Hei

Jeg renoverer et hus fra 1938 som følgelig består av mye virke, mye spontet virke. Jeg har i tidligere prosjekter reist opp disse plankveggene med 45x45 for å få plass til dels litt mer isolering, men også skape forutsetning for en utvidet og skjult elinstallasjon. Jeg har da reist disse 45x45 stående og deretter montert 12mm sponplate + 13 mm gips med forskjøvne skjøter.

Problemet man av og til støter på er at disse stående spontede bordene (2½"6-8) er "koppet", hvilket resulterer i at enkelte lektere havner for "dypt" og andre for "grunt". Man legger imellom masonitt og fikser for å få det til.

Nå kom jeg til å tenke på om man kunne montere 45x45 liggende, da vil de jo "ri" på de høyeste punktene og veggen ville automatisk bli jevnere.

Spørsmålet er, kan man gjøre så? Hvordan blir det med platene som skal opp på veggen? Montere sponet liggende og gipsen stående? Gipsen må vel helt klart monteres stående for å slippe masse endeskjøter?

/Fredrik

Et hett tips kan være å feste 45X45 stående
og med plåtvinkler.
Da kan du justere lettere enn med masonite bak.

Mvh Putte

Takk for tipset!

Er likevel nysgjerrig på noen kommentarer rundt å montere bjelkelag liggende.

Hvordan gjør man hvis man skal ha liggende trepanel på et nyprodusert hus? Havner ikke den liggende bjelkelagsmonteringen på innsiden av stenderverket da?

Jeg gjorde en tilbygging til vårt hus som har liggende panel. Stående stendere og deretter liggende 45*45 innvendig med liggende masonitt, 9,6 mm.

Det var noen her på forumet for lenge siden som hadde festet regler med karmskruv, noe som gjorde det enkelt å justere inn reglene.

Liggende spiler, liggende sponplate, stående gips? Problemet er jo når du skal skru gipsen, du har bare sponplaten å skru i. Hvis du limer gipsen burde det kanskje funke.

Montere stående spiler med karmeskruer er bra, men ganske omstendelig og dyrt. Jeg ville ha montert spilene med en helgjenget skrue, hatt en kileformet distanse som jeg flyttet etter behov.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.