Ja, 3 meter er mye, egentlig pleier krypkjeller bare være noen halvmeter.

Vann som trenger inn?
-kan man vel tette mellom berggrunn og betongen i krypkjelleren for å forhindre at det kommer inn?
...eller er det vanskelig / for vanskelig?

Plate-på-mark er bedre bortsett fra i ett henseende: radon.
Må være lufttett for at mark-radonen ikke skal lekke opp i huset.

Hvordan er det med radon i en krypkjeller?
-hvordan kommer det seg at krypkjelleren ikke har radon-bekymringer?
...eller finnes det noen som har / har hatt?
 
Den største grunnen til at radonproblemer ikke er vanlig i krypkjeller er fordi krypkjelleren i de fleste tilfeller er godt ventilert...
 
Er det mye radon der du skal til å bygge da? Man pleier å kunne utføre plate på mark radonsikkert. Ligger bygningen på radonmark så legger man ned litt ekstra kanaler under konstruksjonen som man lar luft sirkulere i - men det er litt overkurs i de fleste tilfeller.
 
JoakimJohansson skrev:
Den største grunnen til at radonproblemer ikke er vanlig i krypkjeller er fordi krypkjelleren i de fleste tilfeller er godt ventilert...
Om nå krypkjellere er godt ventilert,
-hvordan kan det da ha fuktproblemer?

Om sommeren er luften i krypkjelleren kaldere og kan bære vann dårligere enn den varme ute-luften,
-da dannes det kondens, det vet jeg.

Markfukt som kommer opp?
-ja, men den skal vel bli ut-ventilert? (utenom om sommeren)

Nå svarte jeg vel på mine egne spørsmål, men om jeg har glemt noen detalj: -fortell det!
 
Locke skrev:
Er det mye radon der du skal bygge da? Man pleier å kunne utføre plate på mark radonsikkert. Ligger bygningen på radonmark så legger man ned litt ekstra kanaler under konstruksjonen som man lar luft sirkulere i - men det er litt overkurs i de fleste tilfeller.
Jeg vet ikke, har søkt men finner ikke noe kart, har spurt etter kart (både kommunen & SGU), ingen vet.

Tenkte ta det sikre før det usikre / velge det minst onde av 2 onde alternativer.
 
Eller bestille en markundersøkelse?
 
Jadu vet ikke...
Kanskje fordi det er dårlig markisolering i krypkjelleren...

For om den er bra kan jo ikke fukten komme fra bakken...
 
vojma skrev:
Eller bestille en markundersøkelse?
...som koster penger.

-som jeg har dårlig med og er glad om jeg kan spare.
Men det skal visst være et krav at grunnen godkjennes for at man skal kunne bebygge den

Hvor mye koster en markundersøkelse?
 
JoakimJohansson skrev:
Javel vet ikke...
Kanskje fordi det er dårlig markisolering i krypkjelleren...

For om den er bra kan jo ikke fukten komme fra bakken...
Sant!

Så det blir til å gjøre en bra markisolering!
 
Japp!!

Og markundersøkelse først!
 
Kan si at den marken jeg eventuelt skal anskaffe ligger like utenfor Nyköping. Ifølge kartet her: http://www.trygghetsvakten.se/images/stories/radon_karta.gif ...ligger marken i rødt område. Altså: blant de høyeste radonnivåene.

Ifølge denne siden: http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=111&pl=1 ...har 52 % av drikkevannsbrønnene i Södermanland radon, sier en del om markens radoninnhold.

Så jeg tror det blir krypkjeller for min del. -tror, ingenting bestemt ennå.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.