Hei, sitter akkurat i startgropene med å renovere noen rom i huset mitt (lettbetong). Det er noen sprekker i lettbetongen som synes gjennom tapeten osv. Tenkte nå å smelle på gips utenpå dette for å få en ny overflate å begynne fra. Hvordan skal jeg da feste platene på veggene? Føler ikke for å rive ned all gammel tapet for deretter å lime platene på betongen. Ingen som har prøvd å dra på noen strenger med settlim på platen og deretter skru/spikre?? Hva bør jeg i så fall ha for spiker/skruer?

/Johan

B
lim finnes,
skru får du nesten teste lengder

Skal man skruve så er en spiklekt (ja ja det skal jo skrues iofs) en enkel løsning så man slipper bore så mye i betongen, så kan man samtidig tulle dit de stikkontakter/kontakter man mangler.

Plugg finnes jo i 100 forskjellige sorter så der er det jo bare å ta det man synes virker bra.

B
savnet betongen

Har lettbetong i en tilbyggingsdel som jeg gipset om for 8 år siden.

Saget 15cm remser i plywood som jeg spikret fast med klippspiker som jeg så skrudde fast gipsplatene i.

Dra også ekstra remser over og under vinduene og gulv/tak hvis du vil ha mulighet til å skru/spikre lister etter at du har satt gips.

Jeg limte, rett på den gamle tapeten, sparklet der vi fjernet veggen og den malte veggen på tidligere toalettet. Skrudde i noen skruer i skjøtene der veggen buet litt, brukte fischerplugg, lettbetong er så porøs at det er vanskelig å få skruer til å sitte uten plugg.

B
finnes spesialplugger for gips montering.
lime og plugge gipsen.
da får du tett mellom gips og vegg.
og du får en sikrere oppfesting senere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.