Dessverre er jo eneste måten rundt det å løfte veggene noen mm for å få imellom plast, eventuelt om det *bare* er stein, å feste plasten med butylfug eller noe annet bra og miljøuvennlig mot steinen. ;-) Å løfte en liten bit av gangen bør ikke være noe problem om enn noe tidkrevende.

Problemet med Leca er at den slites og skades ved transport og komprimering, så i labtest er det bra, men i praksis er det skadede kuler og støv med i blandingen, jfr uvasket makadam. Dessverre, veldig bra materiale ellers men i alle anvendelser spiller det problemet ingen rolle.

En annen ulempe i ditt tilfelle er at den lave massen kan få fundamentet til å bevege seg innover da det antagelig i prinsippet hviler på bakken og den løse strukturen har fått ta opp frostbevegelser.

Som alltid med gamle hus har de sine egenheter avhengig av beliggenhet og detaljer, så det som er enkelt og bra i ett er dritt i et annet. (Gjelder forresten nye også :) )

Er huset forresten tenkt som helårsbolig?

Veldig bra tanker der, takk. Og huset skal være hovedsakelig sommerbolig, men en og annen helg de andre årstidene blir det også. I dagens situasjon er det helt vanvittig dårlig med tanke på varme, det går med omtrent 6-7 kW for å holde 20 grader inne hvis det er -10 ute. På 40 m2... :)

Du sa ikke noe om tilstanden til det du gravde opp? Ser det ut til å ha vært fuktvandring inn via moldbänken? Har det klart seg tidligere så kanskje den enkleste løsningen er å fylle opp grunnen igjen, men sørge for at det drenerer bedre (f-n så teoretisk det hørtes ut)...

Har ikke funnet noe mer fornuftig (fra et bygningsvernstandpunkt) enn disse som fyller trossbotnen med leire. Trekkfritt om man fyllningstetter nøye mot syll (gjerne så det går sammen med en leirepussing)...
I utgravd grunn anbefales det også å sørge for at det er tett mellom bunnsyllen og steingrunnen. Antar at man vil få fuktvandringen til å skje et annet sted enn mot/ved bunnsyllen. Luftingen skjer ifølge den artikkelen et stykke nedenfor, men fortsatt via grunnen.
Tror uansett at om du kan få til høyden på lecakulene så skal det nok være en god løsning. Bare husk å bygge inn rør etc. slik at disse kan isoleres separat, spesielt hvis du skal ha noe varme for å hindre frysing av for eksempel vann...
Den utvendige delen (drenering/markisolering) er også et alternativ selv om det er for fritidsbruk siden det er forholdsvis rimelige tiltak. Markisolering motvirker dessuten grunnbevegelser fordi det blir varmere under huset...

Jeg har faktisk ikke revet opp gulvet ennå, men det vil antagelig være i ganske dårlig stand. Det ligger nemlig både en gammel linoleumsbelegg, lekter og sponplate og et plastbelegg på gulvet, så fuktinnholdet kan nok ha blitt ganske høyt, uansett om det har fungert i 150 år før beleggene kom dit. Kommer tilbake med litt bilder når jeg har revet om noen måned.

Ingen som har forsøkt å legge celleplastplater ytterst? Man risikerer kanskje problemer med fukt som ikke kan vandre opp akkurat der, men resten av gulvet burde det holde med?

Hva har dere lagt/tenker å legge for isolasjon i gulvene? Jeg føler meg tvilende til alt annet enn cellulose siden jeg har hørt skrekkeksempler på gamle hus med muggen gullfiber...

jon_h: hvordan har det gått med gravingen og har du kommet på en fungerende løsning?

Det har ikke kommet en millimeter til akkurat nå. Har fullt opp med jobb og annet, så det har blitt utsatt litt til fremtiden. Men før midtsommer skal det være revet og gravd, så det kommer rapporter senere.

