Hei!
Har lest lenge på forumet, men dette blir min første egen post.

Se gjerne bilder nedenfor for å forstå teksten bedre.

Jeg bor i et hus der kjernen av huset er fra tidlig 1900-tall og deler av innerveggene er plankvegg.
Vi tenkte å fikse overflatebehandlingen og benytte anledningen til å felle inn elektrikeren. Tanken er da å dra nye rør/slanger og elektriske kabler.
Jeg hadde tenkt enten å fjerne et par av plankene eller lage spor i dem og til slutt montere tynne gipsplater oppå.

Har imidlertid fått vite at plankvegger i eldre hus kan være av betydning for bæringen, noe som gjør meg litt bekymret.
Har et inspeksjonshull der jeg ser at det er stående stendere og deretter liggende kortbjelker, noe som har gjort at man har kunnet montere stående og liggende planker. Plankene er ca 90*20 mm.

Noen som har erfaring med dette og vet hvordan/om man kan avgjøre om plankene er bærende? Påvirker man dette ved å lage 2 cm spor i horisontal og vertikal retning?

Takk på forhånd!

• Hjørne av et rom med gammeldagse plankvegger, elektriske ledninger langs taket og termostat montert på veggen.
  • Innervägg av treplanker med elektriske kabler i plastkanaler langs toppen, ved siden av en døråpning og med en delvis synlig lysarmatur.
  • Inspeksjonshull i en plankvegg med synlig isolasjon bak, viser strukturen av hull og trefiber i et renoveringsprosjekt fra tidlig 1900-talls hus.
Beste er vel å fiske inne i veggen. Ta opp flere hull på strategiske steder så du kan komme til å bore gjennom kortlingene.

• Liker
Dublin
  • Laddar…
Det kanskje er det beste men kommer bli en hel del hull og fisking da det totalt sikkert er 10 meter flexrør som kommer trengs i ulike retninger.
P Peter_Ker skrev:
Beste er vel å fiske inne i veggen. Ta opp flere hull på strategiske steder så du kan komme til å bore gjennom kortelektene
P Peter_Ker skrev:
Beste er vel å fiske inne i veggen. Ta opp flere hull på strategiske steder så du kan komme til å bore gjennom kortelektene.

C
Hva innebærer "fikse overflaten"? Hva er planen der?

90x20 er bord og knapt bærende. Du har nok en stamme som bærer og bord på begge sider av denne som overflatesjikt. De plankvegger jeg har sett har vært som tynnest ca 45 og ca 120 brede.

• Liker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hva innebærer "fikse overflaten"? Hva er planen der
C cpalm skrev:
Hva innebærer "fikse overflaten"? Hva er planen der?
Tanken var å montere renoveringsgipsskiver oppå plankveggene, deretter sparkle og male/tapetsere samt bytte ut lister, sokler etc

C
Jeg ville kjøre ROT-dosor, slang og fiske. Gå horisontalt så mye som mulig og velge et fåtall velvalgte steder der du trenger å gå vertikalt over kortlingene der du plukker bort en bord. Noter at du må løsne på 3-4 bord for ikke å knekke av fjæren. Ikke for at det kanskje spiller så stor rolle om du likevel skal gipse.

• Liker
Dublin
  • Laddar…
Det du viser bilde på ser ut til å være en vegg av råspont, selve råsponten burde ikke bære.

Jeg har hus med plankvegg, plankene er spontede og typ 2-3 tommer tykke dvs 6 cm-isch. På den ene siden er det bare plankene, på den andre siden er det en avstand på typ en tomme og deretter råspont som også er typ en tomme.

Jeg har felte inn all el, i plankveggen har jeg saget bort ytre delen av retten (da gikk det raskt å spore med sirkelsag, et snitt og lagt inn slangen, boret for vanlig boks (med precis boksens diameter, på råspontsiden har jeg boret med en hullsag der den horisontale lekten går og deretter fisket. Råspont, mellomrom + renoveringsgips var precis så det fikk plass med en Multifix BP-202 boks (de vanlige grønne).

