Holder på å renovere gangen og skal bytte alle overflater. Det jeg har merket er at veggene er ganske "bølgende" og er nå bygget opp av stående spontede planker med tretex? Og masonite. Oppå det satt det "renoveringsgips" som jeg nå har revet bort.

Spørsmålet er hvordan jeg får veggen så glatt som mulig? Da tanken er å ha brystpanel. Samtidig må det ikke bygges mer enn nødvendig.

Sist redigert:
ta bort masoniten og gipse med 13mm gips direkte på tretexen? Vil du ha det perfekt i alle retninger og kanter gjenstår det vel å legge opp lekter og deretter på med valgfri plater.

Ja det skulle være det beste og bygge minst. Men ved nærmere titt sitter det ikke tretex overalt, men på enkelte steder bare masonitt direkte på plankveggen.

Føles som at tretex jevner ut ganske bra for gipsen.

Å bruke stendere går helst bort siden det bygger for mye og det er ganske smalt.

Så hvis jeg river bort alt ned til plankveggen, hvordan jevner jeg ut best for å gipspå?

Sist redigert:
Male plankeveggen bare, og droppe brystpanel? Visst blir det plankevegg hele veien opp, men det kan kanskje bli fint?
'skyter fra hoften'

Det er ikke et alternativ, blir ingen gode løsninger i døråpninger og dører.

Øs gjerne på med flere tips, for å sette gipsen direkte på plankeveggen føles ikke helt korrekt?

richardtenggren
Jeg rev ned masonitt med flere lag tapet på her om dagen, under dette fantes en vegg av stående råspont. Så jeg kjøpte hjem gips og satt opp, noe som gikk veldig raskt og smidig i motsetning til de andre pudsede veggene vi har. Som jeg har forstått så bygger visse dyrere(?) hustilvirkere med råspont under gipsen i stedet for OSB. Ser ikke problemet med gips på råspont?

Okei!
Har merket at nesten hver planke er litt kupa, derfor tenkte jeg at gips direkte på kanskje blir like bølgete?
Huset er bygget i 1943 ...

For lenge siden skrev jeg dette innlegget:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...0929-gipsa-pa-plankvagg-inne.html#post2061761
om mine erfaringer med gips på bølgete plankvegger.

Oppsummert så foretrekker jeg 13mm gips fordi 6mm gir "masonitutseende" med tanke på bølgethet, og jeg foretrekker å rive inn til plankegrunnmuren og pusse den opp i stedet for å lekte på for å spare plass. Tretex under gips er totalt verdiløst. Skruene går inn i gipsen hele tiden.

• Liker
mansjo
  • Laddar…
Interessant tråd, jeg sitter i nøyaktig samme båt.

Hvordan jeg skulle ønske å gjøre det.
På de veggene der det er tretex tenker jeg å sette opp 13mm gips. Og feste gipsen direkte i panelveggen. I mitt tilfelle ser det ut som tretexen også er 13 mm. Dette gjør det lettere ved dørhull, stikkontakter med mer. Men uklart om jeg orker å rive all tretex og sette opp ny gips. Det er ekstra tricky om man skal bytte tretex mot gips bak radiatorene. Så det kan hende jeg bytter til gips på noen vegger og ikke alle.

På de veggene som har masonitt vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. I mitt tilfelle er det hovedsakelig i en indre gang som det kun er masonitt. Og der er det en masse døråpninger og nisjer.

Jeg kommer til å følge tråden med interesse, oppdater gjerne med hva du gjør og hvordan det blir. For min del ligger denne jobben ganske langt frem. Finnes andre deler jeg skal ta tak i først.

ellers er det jo sånn at om man har et eldre hus så må man nok leve med en del skjevheter og bølgete vegger. Det hører liksom med. Gamle hus som er totalt overtidsrestaurerte inni, blir helt intetsigende på en måte. Åhhh, tenker man når man ser et fint lite hus, og så når man kommer inn kan det like gjerne være hvilken som helst Myresjöhus. Faren min gipset direkte på tretex da jeg var yngre, har ingen minner av at det skulle ha vært noe problem og man trenger jo knapt å feste det helt stivt.

Om man kan sette gips med 600 mellom stenderne uten at det blir bølgete, skal man vel kunne sette det på en plankevegg, men man kan jo sørge for å skru i toppene på planken.
Får man en skjøt på gipsen i en dal, må man legge til litt mellom.

Protte

Har kommet et stykke på veien og hittil har jeg revet ned all tretex og erstattet med OSB-plater, de stedene der det sitter tynn masonitt setter jeg gips direkte på plankveggen og som noen tidligere nevnte skru på "topparna", for å få så lite påbygging som mulig.

Nå til neste bekymring, men det kanskje jeg må lage en ny tråd for...

Ohfy skrev:
...
Nå til neste fundering, men det kanskje jeg må lage en ny tråd for..
Vi venter i spenning :rolleyes:

//Biter negler :)

Haha!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.