Hvordan ville dere festet denne kantlisten?
1. Lime?
2. Bore og spikre ovenfra?
3. Bore og spikre fra siden?
4. Annet måte?

Det er oppgangen fra en trapp om det spiller noen rolle.

IMG_20200524_115336.png

IMG_20200524_115349.png

2+3 skulle jeg ha gjort.

Protte

Du bør ikke spikre ovenfra for det ser ut som et parkettgulv som beveger seg, og du vil ikke spikre det fast i underlaget. Spikre i siden, alternativt lime siden med type tec7 eller pl800 eller lignende. Da er det lett å justere listene så geringsvinkelen blir perfekt. Bare husk å ikke legge for tykt lag med lim så det eser ut nedenfor listen, for det kan være litt vanskelig å fjerne, men hvis det skjer, så la det tørke og skjær det bort med et nytt gipsblad. Dessverre vil nok gering tørke fra hverandre litt med tiden, men veldig pent saget!

Sist redigert:
  • Liker
peterlarsen
  • Laddar…
dobbeltklebende tape!

En måte å gjøre selve gjæringen litt sterkere på er å bore et hull mellom delene i gjæringen og sette inn en eller to dykkert som låser delene mot hverandre...så holder det seg fint lenge

S Snickarkirre skrev:
Du bør ikke spikre ovenfra, for det ser ut som et parkettgulv som beveger seg, og du vil ikke spikre det fast i underlaget. Spikre fra siden, alternativt lim siden med noe som Typ tec7 eller pl800 eller lignende. Da er det lett å justere listene slik at gjæringen blir perfekt. Bare husk å ikke bruke for mye lim slik at det flyter ut under listen, for det kan være litt trøbbel å få bort, men om det skjer, la det tørke og skjær det bort med et nytt gipsblad. Dessverre vil nok gjæringen tørke litt fra hverandre med tiden, men det er veldig flott saget!
Hvordan er NoNails sammenlignet med tec7 / PL800? Tror jeg har litt av det nemlig.
Hvis man limer fra siden, og senere tråkker på listen. Føles som den veldig lett faller av da?
Takk, ble noen fine justeringer med sagingen!

T tobbbias skrev:
En måte å gjøre selve geringsskjøten litt sterkere er å bore et hull mellom delene i geringsskjøten og sette inn en eller to dykkert som låser delene mot hverandre...så holder det seg fint lenge
Lime sammen geringsskjøten med trelim, vil det fungere? Eller kanskje med sikaflex, som er litt mer bevegelig.
Føles som veldig lite materiale for at jeg skal klare å bore og sette dykkerts der.

Jo du kan prøve med trelim kan nok funke. Føles som stor risiko for at det sprekker hvis du prøver å spikre sammen geringen når listen er så tynn. Ellers får du la listene ligge en stund og akklimatisere seg før du fester dem. Hvis du skal male dem, så går det jo an å forbedre når det vel har tørket fra hverandre. Nonails vet jeg ikke hvordan det er, har aldri brukt det. Men har limt mye med tec7 og pl-800 og lignende lim på jobben, og hvis det får herde ordentlig så sitter det som fjell etterpå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.