående panel (22X145mm + 22X95mm).
Bakre gavlen tenkte jeg å stabilisere slik, og tror ikke det skal være noe problem:
(Hullbåndene er det blå)
Langsidene tenker jeg å stabilisere slik, og spørsmålet er om det er en fornuftig løsning:
(Hullbåndene er det blå, og gul pil viser åpningen)
Det jeg er mest bekymret for, er stabiliteten i sideveis retning ved enden med åpningen, og spørsmålet er om man skal ha et kryss under takstolene som går fra hjørne til hjørne, eller om man skal dele det opp f.eks. slik:
(Hullbåndene er det blå, og gul pil viser åpningen)
Jeg vil sette pris på innspill, slik at man finner en så god løsning som mulig med utgangspunkt i at det innvendige rommet er veldig viktig.
Min input utover at jeg hadde sett på skivmateriale i taket ved åpningen og bakenden av taket for litt ekstra unødvendig oppbevaring og oppstøtting, samt at jeg hadde kanskje vurdert om det gikk å få tilvirket to skikkelige metallprofiler til å sette i hjørnestolpene mot takstolene ved porten. Dessuten er det sannsynligvis en god ide å sette en dør på langsiden der campingvognens dør havner slik at du har tilgang til campingvognen selv når den er innestengt. For da kan du ha dører som forsterkes for ekstra stabilitet i den enden.
Min input utover at jeg hadde sett på platemateriale i taket ved åpningen og bakenden av taket for litt ekstra unødvendig lagring og avstivning, samt at jeg hadde kanskje sett på om det gikk an å få laget to solide metallprofiler å sette i hjørnestolpene mot takstolene ved porten. Dessuten er det formentlig en god idé å sette en dør på langsiden der campingvognens dør havner så du har tilgang til campingvognen selv når den er innesperret. For da kan du ha dører som låses for ekstra stabilitet i den enden.
Takk for all input.
Bra idé der å lage to solide metallprofiler som stiver opp, og det skal jeg tenke videre på.
Får se hvordan det blir med plass oppå takstolene for jeg tror det blir riktig trangt der oppe dessverre, men plass å legge ting på trengs alltid.
Holder på og forbereder for å reise stommen til min fremtidige campingvognsgarasje og da jeg ikke vil bruke skråstag tenkte jeg å kjøre på hullbånd (40X2mm).
Da jeg ikke får bygge mer enn 30m2 (Attefall) så er hver m.m. viktig og vil maksimere åpningen og trenger da å stagge konstruksjonen så godt som mulig uten å gjøre krav på plassen.
Bygningen kommer til å bli 8,57X3,5m og 4m høy med 3m høy åpning.
Utvendig vil garasjen kles med stående panel (22X145mm + 22X95mm).
Den bakre gavlen tenkte jeg å stagge opp slik og tror ikke det skal være noe problem:
[bilde]
(Hullbåndene er det blå)
Langsidene tenker jeg å stagge slik og spørsmålet er om det er en fornuftig løsning:
[bilde]
(Hullbåndene er det blå og gul pil viser åpningen)
Det jeg er mest bekymret for er stabiliteten i sideveis ved enden med åpningen, og spørsmålet er om man skal ha et kryss under takstolene som går fra hjørne til hjørne eller om man skal dele opp det f.eks. slik:
[bilde]
(Hullbåndene er det blå og gul pil viser åpningen)
Skulle sette pris på innspill slik at man finner en så god løsning som mulig med utgangspunkt i at det innvendige rommet er veldig viktig.
Generelt vil man vel ha lavt hellende bånd for å minimere bevegelser.
Dvs. på bakre gavlen bør båndene gå fra hjørne til hjørne. På langsideveggene fra øvre hjørne til så langt bort på "svillen"/stolpe/søyle som mulig uten å gå over vinduene eller kollidere med eventuelle dører.
I tillegg til vindsgulvet bør også takstolene diagonalavstives. De er riktignok lavt hellende med relativt liten vindlast, men alt som kan avstives bør avstives da garasjen er en svak konstruksjon i sin helhet.
Forside/portåpning er en meget svak stolpekonstruksjon helt uten avstivende veggstykker slik det ser ut som. Den gavlen kan ikke ta noen vindbelastning fra siden overhodet uten å bøye seg. Det eneste som forhindrer det er at de andre tre veggene samt vindsgulvet er tilstrekkelig stabile helt uten mulighet til å danne trapesformede vegger samt at alle deler sitter godt sammen i ytterendene med hverandre.
