Hei!
Tenker å bygge et uterom i tilknytning til stuen.
6m bredt og 6m dypt.
Takkonstruksjonen kan være maks 40 cm høy og med et fall utover på 2cm/m.
Jeg vil ikke ha noen stolper inne i rommet, men kan ha en på midten langs yttersidene.
Tenker båndet plåt på oversiden.
Mitt spørsmål; ville stålbjelke av noe slag som bjelkelag være et alternativ til limtrebjelke da jeg vil maksimere takhøyden?

Hellingen er i minste laget. Hva skal du ha for tak, kanalplast? Jeg brukte vanlig 45x210-regel, men jeg har bare knapt 5 meter fra innervegg til yttervegg. De vil gjerne selge dyre limtrebjelker, men gode regler som males skal ikke vri seg. Jeg har 40 mm Willab kanalplast. Stålbjelker er jo ikke like enkle å feste som tre, men det er jo egentlig ikke noe problem. Jeg har vanskelig for å tro at du ikke skulle kunne klemme inn en limtrebjelke og tak på 40 cm. Men på den annen side kanskje 40 cm må omfatte også hellingen i ditt tilfelle, eller?

6 meters lengde på takbjelkene går ikke uten limtre eller stål. Om man antar at huset ligger i snøsonen 2 så kreves enten limtre 90x270 eller stål HEA 120, i begge tilfeller på c/c 600 mm. Limtreet koster ca 16000 kr, stålet ca 33000 kr.

• Liker
YNWA67
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Lutningen er i minste laget. Hva skal du ha for tak, kanalplast? Jeg brukte vanlig 45x210-regel men jeg har bare knapt 5 meter fra innervägg til yttervägg. De vil gjerne selge dyre limträbalkar men bra reglar som målas skal ikke vri seg. Jeg har 40 mm Willab kanalplast. Stålbjelker er jo ikke like enkle å feste om tre, men det er jo ingen problemer egentlig. Jeg har vanskelig for å tro at du ikke skulle kunne klemme inn en limträbalk og tak på 40 cm. Men på den andre siden kanskje 40 cm må inkludere også skråningen i ditt tilfelle, eller?

Jeg tenker spontant tak kledd med bandad plåt. Yes, de 40 cm må inkludere skråningen på 6mx2cm=12cm. Så igjen til takkonstruksjon er da 28cm.

J justusandersson skrev:
6 meters lengde på takbjelkene går ikke uten limtre eller stål. Om man antar at huset ligger i snøsone 2 så kreves enten limtre 90x270 eller stål HEA 120, i begge tilfellene på c/c 600 mm. Limtreet koster ca 16000 kr, stålet ca 33000 kr.

Stort takk, da har jeg noe å regne på. Limtre bør jo faktisk få plass da.

L largab skrev:
[lenke]

Takk. Hm. den sier 90x405 og likevel lyser det rødt.
Trenger nok ta det med en konstruktør som kan regne på det uansett.

• Liker
Helenasuterum
  • Laddar…
Da må du ha tastet inn feil verdier. Svaret er åpenbart urimelig. En 90x405 mm 6 meter lang limtrebjelke tåler en momentan last på ca 800 kg per meter uten å bøye seg ned mer enn spennvidden/300. Man bør ha gode kunnskaper i bygningsstatikk hvis man skal bruke den typen beregningsapper.

J justusandersson skrev:
Da må du ha tastet inn feil verdier. Svaret er åpenbart urimelig. En 90x405 mm 6 meter lang limtrebjelke klarer en momentant last på ca 800 kg per meter uten å bøye ned mer enn spennvidden/300. Man bør ha gode kunnskaper i byggestatikk om man skal bruke den typen beregningsapper.
Takk, du har helt rett, jeg kommer til å ta tegningen min til en konstruktør, som får dimensjonere det opp.

Rickard.
En sak som kan være verdt å se på er at 2 cm/m er bare drøyt 1°, og minste anbefalte helling for dobbelfalsad plåt er omtrent 6°.

Nå synes jeg ikke det er superviktig å oppnå den anbefalte hellingen på et sånt enkelt tak, men det kan være verdt å få litt mer margin.

• Liker
YNWA67
  • Laddar…
Jeg reagerte også på hellingen, men jeg har kanalplast og det er jo noe helt annet. Jeg hadde ikke selvtillit til å si det Justus sa, at det hørtes vel dristig ut med 90x410. Jeg har 45x210 på cirka 5 meter (husker ikke eksakte mål) og det med en vanlig C24-regel. Det anbefales ikke av Willab da den, i motsetning til en limtrebjelke, har en viss risiko for å bøye seg, men styrken skal være OK (snøsonen 1 eller kanskje 2, Halland).

Vi bygde utestue forrige vinter med svak helling og uten midtstolper. Jeg løste det med å ha "hele" hjørner med ca 60cm vegg. Konstruksjonen blir stødigere og nedbøyningen mye mindre. Havnet dog på litt mer enn 1 grad, men akkurat over grensen for hva papptak er ok for. Lagde en tråd om det med bilder så ser du hvordan jeg løste det. Kjørte limtre rett over på alle bjelker.

p-pennan p-pennan skrev:
Vi bygde uterom forrige vinter med svak helling og uten midtstolper. Jeg løste det med å ha "hele" hjørner med ca. 60cm vegg. Konstruksjonen blir stødigere og nedbøyningen mye mindre. Endte riktignok opp med litt mer enn 1 grad men akkurat over grensen for hva papptak er ok for. Lagde en tråd om det med bilder så ser du hvordan jeg løste det. Brukte limtre rett over på alle bjelker.
Så dine bilder. Flott løsning

• Liker
p-pennan
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Lutningen reagerte jeg også på, men jeg har kanalplast og det er jo noe helt annet. Jeg hadde ikke selvtillit til å si hva Justus sa, at det hørtes vel heftig ut med 90x410. Jeg har 45x210 på cirka 5 meter (husker ikke nøyaktige mål) og det med en vanlig C24-regel. Det anbefales ikke av Willab siden den, i motsetning til en limtrebjelke, løper en viss risiko for å bøye seg, men holdfastheten skal være OK (snøsonen 1 eller kanskje 2, Halland).
Takk. Det jeg er usikker på er når jeg skal ha råspont + bandet platetak, hvordan det påvirker vektene.
Så det får bli en konstruktør på dette.

Råspont pluss bandtekking med plate er en meget lett takkonstruksjon. Generelt så oppstår de største taklastene på grunn av snølast.

• Liker
YNWA67
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.