Hei,

Vi holder på å renovere gangen, og i gangen er det en trapp ned til kjelleren som føles litt vel umoderne, så nå ser vi på hvordan vi kan fornye trappen uten å bruke flere uker på det.

Slik ser den ut: http://imgur.com/a/Do2vC

Alle andre hus vi har sett innvendig i kvartalet har lignende trapper, og der har man malt den hvit, noe som også var tanken vår fra starten.

Si at man bare skulle male den hvit, hvordan deler man den opp? Er spileene bærende? Kan man bytte ut trinnene? De trapper jeg har sett tidligere har hatt bærende konstruksjon med synlige skruer under hvert trinn. Her synes ingenting bortsett fra små hull der det skjuler seg en slags metall? Kan de være innfelt i stammen?

Om nå ikke spileene er bærende, hva kunne være en passende erstatter? Har vurdert litt glass, men det er ingen høydare å gå å pusse, vi har jo en del barn her.

Ribbene er ikke bærende. Det er vangene som tar lasten. Trinnene er felt inn i vangene.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Ribbene er bare fallsikring.

D09
Kanskje stenge trappen?

Ribbene kanskje fungerer å skru veggplater i. F.eks. Trinnene kan kles med eksisterende renoveringstrinn eller bare slipes og males. Lag et lagringsområde under trappen.

Bra, da vet vi at vi kan montere av ribbene :)

Så litt på trinn for å kle inn trappen med, men de var jo virkelig dyre!? Generelt virker det ganske dyrt å kjøpe trappetilbehør. Burde det ikke gå an å lime parkettgulv på trinnene? Det høres ut som en billigere løsning? Finnes jo de som bare er 8 mm tykke.

Så også på glassrekkverk, men det løp raskt mot 20 000 kr.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
S snowjim skrev:
Bra då vet vi att vi kan montere av ribbene :)

Så litt på trinn for å kle inn trappen med, men de var jo skikkelig dyre!? Generelt virker det ganske dyrt å kjøpe trappetilbehør. Burde det ikke være mulig å lime parkett på trinnene? Det høres ut som en billigere løsning? Finnes jo de som bare er 8 mm tykke.

Så også på glassrekkverk, men det sprang raskt av gårde mot 20 000 kr.
Trapperekkverk er svindyrt.

Jeg monterte laminatgulv som stusstrinn. Malte furu som trinn. Stramt budsjett ;)

Alt er tillatt ha ha

• Trapp med hjemmelaget rekkverk av laminat og metallstenger, malt med furu, viser kreativ budsjettløsning for renovering av trapper.
  • Liker
Peter2400
  • Laddar…
Ribbene i overkant kan jeg forstå, men at de skal være nødvendig nede i kjelleren er jo først og fremst for barn. Vi kjører en stålbjelke i midten og rette trinn. Blir litt mer "luftig" i kjelleren da.

En venn av meg hadde en lik trapp. Når de fjernet ribbene, føltes den ok, men etter noen dager kollapset trappen med min venn og hennes baby på øverste trappetrinn.

Vær forsiktige!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.