Heisann. Vi har et vindu som vi vil sette trekantlister rundt alle fire sider. De skal møtes langs kantene i 45g vinkler. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gjære dem (altså på hvilken måte jeg skal holde dem i gjærsagen for at vinkelen skal bli riktig rundt hjørnene.
Noen som kan hjelpe meg med dette?
Linker bilde på vinduet og trekantlisten.

mvh
 
  • Vindu med treramme sett i lys fra innsiden, med svakt lysglimt fra lamper reflektert i glasset.
  • Ekfarget kvartstafflist med dimensjoner 10x10x2500 mm, vist på hvit bakgrunn fra en produktside hos Bauhaus.
Legg den som på bildet og sett sagen på 45 grader. Og deretter legger du den på andre siden av sagen og vrir sagen til 45 grader den andre veien.
Det der er forresten ingen trekantlist.
 
K Kane skrev:
Legg den som på bildet og sett sagen på 45 grader. Og deretter legger du den på den andre siden av sagen og vrir sagen til 45 grader til den andre siden.
Det der er ingen trekantlist forresten.
Slik ser listen ut i virkeligheten. Usikker da om det er en kvartslist eller trekantlist?
Okei, så man holder den i sagen med den "fine" siden opp. Gjærer det ene hjørnet 45 og deretter snur sagen slik at den gjærer 45 til den andre siden bare?
 
  • En list i et rom med lyst tregulv, sett ovenfra. Listens form kan være enten kvarts- eller trekantslist.
  • List av trekanformet trevirke vist ovenfra, hviler på et lyst tregulv.
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Sånn ser listen ut i virkeligheten. Usikker på om det er en kvartslist eller trekantlist?
Okei så man holder den i sagen med den "fine" siden opp. Gjærer det ene hjørnet 45, så snur sagen så den gjærer 45 til den andre siden bare?
Ja.
 
Ta noen biter og prøvsag, beste måten å lære seg å kappe men også snekre.
 
  • Liker
Hammare&Spik og 1 annen
  • Laddar…
Bestem hva som er opp/fram/ned, og hold listen i det grepet og vri den aldri.

Gulvlister således på høyden hele tiden også ved kapp.
Vindu lister, alltid med fronten hele veien fram til kappene, der den må vris for å legge seg ned.
Taklister, alltid med oversiden opp også ved kapping.

Slik gjorde jeg i begynnelsen og så gikk det av seg selv.

Det finnes mange måter å tenke på, men denne måten er en god start for å få forståelse om hvordan det skal kappes.

Har jo bygget et 6kantet tårn i 3 etasjer så jeg har lært meg ;-)
 
  • Liker
Hammare&Spik og 1 annen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Bestem hva som er opp/ned/framover, og hold listen i det grepet og vri den aldri.

Gulvlister således på høyden hele tiden også ved kapp.
Vinduslister, alltid med fronten hele veien fram til kappen, hvor den må vris for å legge seg ned.
Taklister, alltid med oversiden opp også ved kapping.

Så gjorde jeg i starten og så gikk det av bare farten.

Det finnes mange måter å tenke på, men denne metoden er en god start for å få forståelse av hvordan det skal kappes.

Har jo bygd et 6kantet tårn i 3 etasjer så jeg har lært meg ;-)
Takk for tipsene! Skal prøve i dag,
Stilig med tårnet :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.