Hei,

Holder på å renovere hjemme og har en garderobevegg i et hus fra 60-tallet, dvs. hele veggen er bare garderober og garderobesidene utgjør veggene. Det er antagelig sponplater (13 mm) som er selve garderobene og utgjør en hel vegg mellom to rom. Garderobene er så fordelt til gang og 2 soverom.

Det er flere lag tapet på veggene, og vi rev ned en solid "matte" med tapeter + glassfiberstrie. Det er igjen noen lag tapet, det ytterste laget er veldig smuldrete, men det innerste laget ser ut til å sitte godt fast. Vi har forsøkt å rive så mye vi kan, men nå er det veldig ujevnt og for å slippe bredsparkel på den gamle tapeten tenkte vi oss rehabiliteringsgips, da de øvrige veggene får OSB + gips, så ytterste materialet blir det samme.

Skrudde opp en plate med 30 mm gipsskrue, men da jeg innså at det bare var 13 mm tykt, gikk alle skruene inn i en av garderobene.

En tanke er å sette stendere på innsiden av hver garderobe, men det estetiske hindrer meg litt her.
Ville gjerne bare limt opp gipsplatene på de gamle tapetene, men hva kreves for at det skal sitte i og med de gamle tapetene?
Når jeg har lett her, snakker folk om PL600, PL400, Tec7, boardfix, etc. Hva velger man, hvordan gjør man det, og hva er forbruket?

Det dreier seg bare om noen få plater på en hel etasje, så enkelhet veier litt tyngre enn kostnaden i dette tilfellet, selv om kostnaden selvsagt ikke er ubetydelig.

Kanskje kunne det fungere med standardgips (13mm) og 25mm gipsskruer?

surris
25 mm blir for langt, ved fasingen vil de gå igjennom.

15mm gips finnes. 25 mm skru og 15mm gips er hva jeg ville ha valgt.

Det er bra forslag, ulempen er jo dog at det bygger ut og garderobene på den veggen vil trolig se innsunkne ut.
Men selvfølgelig, man kanskje bare kan bygge ut (sala?) garderoben og dens hengsler.

surris
OK, jeg får ikke noe bilde i hodet hvordan det ser ut. Jeg skaper bildet som at det er en hel vegg i et firkantet rom som må gipses, så forstår ikke hvorfor 15mm ikke skulle funke.

Du får gjerne oppdatere med bilde.

Ble litt sent svar, vedlegger bilder som jeg har.

Det er et rom med 4 vegger.
3 stk "normale" vegger og der har tretex blitt fjernet og erstattet med OSB + 13 mm gips.

Den ene veggen derimot som grenser til et annet soverom består bare av garderobeskap. Totalt 7 garderober, 2 stk med åpningen inn i rommet vi pusser opp, 4 stk inn mot det andre soverommet og 1 stk med åpningen mot gangen. Håper at bildet tydeliggjør det litt.

Bilde 1, viser veggen til høyre for garderobene i rommet. (Som er baksiden av 4 stk garderober inn mot det andre soverommet.)
Bilde 2, viser garderobene, området til venstre for garderoben er siden av en garderobe som har sin åpning ut mot gangen. (Merk tomrommet over).

Tanken med 6 mm var at det kanskje er en utvidelse man kan leve med, har man tykkere tenkte vi spontant at det kan begynne å se litt merkelig ut.

Håper at det ble tydeligere :)

• Rom under renovering med stige, verktøy og spotlight ved siden av et vindu, avdekket vegg som tidligere har hatt tapet.
  • En hvit garderobe er plassert mot en delvis avdekket vegg der tapet er fjernet. Verktøy og gulvplater ligger foran garderoben.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.