Jo, med bra beliggenhet og tørr mark under så fungerer nok en mullbänk ganske bra. Så er ikke tilfelle med mitt hus, dog.

Jeg er enig i det som står i lenken. Skulle ikke handle på Gysingen annet enn i nødstilfelle.. Men han har i det minste sterke meninger og er veldig dogmatisk som lenken påpeker, og om ikke engang han ville bygge en ny mullbänk så er jeg tvilende til det.

jon_h skrev:
Jeg er enig i det som står i lenken. Ville ikke handlet på Gysingen annet enn i nødstilfeller.. Men han har i det minste sterke meninger og er veldig dogmatisk som lenken peker på, og om ikke engang han ville bygget en ny mullbänk så er jeg tvilende til det.
Kan man lese hans skepsis mot mullgrunn noe sted eller er det annenhåndsinformasjon? Hadde vært interessant å få innsyn i tankegangen mot mullgrunn.

Det stedet jeg leste det på er i boken om flytting av gamle hus, som han jo har skrevet.

Nå har jeg lest hele tråden og er nysgjerrig på hvordan det har gått. Jeg har et gammelt laftet hus fra sent 1700-tall, tror de som vet. I 1940 ble det bygd ut en del med yttervegger av stående plank, 3". Den ene enden av tilbygget skal få nytt gulv i sommer, er det tenkt. Jeg har en dyktig snekker til hjelp.

Gulvet er et par dm over bakken i den ene enden og en halv meter til i den andre enden, omkringliggende mark skråner altså. Marken er mager og tørr. Det er et rom på ca 2,5*4 m, ganske lite altså. Langsiden kobles til det gamle, og jeg antar at det er en steinmur under tømmerveggen som nå er innervegg. Det er husets kaldeste rom med kalde yttervegger, kaldt gulv og gamle enkeltglassvinduer med innervinduer. Det ene av dem har ikke engang hengsler...

Vinduene skal bevares. Gulvet skal gjøres om. Ny bordkledning skal på, lik som før. Noe vindsperre skal på utsiden før den nye bordkledningen kommer på plass - asfaboard, kanskje? Noen tynn isolasjon på innsiden er det mulighet til å sette opp. Snekkeren foreslår 50 mm cellplast. Men hvordan gjør vi det med gulvet? Nye gulvbord finnes, tykke og brede av gran. De gamle er smal rupanel av medioker kvalitet med masonitt og plastmatte på. Jeg vurderer å fylle tomrommet under gulvbjelkene med leca, eller kanskje hasopor? Men så da? Snekkeren foreslår fiberduk, eps-betong og bord oppå. Vi har ikke tenkt gulvvarme der, men har det på andre steder i huset. I dette rommet finnes et gammelt vannelement koblet til kjøkkenovnen med selv-sirkulasjon. Rommet skal bli bibliotek med bokhyller langs hele veggene. Det vender mot øst og sør og har vinduer begge veier.

Jeg er takknemlig for hjelp og synspunkter. Mindre kaldt og mindre trekk uten at markfukten vandrer opp i veggene er ønskemålet. Det får gjerne holde i 2-300 år til uten å bli unødvendig dyrt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.