26.302 lest ·
24 svar
26k lest
24 svar
Hvordan feste taklist mot nedfelt gipstak & teglvegg?
Hei,
Jeg har altså reglert ned taket med metallregler, for å skjule elektrisitet og få inn spotter. Satte 13 mm gipsplater opp mot reglene.
Rundt omkring tenker jeg å sette opp enkle taklister, såkalt hulkillister (se vedl. bilde).
Noen av veggene er trepanel, og da er det vel bare å spikre med dykkert gjennom listen inn i treveggen.
Spørsmålet er hvordan jeg fester disse mot veggene som er av pusset tegl, vanskelig å spikre uansett.
Og lime mot gipsen er nok en dum idé hvis trelisten rører på seg. Å spikre inn i gipsen har jeg hørt at man ikke skal.
Tror dere på spikerplugg, typ horisontalt gjennom trelisten inn i teglveggen, eller?
Og i så fall, hvilket borr bruker man for spikerplugg, man pleier jo tydeligvis å bore rett gjennom list og vegg, og deretter spikre inn spikerpluggen. SDS-boret i borhammeren går jo neppe gjennom trelisten direkte. Trebor, funker det for å lage hull til spikerpluggen i teglet?
Mvh/
Alko
Jeg har altså reglert ned taket med metallregler, for å skjule elektrisitet og få inn spotter. Satte 13 mm gipsplater opp mot reglene.
Rundt omkring tenker jeg å sette opp enkle taklister, såkalt hulkillister (se vedl. bilde).
Noen av veggene er trepanel, og da er det vel bare å spikre med dykkert gjennom listen inn i treveggen.
Spørsmålet er hvordan jeg fester disse mot veggene som er av pusset tegl, vanskelig å spikre uansett.
Og lime mot gipsen er nok en dum idé hvis trelisten rører på seg. Å spikre inn i gipsen har jeg hørt at man ikke skal.
Tror dere på spikerplugg, typ horisontalt gjennom trelisten inn i teglveggen, eller?
Og i så fall, hvilket borr bruker man for spikerplugg, man pleier jo tydeligvis å bore rett gjennom list og vegg, og deretter spikre inn spikerpluggen. SDS-boret i borhammeren går jo neppe gjennom trelisten direkte. Trebor, funker det for å lage hull til spikerpluggen i teglet?
Mvh/
Alko
Moderator
· Stockholm
· 57 870 innlegg
Fant via et eldre innlegg her (bruk søkefunksjonen) en bra Amerikansk side om hvordan man setter opp taklister, spesielt rettet mot kunsten å geringskutte pent.
Men der ble det også tipset om at i et tilfelle som ditt først sette en trekantlist som passer innvendig i taklisten din (skal være 1-2mm glippe), og deretter spikre eller skru taklisten i trekantlisten. Har fungert utmerket for meg.
Men der ble det også tipset om at i et tilfelle som ditt først sette en trekantlist som passer innvendig i taklisten din (skal være 1-2mm glippe), og deretter spikre eller skru taklisten i trekantlisten. Har fungert utmerket for meg.
Takk for svar! Skal lete opp den der andre tråden, juast gerning er jo litt tricky, og jeg hører ikke til dem som gledelig fyller 15mm-gliper med latex 
Apropos din spesialmetode - flyttes ikke bare problemet da? Altså: hvordan fester du trekantslisten mot tak/vegg i tilfelle puss/tegl+gipsskriver?
Mvh/
Alko
Apropos din spesialmetode - flyttes ikke bare problemet da? Altså: hvordan fester du trekantslisten mot tak/vegg i tilfelle puss/tegl+gipsskriver?
Mvh/
Alko
Moderator
· Stockholm
· 57 870 innlegg
Trekantlisten kan man da velge å bare feste mot den overflaten som den er lett å feste mot (taket om du finner bjelkene). Alternativt kan man da feste litt grovere med spikerplugg eller lignende mot veggen. Det gjør jo ikke noe hvordan det ser ut i trekantlisten.