Horisontalt har jeg alltid trukket slangene på råspontsiden, dvs i spalten i veggen, aldri tatt ut i plankene. Da hadde det påvirket bæringen. At vertikalt ta bort 1/3 av tykkelsen i en not spiller ingen rolle.
Eller så er slangene trukket i taket som er senket 22 mm for å få plass med el.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
90x20 er bord og neppe bærende. Du har nok en stamme som bærer og bord på begge sider av denne som overflatesjikt. De plankveggene jeg har sett har vært som tynnest ca 45 og ca 120 brede.
Det var også min tanke, men følte meg usikker.
N nb. skrev:
Det du viser bilde på, ser ut til å være en vegg av råspont, selve råsponten burde ikke bære.

Jeg har hus med plankvegg, plankene er spontede og typ 2-3 tommer tykke, dvs. 6 cm-ish. På den ene siden er det bare plankene, på den andre siden er det en distanse på typ en tomme og deretter råspont som også er typ en tomme.

Jeg har felt inn all el, i plankveien har jeg saget bort ytre delen av sponten (da gikk det raskt å spore med sirkelsag, et snitt og lagt inn slangen, boret for vanlig boks (med presis diameteren til boksen, på råspontsiden har jeg boret med en hullsag der den horisontale lekten går og deretter fisket. Råspont, mellomrom + renoveringsgips var akkurat sånn at det fikk plass med en Multifix BP-202 boks (de vanlige grønne).

Horisontalt har jeg alltid trukket slangene på råspontsiden, dvs i spalten i veggen, aldri tatt ut i plankene. Da hadde det påvirket bæringen. At vertikalt ta bort 1/3 av tykkelsen i en spont spiller ingen rolle.
Eller så er slangene trukket i taket som er senket 22 mm for å få plass med el.
Høres ut som du har rett. Det er nok råspont 20x95 mm som man har brukt. Da burde jeg kunne lage 2 cm spor i det minste uten å bekymre meg.

Det er nok med å spore 12 mm dypt og legge kabel, ikke rør/slanger. Fullt tillatt selv om mange elektrikere ikke vet det. Finnes flere tråder om det her.

• Trist
Roger Fundin
  • Laddar…
Hjertevegger i eldre villaer trenger ikke være oppført i gedigen tretoms plank. Det kan være "sandwich" To sider stående spontane bord med tette støttende lekter/kortlinger imellom.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Hjertevegger i eldre villaer trenger ikke være oppført i solid tretoms planke.
Det kan være "sandwich" To sider stående spontede bord med tette støttende spiler/kortlinger imellom.
Ikke tidlig 1900-tall som denne tråden gjelder...

D Dr spikskalle skrev:
Hei!
Har lest lenge på forumet men dette blir min første egne post.

Se gjerne bilder nedenfor for å forstå teksten bedre.

Bor i et hus der kjernen av huset er fra tidlig 1900-tallet og deler av innerveggene er plankevegg.
Vi tenkte å fikse overflaten og benytte anledningen til å felle inn strømmen. Tanken er da å trekke nye rør/slanger og strømkabler.
Jeg hadde tenkt enten å fjerne et par av plankene eller gjøre spor i dem og til slutt montere tynne gipsplater ovenpå.

Har imidlertid fått vite at plankevegger i eldre hus kan være av betydning for bæringen, noe som gjør meg litt bekymret.
Har et inspeksjonshull der jeg ser at det er stående stendere og deretter liggende kortlinger, noe som har gjort at man har kunnet montere stående og liggende planker. Plankene er ca 90*20 mm.

Noen som har erfaring med dette og vet hvordan/om man kan avgjøre om plankene er bærende? Påvirker man dette ved å lage 2 cm spor i horisontal og vertikal retning?

Takk på forhånd!
Siden du uansett skal sette gips på veggene, kan du ikke regelere ut veggen såpass bare at slangene får plass bak gipsplatene? Føles som mindre arbeid enn å skjære i veggen eller ta bort planker osv.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Ettersom du likevel skal sette gips på veggene, kan du ikke lekte ut veggen såpass bare at slangene får plass bak gipsplatene? Kjennes som mindre arbeid enn å skjære i veggen eller ta av bordene etc.
Men da får TS en skjør enkelgips med alle dens ulemper.

Jeg gjorde akkurat dette i et rom. Jeg brukte hullsag der boksene skulle være. Så brukte jeg hullsagen også øverst på veggen og satte inn vp-rør imellom. Det var betydelig lettere med et stivt vp-rør i stedet for slange. Fra uttak/bryter rett opp til taket, deretter ut på råsponten i taket hvor alt ble koblet sammen via takboksene. Så la jeg spikerslag i taket + overflatebehandling.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.