Hei,

Hvordan fester man renoveringsgips på betong? Jeg vet jo at man kan lime med pl 400, har allerede begynt med dette på en mindre del. Men jeg kommer snart til å komme dit hvor gipsen delvis sitter med skrue i sponplate på entréplan og ettersom det er nivåforskjeller på et par mm mellom kjeller og entréplan så vil ikke pl 400 holde gipsen på plass før det har tørket noen døgn.

Finnes det noen type betongspiker som ikke krever boring først? Eller må jeg kanskje bore et par hull, sette plugger og skru fast gipsplaten?

KalleKe
Finnes det noe som heter boardlim, det brukte jeg på mine gips plater. Selges på sekk som deretter blandes med vann.

KalleKe Sammy_j skrev:
Finnes noe som heter boardlim, det brukte jeg på mine gipsplater. Selges på sekk som deretter blandes med vann
Aha, på hvilken måte er det bedre enn monteringslim? Fester det direkte?

Flisefix, pussmørtel burde fungere med om det er veldig ujevnt. Gjorde så for typ 15 år siden og sitter fortsatt. Dog ikke med på hvorfor ikke PL400 skal fungere? Lime, dra fra hverandre. Vente en stund og trykk til igjen. Aldri hatt problem at det har løsnet da.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
KalleKe
S snowjim skrev:
Aha, på hvilket vis er det bedre enn monteringslim? Fester det direkte?
Helt ærlig har jeg ingen anelse, men når jeg spurte i byggevarehandel så anbefalte de det, dog jækla dyrt per plate vil jeg minnes :p

Jeg pleier å bruke gipsmørtel og så en 6 mm pussekam. Det fester seg med en gang og sitter som fjell! Er det ujevn vegg så puss den jevn først med gipsmørtel ellers vil gipsplatene bli gropete på veggen. Fukt betongen med litt vann fra en sprayflaske før du legger på mørtelen (eller gipsplaten).

Ja, det virker være mange som bruker gips. Kan jeg så unngår jeg gjerne å søle med mørtel overhodet, noen ganger er det dog et must.

Vi valgte som sagt PL 400 og det viste seg å fungere bra. Det tar riktignok 1-2 døgn før det tørker, men det holder at man presser det på veggen noen minutter for at det skal sitte der. Vi måtte såklart presse litt lengre siden vi har en nivåforskjell.

Platene fikk stå og tørke 2 timer før vi satte skruene i den øvre delen av gipsplatene. Det gikk ikke å drive inn skrue for skrue uten at en måtte holde platen på plass mens en annen drev i et veldig masse skruer, når man så slapp så holdt det bra. Vi får se hvordan det holder i det lange løp.

Her er noen bilder: http://imgur.com/a/KVAXy

Bildene 1 og 2 kan dere se at skruene ikke er satt og at de står ut et ganske bra stykke fra veggen.

Bilde 2 viser første raden med skruer i selve midtdelen, her strammet det ikke fullt så mye, derfor krevdes det ikke så mange skruer der. Det er altså der tre møter betong.

Bilde 3 viser hvordan buen ser ut opp til entreplan der nivå forskjellen var klart størst.

Presser man rundt på gipsen så går det i prinsippet ikke å presse inn det selv om det ikke følger bakstykket 100%. Det betyr så klart at det trolig blir litt skjørere her også, men gjennom litt tester så kan man jo konstatere at renoveringsgips er veldig holdbart! Ville si at det holder bedre enn vanlig dobbelt gips faktisk.

Noen biter måtte sages, og nå i ettertid så kom jeg til å tenke på at de inneholder glassfiber, så egentlig skulle man hatt maske, noe vi dessverre glemte denne gangen :(

Får håpe at dette holder nå! I morgen blir det å sparkle og remse. Fargehuset mente på at det var papirremser som gjaldt her og inget annet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.