Jeg festet den bare mot taket på de veggene som var pusset (bare ca 3m av 25).
Jeg hadde en ganske bred hulkillist 71mm, det gjorde at det ble plass for en rimelig stor trekantlist bak.
Om jeg husker det så skal jeg se om jeg kan lenke inn siden her senere i kveld. Har ikke lenken på denne datamaskinen.
Jeg festet den bare mot taket på de veggene som var pusset (bare ca 3m av 25).
Jeg hadde en ganske bred hulkillist 71mm, det gjorde at det ble plass for en rimelig stor trekantlist bak.
Om jeg husker det så skal jeg se om jeg kan lenke inn siden her senere i kveld. Har ikke lenken på denne datamaskinen.
om jeg var deg, ville jeg limt med pl 400 eller pl 600 og brukt noen støtter til å presse listen opp mot hjørnet med. Hvis du skal prøve å forbore og plugge, tar det uendelig mye lengre tid enn å fikse noen passende støtter til å presse listen med. Videre beveger ikke listen seg etter at du har malt, dvs du får et varig pent malerarbeid selv etter noen år når listen garantert kommer til å sitte fast og ikke røre på seg når den har tørket. Det blir litt klissete når du holder på, men det blir mye bedre når det er ferdig enn å prøve å spikre i en stålsøyle. Dessuten blir det mindre sparkelarbeid. Biltema har billige forlengerbare støtter som lett kan gjøres lengre. De fungerer bra til et slikt arbeid. PL 400 brukes med fordel til all kledning og listing da malerarbeidet senere ikke tørker og sprekker. Man må bare tenke over hvor man setter limklikkene slik at treverket kan bevege seg i riktig retning, dvs mot tapetsiden eller latexsiden om man så ønsker.
Lykke til
Jerk
Lykke til
Jerk
Jeg hadde gått for Hempularens variant, med trekantlist.
Akkurat som han sier, fest trekantlisten med hva du vil. Du burde kunne skru den i veggrellene, for de kan jo ikke være så vanskelige å finne.
Deretter fester du taklisten med dykkert, det kommer til å bli flott.
Spikerplugg, blir IKKE pent gjennom taklisten!
Lykke til
Akkurat som han sier, fest trekantlisten med hva du vil. Du burde kunne skru den i veggrellene, for de kan jo ikke være så vanskelige å finne.
Deretter fester du taklisten med dykkert, det kommer til å bli flott.
Spikerplugg, blir IKKE pent gjennom taklisten!
Lykke til
Takk for svarene!!
Synes det hørtes bra ut når jeg leste om Jerks limalternativer (hvor finner man PL400?), siden tidsmangelen er en faktor, og jeg ikke ser behov for å demontere taklisten uten at taket også rives.
Problemet med trekantslisten er at jeg har lagt ned med primær/sekundær-regler (uten veggski å snakke om), finnes altså ikke mye til regler å feste i, og veggen er som sagt mest puss. I trevegg hadde det vært midt i blinken, men da hadde jeg typ kunne spikret hulkillisten direkte like gjerne.
Hva sier Naresjö og Hempularen, er lim ikke bra eller? Kan tenke meg at skjeve lister kan være et problem når man limer og list-vegg/tak skal ligge helt uten glipp, men det kanskje Biltema-støttene fikser...
/Alko
Synes det hørtes bra ut når jeg leste om Jerks limalternativer (hvor finner man PL400?), siden tidsmangelen er en faktor, og jeg ikke ser behov for å demontere taklisten uten at taket også rives.
Problemet med trekantslisten er at jeg har lagt ned med primær/sekundær-regler (uten veggski å snakke om), finnes altså ikke mye til regler å feste i, og veggen er som sagt mest puss. I trevegg hadde det vært midt i blinken, men da hadde jeg typ kunne spikret hulkillisten direkte like gjerne.
