8.013 lest ·
40 svar
8k lest
40 svar
Hvordan bygge -feste, mm.?
Ja, 3 meter er mye, egentlig pleier krypkjeller bare være noen halvmeter.
Vann som trenger inn?
-kan man vel tette mellom berggrunn og betongen i krypkjelleren for å forhindre at det kommer inn?
...eller er det vanskelig / for vanskelig?
Plate-på-mark er bedre bortsett fra i ett henseende: radon.
Må være lufttett for at mark-radonen ikke skal lekke opp i huset.
Hvordan er det med radon i en krypkjeller?
-hvordan kommer det seg at krypkjelleren ikke har radon-bekymringer?
...eller finnes det noen som har / har hatt?
Vann som trenger inn?
-kan man vel tette mellom berggrunn og betongen i krypkjelleren for å forhindre at det kommer inn?
...eller er det vanskelig / for vanskelig?
Plate-på-mark er bedre bortsett fra i ett henseende: radon.
Må være lufttett for at mark-radonen ikke skal lekke opp i huset.
Hvordan er det med radon i en krypkjeller?
-hvordan kommer det seg at krypkjelleren ikke har radon-bekymringer?
...eller finnes det noen som har / har hatt?
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
Den største grunnen til at radonproblemer ikke er vanlig i krypkjeller er fordi krypkjelleren i de fleste tilfeller er godt ventilert...
Er det mye radon der du skal til å bygge da? Man pleier å kunne utføre plate på mark radonsikkert. Ligger bygningen på radonmark så legger man ned litt ekstra kanaler under konstruksjonen som man lar luft sirkulere i - men det er litt overkurs i de fleste tilfeller.
Om nå krypkjellere er godt ventilert,JoakimJohansson skrev:
-hvordan kan det da ha fuktproblemer?
Om sommeren er luften i krypkjelleren kaldere og kan bære vann dårligere enn den varme ute-luften,
-da dannes det kondens, det vet jeg.
Markfukt som kommer opp?
-ja, men den skal vel bli ut-ventilert? (utenom om sommeren)
Nå svarte jeg vel på mine egne spørsmål, men om jeg har glemt noen detalj: -fortell det!
Jeg vet ikke, har søkt men finner ikke noe kart, har spurt etter kart (både kommunen & SGU), ingen vet.Locke skrev:
Tenkte ta det sikre før det usikre / velge det minst onde av 2 onde alternativer.
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
Jadu vet ikke...
Kanskje fordi det er dårlig markisolering i krypkjelleren...
For om den er bra kan jo ikke fukten komme fra bakken...
Kanskje fordi det er dårlig markisolering i krypkjelleren...
For om den er bra kan jo ikke fukten komme fra bakken...
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
Japp!!
Og markundersøkelse først!
Og markundersøkelse først!
Kan si at den marken jeg eventuelt skal anskaffe ligger like utenfor Nyköping. Ifølge kartet her: http://www.trygghetsvakten.se/images/stories/radon_karta.gif ...ligger marken i rødt område. Altså: blant de høyeste radonnivåene.
Ifølge denne siden: http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=111&pl=1 ...har 52 % av drikkevannsbrønnene i Södermanland radon, sier en del om markens radoninnhold.
Så jeg tror det blir krypkjeller for min del. -tror, ingenting bestemt ennå.
Ifølge denne siden: http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=111&pl=1 ...har 52 % av drikkevannsbrønnene i Södermanland radon, sier en del om markens radoninnhold.
Så jeg tror det blir krypkjeller for min del. -tror, ingenting bestemt ennå.
Klikk her for å svare