Jeg har en gammel torpargrunn og den fikk nytt bjelkelag, isolert med Termoträ (en løsull).

Men det løser jo ikke helt problemet mitt. Hvilken isolasjon jeg bruker kan jo være det samme om den må ligge i et bjelkelag med blindbunn. Det er jo en slik som ikke kan monteres på en tilfredsstillende måte.. Men takk for innlegget ditt uansett.

Ok, du får rapportere når du har kommet videre! Selv har jeg bare noen traller med jord/sand igjen. Er nede på ca 70-80cm dybde nå. Så skal noen kattglugger tas opp, drenering rundt et hjørne gjøres. Noen steiner i grunnen skal få litt støttebetong så de holder seg på plass. Så er det på tide med gulvreglene og isoleringen!

Absolutt, jeg legger ved rapport med bilder om hvordan jeg løser det. I løpet av sommeren, må først bygge til alle andre enn meg selv.. :)

Hvordan går det?

For meg er det nært nå! All jord ute, kattglugger på plass. Det skal inn noen trillebårer med singel, så er for bjelkelaget. Planen nå er å støpe søyler så langt ut mot ytterveggene det går og forankre bjelkene i det. Men så har jeg ikke løst problemet enda med isolering og bunnen mot ytterveggen.

Jeg rev opp gulvet forrige uke, og fant en merkelig konstruksjon, ikke i det hele tatt den jeg trodde etter å ha revet gulvet i kammerset. Man hadde lagt 20 cm høye bjelker direkte på bakken, og omtrent halvveis opp på disse hadde man konstruert en blindbunn på hvilken man deretter hadde fylt med ren trekull. Dog sluttet denne konstruksjonen en halv meter innenfor alle yttervegger, der hadde man i stedet fylt opp med stein (20-50 mm store omtrent) og deretter kalkmørtel. Jeg har aldri sett eller hørt om noe lignende. Den største delen av blindbunnen hadde rast ned, og bjelkene var litt angrepet av råte under, men alt i alt var det hele i utrolig mye bedre stand enn jeg forventet meg.

Rivingen fortsetter neste uke, eller uken etter det, og jeg kommer tilbake med bilder når jeg har kameraet tilgjengelig.

Har bare lest gjennom tråden slurvete, men min spontane reaksjon er -bygg ingen krypkjeller (uteluftsventilert grunn) der det ikke allerede finnes en! Den uteluftsventilerte grunnen er i seg selv en risikokonstruksjon, spesielt om sommeren da fuktig luft "blåser inn" og kondenserer i det kaldere rommet. Det er ikke alltid nødvendig å ventilere grunnen!

Hør med byggnadsvårdskunninga, det finnes andre måter å håndtere det på! Som du selv la merke til var ikke bjelkene i så dårlig stand som du trodde. Det finnes mange eksempler der bjelker lagt direkte på bakken eller i sand har klart seg utmerket! Jeg har ingen direkte løsning men det finnes mye litteratur, kunnskapsrike folk å spørre, og tidsskrifter, for eksempel "Byggnadskultur".

Som sagt, leste tråden raskt, så med forbehold om at jeg har misforstått noe:)

Totte_S
Jeg har en lignende gulvkonstruksjon som jeg holder på å renovere. Etter noen overveielser med en seriøs snekker kom vi frem til at det sikreste i mitt tilfelle er å gjøre samme konstruksjon igjen, men med friskt materiale. Det blir som et tradisjonelt bjelkelag med kun 70 mm min.ull og kun ca 10 cm luft mot bakken i grunnen. Samme konstruksjon som tidligere, bare jeg bytter ut 10 cm kutterspon med 70 minull og bytter ut dårlige bjelker med stendere. Mine bjelker lå på steiner direkte på bakken. En del gammelt organisk materiale har ligget der siden 40-tallet, som jeg vil rydde ut så godt det lar seg gjøre. For øvrig håper jeg at den nygamle varmgrunn står seg i 65 år til.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.