Hva sier Naresjö og Hempularen, er lim ikke bra eller? Kan tenke meg at skjeve lister kan være et problem når man limer og list-vegg/tak skal ligge helt uten glipp, men det kanskje Biltema-støttene fikser...
/Alko
PL 400 finnes på de fleste byggevarehus. Bauhaus har både pl400 og pl600. PL600 har kortere tørketid enn 400, men er nok ellers samme sak. Har du først fått listene på plass, får du dem ikke av når limet har tørket annet enn at listene eller gipsen går i stykker.
Lykke til
Lykke til
Personlig hadde jeg IKKE limt listene. Flere grunner, den første er at jeg ikke er noe proff på dette, altså vil jeg ha noe som er så "tilgivende" som mulig. Kan bare tenke meg hva som kunne skje, av erfaring synes jeg det var jævlig å spikre opp disse lange listene, hvordan er det ikke da å lime det... Listen kommer mot tapeten, vipps så har du lim på tapeten... Om du ikke er helt fornøyd, kan du ta ned listen, men ikke med lim. Så må du jo ha trykk på listen for at den skal feste.
Visst du kanskje fikser dette gallant, da er det bare å gratulere! Men jeg skulle aldri ha klart det, ettersom jeg vet om MINE begrensninger.
Nei, jeg hadde satt en trekantlist, du har jo veggstendere, forbore horisontalt gjennom listen og skru inn i stenderen. Om du må feste der det bare er gips, plugg eller bruk "metallskrue" (finnes noen som er grovgjenget og man deretter bruker skruer n vanlig skrue i, vet ikke hva disse heter) så hadde jeg festet din list, enkelt og TILGIVENDE Passer i alle fall meg som hånd i hanske. Lykke til!
Visst du kanskje fikser dette gallant, da er det bare å gratulere! Men jeg skulle aldri ha klart det, ettersom jeg vet om MINE begrensninger.
Nei, jeg hadde satt en trekantlist, du har jo veggstendere, forbore horisontalt gjennom listen og skru inn i stenderen. Om du må feste der det bare er gips, plugg eller bruk "metallskrue" (finnes noen som er grovgjenget og man deretter bruker skruer n vanlig skrue i, vet ikke hva disse heter) så hadde jeg festet din list, enkelt og TILGIVENDE Passer i alle fall meg som hånd i hanske. Lykke til!
La deg ikke skremme. Man legger listen på plass etter at man har saget til riktig lengde og sjekket at gerningen er bra. Deretter løfter man opp listen på plass ved hjelp av støttene. Deretter påfører man små limklatter på listkanten mot taket ca 1 cm inn på listen med hjelp av limsprøyte. Så presser man den fast med grepet som sitter på støtten slik at listen presses mot taket samtidig som man justerer den riktig. Det er like lett å få til dette som å stå på stige med den ene albuen mot listen og prøve å holde med den andre hånden og holde spikeren med den tredje... hva det nå enn måtte være. Har man ikke dykkpistol så holder jeg på liming ved hjelp av biltemas takstøtte.
Jættetakk naresjø og hempularen for tips om trekantslist, og jeg kjenner virkelig igjen naresjøs beskrivelse av hvordan det kan lage trøbbel selv om det høres så enkelt ut om man er amatør, det er akkurat de der detaljene som for eksempel at limet renner av listen når man vender opp den mot taket, som man glemmer i planleggingen og som tar så utrolig mye tid og energi å komme rundt.
Kommer likevel til å prøve meg på jerks lim-variant. Hadde en snekker over i går som bygget balkongrekkverk, og han syntes at PL400 er topp for akkurat lister. Mitt problem er at jeg ikke kommer til noen spikerslag for å spikre listen mot, jeg har jo bare hattprofiler som ligger kanskje 10 cm fra veggen, og som gipsen sitter mot.
Mitt alternativ til lim, er å skruplugge inn taklisten mot pusset vegg, og det er ikke så lett med tynn hulkillist.