Så, forslaget om avstivende metallhjørner for porten/forsiden er bra. Ellers så store skråstøtter/avstivninger som ev. går å sette uten å forhindre inn- og utkjøring.
Generelt vil man vel ha lavtliggende bånd for å minimere bevegelser.
Dvs på bakre gavlen bør båndene gå fra hjørne til hjørne. På langsidene fra øvre hjørne til så langt bort på "syllen"/stolpe/pliant som mulig uten å gå over vinduene, eller kollidere med ev dører.
Utover vindsbjelkelaget så bør også takstolene diagonalforsterkes. De er riktignok lavtliggende med relativt liten vindlast men alt som kan forsterkes bør forsterkes da garasjen er en svak konstruksjon i sin helhet.
Forside/portåpning er en meget svak stolpekonstruksjon helt uten forsterkende veggbiter hva det ser ut som. Den gavlen kan ikke ta noen vindlast fra siden i det hele tatt uten å bøye seg. Det eneste som forhindrer det er at de andre tre veggene samt vindsbjelkelaget er tilstrekkelig stabile helt uten mulighet til å danne trapesformede vegger samt at alle deler sitter sammen skikkelig i ytterkantene med hverandre.
Så, forslaget om forsterkende metallhjørner for porten/forsiden er bra. Ellers så store skråstiver/forsterkninger som eventuelt går an å sette uten å forhindre inn- og utkjøring.
Takk for mye nyttig informasjon.
Om jeg forstår deg rett så skal jeg strebe etter å ha så lange bånd som mulig så i taket skal de gå fra hjørne til hjørne.
På de bakre gavlen skal de også gå fra hjørne til hjørne og ha lengre på langsidene.
Skal endre litt på mine tegninger.
Etter nyttig input har jeg gjort noen endringer i tegningene mine:
Fundere også litt over natten om hvordan man kunne forsterke kortsiden med åpningen og tegnet ned min første idé. Jernet som festes i takstolen vil fortsette inn i et spor i stolpen og boltes sammen:
Etter nyttig input har jeg gjort noen endringer i mine tegninger:
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Tenkte også litt over natten om hvordan man kunne forsterke kortsiden med åpningen og tegnet ned min første idé.
Jernet som festes i takstolen vil fortsette inn i et spor i stolpen og boltes sammen:
[bilde]
Den åpne gavlen kan stagges med 2 stropper i kryss.
Hvis du setter et lager mot veggen ved siden av porten, blir det mye mer stabilt. Men selv to eksterne skråstivere gir sinnsro.
Jeg tenkte mer på å prøve å finne en bonde/smed/verksted (gass eller vann/laser) som kunne skjære ut 2/4 solide 90° vinkler fra en+5 mm plate som strekker seg nesten hele stolpens dybde og 70-80 cm fra hjørnet. Bare rette linjer og en liten radius i vinkelen gjør det mulig å få minimal komplikasjon. Etterarbeid med vinkelkutter avhengig av hvor mye man bryr seg.
Vi har en byggfirma i Norrbotten som har mislyktes med hullbånd og fått sammenbrudd ved noen anledninger. Hullbånd har ikke spesielt god strukturell bæreevne, og en liten skade på båndet et eller annet sted er alt som skal til for at det skal ryke katastrofalt. Bruk plate materiale i stedet, så får du dessuten brannvern på kjøpet. (En kryssfiner har i prinsippet samme motstandskraft mot brann som en gipsplate) En garasje kan være verdt å ha litt brannvern i uansett. Et Hullbånd vil du aldri kunne henge en spade på, men på en kryssfiner kan du enkelt sette en holder for spaden.
Jeg kjøper ditt resonnement om at du vil maksimere rommet inne, men du kommer uansett ikke til å bruke rommet over en syllstolpe. Jeg har hatt et lagerrom som var bygd på lignende måte, og det var helt håpløst å lagre ting og maskiner der når veggene ikke kunne utnyttes. Jeg satte opp plater igjen etter noen måneder, og plutselig ble lageret større. Hvis du uansett bare skal ha campingvognen der, kommer du ikke til å gå inn og ut gjennom en dør i noen større grad (det er typ bruksområdet for å la veggen være uten panel eller plater inni). Men kanskje du vil ha en hylle for hagemøbler eller et fortelt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.