Det ser ikke ut til at renoveringsgips er noen stor favoritt, men jeg bestemte meg likevel for å sette det opp på vår minimale do i andre etasje. Jeg har revet bort en våtromstapet og den gamle gipsen ser elendig ut.

Der jeg kjøpte renoveringsgipsen hadde de bare 900 og de sa at de ikke ville selge 1200 da den så lett gikk i stykker ved håndtering. Når jeg nå skal montere på den gamle gipsen mangler det jo noen stendere da de sitter på cc 600.

Selgeren sa at man da pleier å montere gipsen liggende, men da vil det jo mangle en stender for den liggende skjøten. Gjør det ingenting når det allerede sitter et lag gips på veggen? Vet ikke om det er noen idé å lime heller da det trolig er vanskelig å få platen i press mot den gamle. Eller finnes det noen spesielle ekspansjonsskruer som fungerer for å trekke platene sammen med?

Det er litt for sent nå, men det hadde kanskje vært bedre å rive bort all gammel gips og sette opp helt ny.

/Mats

Hva er det bak gipset? Om det er sponplate eller lignende så er det bare å skru uten å fundere på hvor stenderne er.

Bakom renoveringsgipset er det gammel gips. Bakom det bare isolering.

/Mats

Kjør med lim, fungerer kjempebra

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Ja lime platene virker å være den riktige løsningen. Fant til slutt en instruksjon fra Norgips og gipsbruk er visst det man skal lime med. Da løser det seg og det blir mye enklere da jeg ikke trenger å bry meg om noen stendere. Det som bekymrer meg litt er at jeg allerede har skrudd opp en plate på en vegg der stenderne stemte. Dessverre står det at det ikke holder å skru, men man må lime. Skjønner ikke helt hvorfor. http://www.norgips.se/viewres/index1,1779.htm/2a4cf72cbf1aa82b74ae311b92fae44d0529736b.pdf

/Mats

• Liker
ChristofferRobin
  • Laddar…
lime med Ardex S48, limet og gipsplatene reagerer med hverandre og danner en nesten homogen enhet det gjør det ikke med skrue.
Skru løs platen din og lim den opp isteden, trekk i noen skruer her og der om det trengs men skru ut alle når limet har herdet.

Hva er risikoen med å skru? Man skrur jo opp vanlige gipsplater og det går jo bra. Det finnes risiko for at skruene går igjennom platen. Midten på platen er dessuten merket med små streker på jevne mellomrom, tenkte at det var markering for skruer.

Jeg kjøpte gipsmasse som skal være beregnet for å sette opp gipsplater og Norgips anbefaler jo gipsmasse så håper at det går like bra som Ardex S48

/Mats

finnes vel ingen risiko med å skru om du har stendere bak, men som jeg forstod så var det feil mål på platene, derfor er anbefalingen å lime dem opp istedenfor

Jo i noen tilfeller stemmer det ikke, men den stående platen jeg har satt opp sitter med tre skruerader, en i hver ytterkant og en i midten. Resten av platene limer jeg. Føles som om den sitter tilstrekkelig. Det var litt skohornspassning og vanskelig å få inn den i det lille rommet, så jeg er glad for å slippe å fjerne den.

/Mats

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.