cederbusch skrev:
For strømmen, som bare var på ett sted, smurte jeg på litt ketchup og trykket platen på plass. Så var det jo bare å sikte med hullsagen på midten og kjøre. Ble bra.
Man har hørt alt fra leppestift til ungenes fingerfarge, men ketchup?? Det var første gangen :P

gadu^ skrev:
Man har hørt alt fra leppestift til ungenes fingerfarge, men ketchup?? Det var første gangen :P
Man tager hva man haver: kona bruker ikke leppestift, har ingen unger. Ketchup fantes det derimot godt med. :)

Sto faktisk og funderte men kom ikke på noe annet bra.

Nå har du fikset det med ketchup. I stedet for å løpe til spiskammerset og ta frem dijonsennepen neste gang så kan du bruke laserpass. Still laseren slik at korsene havner i sentrum av boksen og deretter plasser platen der. Da ser du med hjelp av laserlinjen hvor du kan bore hull.

T
End skrev:
Nå har du fikset det med ketchup. I stedet for å løpe til skapet og hente frem dijon-sennepen neste gang, kan du bruke et laserpass. Still laseren slik at korset havner i sentrum av boksen og deretter plasser platen der. Da ser du med hjelp av laserlinjen hvor du kan bore hull.
Ketchup er billigere enn laserpass:P

tank77 skrev:
Ketchup er billigere enn laserpass:P

Men hvilket er morsomst?? Har man ikke laserpass, er jo dette en utmerket anledning til å skaffe et. :)

End skrev:
Nå har du fikset det med ketchup. I stedet for å løpe til skapet og ta frem dijon-sennepen neste gang kan du bruke laserpass. Sett laseren slik at kryssene havner i sentrum av boksen og deretter plasser platen der. Da ser du med hjelp av laserlinjen hvor du kan bore hull.
For en god idé. Det skal jeg gjøre neste gang. Det burde bli om 20 år igjen da. :rolleyes:

Stefan Bengtsson skrev:
Men hvilket er morsomst?? Har man ikke et laserpass, er jo dette en utmerket anledning til å skaffe et. :)
Men det store spørsmålet er: hva skal jeg med et laserpass for x antall kroner til? Jeg har renovert halve huset, inkl kjøkken og nå snart bad, uten det der passet. Derimot trengtes som sagt litt ketchup, og når jeg har brukt de der fem klikkene kan jeg bruke resten på pølsen. Det synes jeg er god økonomisk husholdning.

• Liker
kanonkula
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg skulle aaaaldrig brukt ketchup.

Heinz chilisås er derimot OK. ;)

Med krysslasermetoden blir det jo litt vanskelig til slutt.
Tenk om man f.eks. har 6 hull å ta opp, hvordan skal man få plass med stativene til 6 krysslasere på en smidig måte?

Personlig ville jeg målt nøye og deretter markert på platene og til slutt boret/saget. Som cederbusch tydeligvis gjorde med alt unntatt strømmen.

Orker ikke lese gjennom alle svarene, så med risiko for at noen allerede har foreslått det:
Jeg så et sted en jigg som man satte i boksen som hadde en spiss (typ spiker) i midten.
Så setter man bare platen på plass og trykker til så går spissen igjennom og du har et sentrumshull, bare å bruke hullsag til din dimensjon.
Dette verktøyet er med største sannsynlighet av standardmål, men det er jo en lett sak å bygge selv til din dimensjon.

cederbusch skrev:
Men det store spørsmålet er: hva skal jeg med et laserpass for x antall kroner til? Jeg har renovert halve huset, inkl kjøkken og nå snart baderom, uten det der passet. Derimot trengtes som sagt litt ketchup, og når jeg har brukt de der fem klikkene så kan jeg bruke resten på pølsa. Det synes jeg er god økonomisk husholdning.
Klart du skal ha et laserpass? Er selv litt i samme situasjon og hadde trengt de verktøyene jeg har kjøpt meg under tiden allerede fra starten av. I stedet for å sage et hundretall lekter med fuktsvansen så burde jeg kjøpt kapp/gjærsaga allerede fra starten, som eksempel. Pleier å si at når jeg er ferdig så har jeg alle verktøy jeg skulle hatt fra starten og tror mer og mer på at det blir nettopp så. Men så er det vel sånn at det man har klart seg uten savner man ikke før man har prøvd.

Blindnit skrev:
Klart du ska ha et laserpass?
Er selv litt i samme situasjon og hadde trengt de verktøyene jeg har kjøpt meg i løpet av tiden allerede fra starten.
I stedet for å sage et hundretalls lekter med gjærsagen, burde jeg kjøpt kapp-/gjærsagen allerede fra starten, som eksempel.
Pleier å si at når jeg er ferdig har jeg alle verktøyene jeg skulle hatt fra starten og tror mer og mer på at det blir akkurat slik.
Men så er det vel slik at det man klarte seg uten, savner man ikke før man har prøvd.
Jeg er nesten helt enig med ditt resonnement. Og jeg gjorde det slik at før jeg engang hadde tilgang til huset, hadde jeg kjøpt diverse maskiner, blant dem en kapp-/gjærsag, tigersag, stikksag og skrutrekker. Alle av bedre merker. Og jeg elsker disse. Men akkurat et laserpass har jeg aldri følt behov for. Huset er gammelt og så vinkelrett som man kan forvente seg. Det føles ikke nødvendig at alt skal være perfekt i vinkler osv. For slikt som skal sitte rett fungerer det aldeles utmerket med det lange vateret.

Og som Mikael_L faktisk påpekte hadde jeg trengt å kjøpe fire krysslasere for å gjøre det du foreslo. Nå er det jo gjort med tommestokk og vater.

Nå var det ikke jeg som foreslo laserpass til veggboksene ;)
Men jeg liker ideen.
Blir bare irritert over at jeg ikke har tenkt tanken selv før :S
Fikk min krysslaser i julegave og har ikke brukt den så mye men den var perfekt til å jevne ut et gulv med som eksempel.
Hadde sikkert fungert bra til en del annet jeg har løst med vater og en annen type laser før.
Det beste synes jeg er at man kan ha den stående og lysende i stedet for å måtte balansere med et vater samtidig som man skal holde det man skal skru opp samt forsøke å nå skrutrekkeren som ligger akkurat utenfor rekkevidde.

Cederbusch, når du så skal begynne å sette klinker og fliser vil en krysslaser VIRKELIG komme til nytte!

På den andre siden skulle han vel male det, men det kan jo være bra å få penselstrøkene rette og fine selvsagt :D

Dere ser, nå begynner dere å forstå hva jeg snakker om! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.