Hei!

Tobelt hus bygget i -63 hvor mellometasjeskilleren består av betongplate ca 10 cm, og oppå det er det opplektet med glassullisolering. Oppå lektene er det deretter spontet trevirke hvor gulvet ligger.
Jeg skal nå renovere kjøkken, gang og bad og tenkte legge vannbåren varme i samtlige rom. Sannsynligvis trenger jeg å bytte ut den isolasjonen som ligger der, ettersom den eksisterende er slitt og har en del annet rusk i.
Tanken først var å fjerne sponten og erstatte med sporede sponplater for slangen og legge fliser i alle rom. Alt selvfølgelig i henhold til produsentens anvisninger med varmeplater osv. Jeg synes imidlertid at det virker ganske omstendelig da det må legges med en plate over i tørre rom, henholdsvis armering og flyting på badet. I tillegg må nok den eksisterende opplektingen byttes ut, da den gamle sannsynligvis er ujevn etter riving og den nye skal legges med c/c 300.
Jeg vurderer derfor alternative løsninger, typisk isopor først og eps-støping oppå der slangen støpes inn direkte.
Hva er deres tanker omkring dette? Andre alternative løsninger? Hva er smidigst og enklest?
Det er viktig med lydisolering da vi leier ut deler av underetasjen.
Takk på forhånd

Styrofoam pluss avrettingsmasse, ja, MEN IKKE EPS! Hvorfor trenger du en avrettingsmasse som er en varmeisolator for varmegulvet ditt? Bare en vanlig selvutjevnende avrettingsmasse for oppvarmede gulv.

S sturnus skrev:
Styrofoam plus screed, yes, BUT NOT EPS! Why do you need a screed that's a heat insulator for your underfloor heating? Just a regular self-leveling screed for heated floors.
Takk for svar.
Tanken med EPS var å redusere totalvekten. Slangen må dekkes med 4-5cm betong om man legger på den måten, og det blir så veldig mye flytsparkel da.

Jeg overså at dette er vannoppvarming. Men da er det kanskje bedre å bruke EPS eller XPS-plater med riller for rørene, deretter legge 4 cm betong og 1 cm selvutjevnende avrettingsmasse?

S sturnus skrev:
I overlooked that this is water heating. But then maybe it's better to use EPS or XPS boards with grooves for the pipes, then add 4 cm of concrete and 1 cm of self-leveling screed?
Det er en bra tanke men jeg glemte å skrive at reglingen er ca 130mm så det er den høyden jeg må komme opp i.

H honkytonk skrev:
så det är den höjden jag måste komma opp i.
Additional fragolit underneath? A smaller layer above the pipe promotes heat migration. Personally, I recommend underfloor heating only with klinker as the finish. All wood-like materials are also good heat insulators. Of course, all parkett manufacturers recommend them for heated floors, but none of them provide data on the thermal efficiency of such a solution.

S sturnus skrev:
Additional fragolit underneath? A smaller layer above the pipe promotes heat migration. Personally, I recommend underfloor heating only with clinker as the finish. All wood-like materials are also good heat insulators. Of course, all parquet manufacturers recommend them for heated floors, but none of them provide data on the thermal efficiency of such a solution.
Det kanskje skulle funke! 😁👍
Jeg er enig angående klinker, og det er nettopp det jeg hadde tenkt å legge.
Mener du med "a smaller layer above the pipe..." at støpe med flytsparkel oppå slangen og så klinker på det?

Siden dette er et vannbasert varmesystem, må det være et ganske tykt lag over røret. Personlig ville jeg brukt 3-4 cm tykt Finbetong med 2 mm armering. Deretter ville jeg lagt 1 cm Flytspackel for å jevne ut nivået og flisene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.