Jeg har en kasse på badet som jeg tror kan bli fin hvis den får en topp i valnøtt.
Og jeg har en overkasse for spotter, som jeg tror kan bli fin med valnøttlist rundt kanten.
Men.
1.
Hvordan er valnøtt som tresort?
* Er den motstandsdyktig mot fukt?
* Kan man lakke valnøtt så man slipper å vedlikeholde den med olje?
* Kan man lakke 10 lag så den ser ut som plast likt i nyere volvobilers paneler som sies å være ekte tre.
2.
Hvis jeg nå skulle trenge å løsne brettet senere, så tenker jeg på neste problem - man skader den fukt-papp som er under. Finnes det løsninger på dette så man ikke skader fuktspærren?
Venstrebilde = valnøttmøbler i hvitt baderom.
Høyre = mitt baderom i dag med sin kasse.
Midt = raskt sammensatt med de flisene jeg har kjøpt samt tanken om plasseringen av valnøttskivene.
1. Valnøtt er fuktresistent og passer godt i baderom. Man bør absolutt lakkere tre i baderomsmiljø dels på grunn av fuktigheten, men også fordi det er rommet i huset hvor mest og sterkeste kjemikalier brukes og søles. Valnøtten bør lakkeres med en polyuretanlakk og intet annet. 1-komponents går bra og 4-6 lag. Gulvlakk eller enda bedre båtlakk bør brukes.
2. Når det gjelder monteringen, så kan du kanskje bore inn et par meget sterke neodym-magneter på platens underside som linjerer med skruene som våtromsplaten er skrudd med. Dette bør være tilstrekkelig for å holde platen på plass og vil ikke skade tetningslaget. Kanskje noen av disse: http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000
Hva tror dere angående byggteknikken så vurderer jeg om jeg ikke skal legge en fliseskive oppå fuktsperren, deretter silikonere fast tregulvet oppå fliseskiven. Den dagen skiven trenger å fjernes kan man ta pianotråd eller noe og sage den løs uten større brekkingsvold som kan være risiko for fuktsperren.
Hadde det vært kun fliseskive hadde man jo ønsket at lokket dekket sideskivene for å unngå skjøter, men da hensikten er en treplate oppå så blir sluttresultatet penere om jeg drar sidene opp hele veien og et mindre fliselokk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.