Prøver lim (dog bare mot gipstaket, med noen få klikk mot veggen, om man skulle ville rive alt en gang), og funker det ikke, så skrur (plugger) jeg opp trekantslist mot pussvegg, for så å sette hulkillisten med dykkert mot trekantslist. Burde også funke bra synes jeg!
jerk, hvordan mener du når du skriver...
"PL 400 brukes med fordel til all foring og listing da malerarbeidet senere ikke tørker istykker og sprekker. Man må bare tenke på hvor man setter limklikkene så treet kan bevege seg i riktig retning. dvs mot tapetsiden eller lateksiden om man så ønsker".
Kan man lime hulkillen først og fremst mot taket (kommer aldri til å ta ned listen uten å rive taket tror jeg) med noen klikk mot veggen, eller kommer det til å løsne hvis det beveger seg (pusset teglhus, burde stå stille)?
Og hvordan mener du at maleriet ikke tørker istykker, hva har det med limingen å gjøre??
Mvh/
Alko
Kommer likevel til å prøve meg på jerks lim-variant. Hadde en snekker over i går som bygget balkongrekkverk, og han syntes at PL400 er topp for akkurat lister. Mitt problem er at jeg ikke kommer til noen spikerslag for å spikre listen mot, jeg har jo bare hattprofiler som ligger kanskje 10 cm fra veggen, og som gipsen sitter mot.
Mitt alternativ til lim, er å skruplugge inn taklisten mot pusset vegg, og det er ikke så lett med tynn hulkillist.
Prøver lim (dog bare mot gipstaket, med noen få klikk mot veggen, om man skulle ville rive alt en gang), og funker det ikke, så skrur (plugger) jeg opp trekantslist mot pussvegg, for så å sette hulkillisten med dykkert mot trekantslist. Burde også funke bra synes jeg!
jerk, hvordan mener du når du skriver...
"PL 400 brukes med fordel til all foring og listing da malerarbeidet senere ikke tørker istykker og sprekker. Man må bare tenke på hvor man setter limklikkene så treet kan bevege seg i riktig retning. dvs mot tapetsiden eller lateksiden om man så ønsker".
Kan man lime hulkillen først og fremst mot taket (kommer aldri til å ta ned listen uten å rive taket tror jeg) med noen klikk mot veggen, eller kommer det til å løsne hvis det beveger seg (pusset teglhus, burde stå stille)?
Og hvordan mener du at maleriet ikke tørker istykker, hva har det med limingen å gjøre??
Mvh/
Alko
Lykke til Alko, skriv gjerne og fortell om hvordan du som "amatør" syntes det var å bruke PL400. Hvem vet, kanskje også jeg endrer mening i spørsmålet... 
Men som Addee skrev, å lekte ut veggene før så man har noe å feste f.eks. taklisten i, det er jo sånt man glemmer som amatør... SUKK!!
Men som Addee skrev, å lekte ut veggene før så man har noe å feste f.eks. taklisten i, det er jo sånt man glemmer som amatør... SUKK!!
Virkelig, jeg kunne ha satt noen 45*45-er, la plåt-primærreglene hvile på disse. Hadde slått to fluer i en smekk (lettere å sette list + støtte for primære). Irriterende! Men men, nå får jeg bite i det sure eplet, eller beske PL400-an 
/Alko
/Alko
Å lime fast trekantslisten og deretter spikre taklisten i trekantslisten med dykkertpistol må jo være det beste, eller?
For øvrig gjærer man bare ytterhjørner, ikke innerhjørner.
Her er lenken jeg ga til hempularen for noen år siden:
Installing Crown Molding | Homeowner's Handbook | THIS OLD HOUSE
For øvrig gjærer man bare ytterhjørner, ikke innerhjørner.
Her er lenken jeg ga til hempularen for noen år siden:
Installing Crown Molding | Homeowner's Handbook | THIS OLD HOUSE