Totte_S
mattiasp skrev:
For øvrig gjærer man bare ytterhjørner, ikke innerhjørner.
Nå blir det litt off topic, men hvordan ser det ut / skal det gjøres ifølge deg om man ikke gjærer innerhjørnet på en hulkillist?

mattiasp skrev:
For øvrig gerer man bare ytterhjørner, ikke innerhjørner.
Kan du forklare nærmere hva du mener...

Jo, jeg kom på at det finnes en raskere måte enn å bruke sirkelsag for figursagingen. Sist jeg listet, testet jeg en metode som jeg plukket opp på "Fine Homebuilding"s forum "breaktime". Dessverre kan man ikke vedlegge AVI-filer her, men det fungerer slik at man monterer et grovkornet, ca 40 mesh, sandpapir på sin med støtteplate forsynte vinkelsliper, og sliper bort det treverket som ikke skal være der. Det støver som f-n, men man får en pen profil på ca 30 sek.

Totte_S
Aha! Poletten har falt! Forsto ikke at lenken i mattiasp:s innlegg hørte sammen med kommentaren om gerning av innerhjørner.

Bra lenke generelt sett, bra å lese når man gjør øvelsen "bli kjent med din nye gjærsag" ;-)
Dere som ikke har sjekket, gjør det!

Jeg har limt alle listene og foringene mine, og etter 3 år har jeg ikke en eneste geringsskjøt som har sprukket takket være PL 400. Hele ideen går ut på å lime så nær geringsskjøten som mulig slik at limet holder listen på plass selv om treet beveger seg med årstidene. Tre sveller om sommeren (tar til seg fuktighet) og tørker om vinteren (avgir fuktighet), alt avhengig av luftfuktigheten. Jeg pleier som nevnt å lime mest på den siden av listen som er mot taket, geringsskjøten eller døråpningen, og kun lime noen få klistremerker på den andre siden, dvs. siden som ligger mot veggen eller tapetet. Deretter tapetserer jeg noen millimeter over listen og lar tapetet ta opp eventuelle bevegelser i treverket. Dette har fungert 100% for meg. Videre har jeg en trykkluftdrevet dykkerpistol som er det beste jeg har kjøpt. Da trenger man bare holde listen på plass og så skyte den fast med pistolen, og det eneste som synes, er et lite hull etter spikeren. Dette kan enkelt skjules med litt latex slik at man kan male direkte. Vil man ikke se spor etter spikerhodet, blir det best med sparkel, men da må man vente til det tørker før man sliper og maler. Jeg har gjort dette i hele huset mitt, og det ser fortsatt etter 3 år ut som om listene er støpt på plass.

Et annet tips i denne sammenhengen er at jeg har brukt Bostic S 20 byggfugemasse i stedet for latex. Latex har en tendens til å fortsette å tørke etter at man har malt over den, noe som kan føre til sprekker i fugen. S 20 er mer gummiaktig enn latex. Etter at jeg har spikret fast alle listene og foringene, har jeg trykt inn S 20 i alle sprekker og åpninger, latt det tørke og så malt. Man må tørke bort alt overskudd med fingeren, og det er naftabestemt, så det klistrer en del. Så maler jeg aldri med vannbasert maling, men bare med ekte lakknaftabestemt maling som flyter ut ordentlig. Dette har gitt et perfekt resultat som har holdt seg i 3 år, og det vil nok ikke bli noen endring i fremtiden når det kommer til sprekker og åpninger. :)

jerk skrev:
Biltema har billige forlengerbare stenger som lett kan gjøres lengre. De fungerer bra til et slikt arbeid.
Hei Jerk,
Er det takstøttene du har brukt, eller finnes / fantes det en annen type på biltema som passet bra? Når jeg ser på deres nettside nå så finner jeg bare http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1701&iItemId=83963 som jeg synes passer til beskrivelsen.

Mvh
Stefan

ja det er dem jeg mener. Vet ikke om det er nøyaktig de samme, ting utvikler seg med tiden men det ser ut til å være dem.

Høres bra ut og takk for raskt svar.
Hvordan er funksjonen på dem, kan man "pumpe" dem ut så man øker trykket, eller er det et klikkfeste som man trykker på når de har passe lengde?

/Stefan

Den jeg brukte kunne man trykke fra hverandre lignende en klemtvinge. Tror at jula selger en teleskopstøtte som fungerer sånn for 149 kr

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.